Κωνσταντίνος Μοσχάτος: «Η σημαντικότερη πηγή ιδεών είναι η ίδια η ζωή»

- ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ -

Τον εκφράζει η συγγραφή για όλη την ελευθερία που του παρέχει στη δημιουργία ενός φανταστικού κόσμου, και την απόδοσή του μέσα από την υπέροχη τέχνη του λόγου. Ο κόσμος της συγγραφής τον μάγεψε πριν από είκοσι χρόνια, όταν σε δέκα σελίδες έγραψε μια μικρή αστυνομική ιστορία, και έτσι σιγά-σιγά άρχισε να βλέπει το εγχείρημα της συγγραφής πιο σοβαρά.

Έτσι, σήμερα κρατάμε στα χέρια μας το δεύτερο λογοτεχνικό του πόνημα με τίτλο «Ρωξάνη». Πρόκειται για μια ιστορία νουάρ, που θέλησε πολύ να γράψει, εμπνεόμενος από την εικόνα του θανάτου της ηρωίδας του, που δημιουργήθηκε στη φαντασία του, όταν βρέθηκε στην άνω πόλη του κάστρου της Μονεμβασιάς.

Ο Κωνσταντίνος Μοσχάτος πιστεύει ότι ο τόπος είναι η βάση, το θεμέλιο μια ιστορίας και ο χώρος που κινούνται οι ήρωες και ότι αναμφισβήτητα αποτελεί σημαντικό κομμάτι για την εξέλιξή της.

Αποφάσισε να ασχοληθεί με το αστυνομικό μυθιστόρημα, διότι τον κεντρίζει πολύ το ενδιαφέρον, το μυστήριο και όλα τα μονοπάτια, κοινωνικά ή προσωπικά, που μπορεί κάποιος να πάρει από την ιστορία, ενώ παράλληλα πορεύεται προς τη λύση του.

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η βία σοκάρει και η ίντριγκα κινεί την περιέργεια. Γενικά και τα δύο είναι χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης, άρα υπάρχουν και στην καθημερινή ζωή, με πολλές μορφές. Η ακραία, όπως είναι αυτή του εγκλήματος, επίσης υπήρχε και θα υπάρχει, τραβώντας το ενδιαφέρον του κοινού, σ’ οποιαδήποτε μορφή μυθοπλασίας.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Η δεύτερη σας συγγραφική δουλειά έχει τίτλο «Ρωξάνη» και κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες από τις εκδόσεις «Κλειδάριθμος». Πότε νιώσατε την ανάγκη να ασχοληθείτε με τη συγγραφή, κύριε Μοσχάτε;
Πρώτη φορά στην ηλικία των 20 έγραψα μια μικρή αστυνομική ιστορία γύρω στις δέκα σελίδες. Έκτοτε, η επιθυμία μου να ξαναγράψω γινόταν και πιο έντονη, και έξι χρόνια μετά έγραψα μια μεγαλύτερης έκτασης ιστορία για την υδατοσφαίριση, για φίλους και γνωστούς, και σιγά-σιγά άρχισα να βλέπω το εγχείρημα της συγγραφής πιο σοβαρά.

Η ιστορία του βιβλίου σας εκτυλίσσεται στην καστροπολιτεία της Μονεμβασιάς. Πόσο σημαντικός πιστεύετε ότι είναι ο χώρος και ο τόπος για την επιτυχία ενός μυθιστορήματος;
Ο τόπος είναι η βάση, το θεμέλιο μια ιστορίας, και ο χώρος που κινούνται οι ήρωες είναι επίσης σημαντικό κομμάτι. Η Μονεμβασιά, με όλη της τη μοναδικότητα, ήταν το μέρος που με ενέπνευσε, κι από κει προέκυψαν οι χώροι, δηλαδή συγκεκριμένα σημεία στο κάστρο, σπίτια, μαγαζιά ή και μέρη έξω απ’ αυτό, που έγιναν το σκηνικό που θα ζωντάνευε η ιστορία μου. Για επιτυχία δεν ξέρω, πάντως είναι σημαντικά για την ατμόσφαιρα, την πλοκή και τη δομή ενός μυθιστορήματος.

Είναι πραγματικά τα πρόσωπα και γεγονότα που αποτελούν τη βασική έμπνευσή σας για τη «Ρωξάνη»; Ποια θεωρείτε ως την πιο σημαντική «πηγή ιδεών» για έναν συγγραφέα;
Τα πρόσωπα, όπως και τα γεγονότα στη Ρωξάνη, είναι φανταστικά. Δεν έτυχε να συμβεί κάτι ή να γνωρίσω κάποιον που μου έδωσε ιδέα για έναν ήρωα. Στόχος μου όμως ήταν να δημιουργήσω πρόσωπα που θα μπορούσαν να έχουν υπάρξει και γεγονότα που θα μπορούσαν να έχουν συμβεί. Οπότε, πιστεύω ότι η σημαντικότερη «πηγή ιδεών» είναι η κανονική ζωή. Οτιδήποτε υπάρχει σ’ αυτήν εμπνέει και τη μυθοπλασία, που είναι ένας μαγικός καθρέφτης της.

Ποιο ερέθισμα στάθηκε αφορμή για τη συγγραφή του;
Ήταν η εικόνα του θανάτου της «Ρωξάνης», που δημιουργήθηκε στη φαντασία μου, όταν βρέθηκα στην άνω πόλη του κάστρου της Μονεμβασιάς. Αυτή, σε συνδυασμό με όλη την ατμόσφαιρα της τοποθεσίας και άλλες σκηνές που ήρθαν στο μυαλό μου στο υπόλοιπο ταξίδι, μου γέννησε μια ιστορία νουάρ, που θέλησα πολύ να γράψω.

Το μυθιστόρημά σας έχει όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία, για να κρατήσει σε εγρήγορση τις αισθήσεις του αναγνώστη: δράση, περιπέτεια, μυστήριο, έρωτα, γρίφους και πολλά μυστικά. Σε ποιο από αυτά τα στοιχεία δώσατε περισσότερο συγγραφικό χώρο;
Το μυστήριο αποτελεί το πλέον σταθερό σημείο αναφοράς στη Ρωξάνη και τον κεντρικό άξονα γύρω από τον οποίο κινείται η πλοκή. Οι γρίφοι υπάρχουν, η δράση, η περιπέτεια κι ο έρωτας προκύπτουν, και τα μυστικά αποκαλύπτονται όσο ξεδιπλώνεται το μυστήριο.

Φορτιστήκατε καθόλου συναισθηματικά κατά τη διάρκεια της συγγραφής της υπέροχης ιστορίας σας; Ήταν μια εσωτερική ανάγκη η συγγραφή της;
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Δούλη, για τον χαρακτηρισμό «υπέροχη», με χαροποιεί ιδιαίτερα. Ήταν τόσο έντονη η επιθυμία να γράψω την ιστορία, που θα μπορούσα να πω ότι ήταν ανάγκη. Από κει και μετά, φορτίστηκα συναισθηματικά τόσο όσο να μπω μεν στη θέση των ηρώων, αλλά και να παραμείνω δε αποστασιοποιημένος από την ιστορία, σαν ένας άνθρωπος που την αφηγείται, ενώ τη βιώνουν άλλοι.

Τι είναι αυτό που θέλατε να αναδυθεί εντονότερα στην επιφάνεια μέσα από τη συγγραφή της «Ρωξάνης», κύριε Μοσχάτε;
Ότι οι άνθρωποι μπορούν να φτάσουν στα άκρα εξαιτίας των προσωπικών τους συμπλεγμάτων. Κανείς δεν πλήττει τον άλλον, αν δεν έχει πρώτα πληγεί ο ίδιος, και καμιά φορά οι σκέψεις και τα δεσμά που βάζουμε μόνοι μας στους εαυτούς μας μπορούν να είναι χειρότερες και χειρότερα κι από τα ίδια τα γεγονότα.

Βλέπουμε ότι το τελευταίο διάστημα το αστυνομικό μυθιστόρημα κερδίζει έδαφος στο αναγνωστικό κοινό της χώρας μας. Ποια είναι η άποψή σας για το αστυνομικό μυθιστόρημα και γιατί ασχοληθήκατε με αυτό το είδος;
Είναι λογικό να κερδίζει το αναγνωστικό κοινό, διότι έχει αναβαθμιστεί ως είδος αρκετά τα τελευταία χρόνια από Έλληνες και ξένους συγγραφείς. Έχει ξεφύγει από την απλή εξιχνίαση ενός εγκλήματος, και μέσα από αστυνομικές έρευνες προκύπτουν θέματα κοινωνικά, αναλύονται προβληματισμοί και προσεγγίζονται κόσμοι άγνωστοι, όπως αυτός της παρανομίας. Προσωπικά, μου κεντρίζει πολύ το ενδιαφέρον το μυστήριο και όλα τα μονοπάτια, κοινωνικά ή προσωπικά, που μπορείς να πάρεις στην ιστορία, ενώ παράλληλα πορεύεσαι προς τη λύση του. Οπότε, αυτό το έντονο ενδιαφέρον μου, που γίνεται πηγή έμπνευσης, με οδήγησε από μόνο του στο είδος.

Η συγγραφή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος είναι δυσκολότερη από άλλα είδη λογοτεχνίας;
Είναι δύσκολη, διότι έχει αυστηρά πλαίσια, κυρία Δούλη. Κι όχι τόσο για τα στοιχεία και τις διαδικασίες που χρήζουν έρευνας, όσο διότι η ακολουθία εξιχνίασης του εγκλήματος πρέπει να είναι συνεχής και να μην ξεφεύγει η αφήγηση. Γενικά όμως πιστεύω πως κάθε λογοτεχνικό είδος είναι δύσκολο κι έχει τη δική του ιδιαιτερότητα.

Νομίζετε πως η βία και η ίντριγκα γοήτευε και γοητεύει ακόμη τον άνθρωπο;
Η βία σοκάρει, η ίντριγκα κινεί την περιέργεια. Γενικά είναι δύο χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης, άρα υπάρχουν και στην καθημερινή ζωή με πολλές μορφές. Η ακραία, όπως είναι αυτή του εγκλήματος, επίσης υπήρχε και θα υπάρχει, τραβώντας τον ενδιαφέρον του κοινού, σ’ οποιαδήποτε μορφή μυθοπλασίας.

Στο Εξωτερικό η αστυνομική λογοτεχνία είναι πολύ δημοφιλής και σημειώνει μεγάλες πωλήσεις. Πώς τα πηγαίνει στην Ελλάδα;
Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα, που πιστεύω πως θα έπρεπε να μεταφραστούν και να εκδοθούν στο Εξωτερικό, για να γίνει δημοφιλής και σε άλλες χώρες η ελληνική σχολή αστυνομικής λογοτεχνίας.

Εκτός από συγγραφέας, έχετε σπουδάσει Πληροφορική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τα τελευταία χρόνια σας κέρδισε η Αθλητική δημοσιογραφία. Πόσο «συγγενείς» είναι αυτές οι ιδιότητες και ποια σας εκφράζει περισσότερο;
Η δημοσιογραφία, ειδικά του γραπτού λόγου, μπορούμε να πούμε ότι είναι συγγενής με τη συγγραφή. Η πληροφορική είναι μια επιστήμη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην αστυνομική λογοτεχνία, ως μέρος της έρευνας ενός εγκλήματος, ακόμη κι αν δεν έχει φαινομενικό ταίριασμα με τις άλλες ιδιότητες. Εμένα περισσότερο με εκφράζει η συγγραφή για όλη την ελευθερία που μου παρέχει στη δημιουργία ενός φανταστικού κόσμου και την απόδοσή του μέσα από την υπέροχη τέχνη του λόγου.

ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Ο Κωνσταντίνος Μοσχάτος γεννήθηκε το 1988, μεγάλωσε στον Πειραιά και αποφοίτησε από το Λύκειο της Ιωνιδείου Σχολής.

Σπούδασε Πληροφορική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά στην πορεία τον κέρδισε η αθλητική δημοσιογραφία, με την οποία ασχολείται εδώ και τέσσερα χρόνια.

Το φθινόπωρο του 2013 άνοιξε την ιστοσελίδα waterpolonews.gr και έκτοτε κινείται σε ρυθμούς υδατοσφαίρισης.

Έχει παρακολουθήσει ένα σεμινάριο εγκληματολογίας από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Νάνιανγκ της Σιγκαπούρης.

Το «Έγκλημα στην πισίνα» από τις εκδόσεις Carpe Librum είναι το πρώτο του βιβλίο.

Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το δεύτερό του μυθιστόρημα από τις εκδόσεις «Κλειδάριθμος» με τίτλο «Ρωξάνη».

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Τα Μετέωρα” στις 18 Ιουνίου 2021.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ