ΛΙΑΝΑ ΔΕΝΕΖΑΚΗ: «Από την Εκπαίδευση λείπει το συναίσθημα»

- ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ -

DANEZAKI LIANA

 

 

Γράφει και εικονογραφεί για τα παιδιά, αλλά πρόσφατα αποφάσισε να απευθυνθεί και στους ενήλικες. Είναι συναισθηματικά γενναιόδωρη, άψογη επαγγελματίας, γεμάτη ευγνωμοσύνη για την ομορφιά τής ζωής, τη συγγραφή, αλλά και τους ανθρώπους που τη βοήθησαν. Δεν λησμονεί τον παππού της, που της άνοιξε μια πόρτα και της έδειξε πως υπάρχει κι άλλος κόσμος: αυτός της φαντασίας.

Η Λιάνα Δενεζάκη πιστεύει πως η μαγεία και η δύναμη της φαντασίας είναι ότι μπορεί να χαράξει δρόμους εκεί που όλοι οι υπόλοιποι βλέπουν μονάχα αδιέξοδα. Μια γυναίκα, που επικοινωνεί με απλότητα, ειλικρίνεια και διαύγεια. Δεν διστάζει να μοιράζεται τις εμπειρίες της, τις γνώσεις της και να καταθέτει την ψυχή της σε ό,τι κάνει.

Μιλάει με τρυφερότητα για τα παιδιά, καθώς επισκέπτεται πολλά σχολεία κάθε χρόνο, και υπογραμμίζει πως τα παιδιά είναι πάνω από όλα ένα κοινό «αληθινό». Αξιοπρεπής και με ήθος, πορεύεται με ευπρέπεια και κερδίζει τον σεβασμό των αναγνωστών, αλλά και όσων τη γνωρίζουν.

 

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Πώς σας προέκυψε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή και την εικονογράφηση, κυρία Δενεζάκη; Υπήρχαν κάποιοι άνθρωποι που σηματοδότησαν την πορεία σας;
Πολλοί! Και πρώτα πρώτα ο παππούς μου, διότι μου άνοιξε μια πόρτα και μου έδειξε πως υπάρχει κι άλλος κόσμος: αυτός της φαντασίας. Από τότε άρχισα να περνάω ολοένα και συχνότερα το κατώφλι της. Δειλά στην αρχή, με περισσότερο θάρρος στη συνέχεια. Κι έπειτα ακολούθησε η ανάγκη για μοίρασμα. Όλα τα άλλα ήρθαν σαν φυσική συνέχεια αυτής της διαδικασίας.

Ποιες είναι οι συγγραφικές σας αναφορές;
Αγαπώ και θαυμάζω απεριόριστα τους κλασικούς συγγραφείς.

 

Ασχοληθήκατε πολλά χρόνια με τη διαφήμιση και τη δημοσιογραφία. Ποια η γνώμη σας για τη δημοσιογραφία στην Ελλάδα, είναι ελεύθερη ή κινείται κατόπιν συμφερόντων;
Δεν ασχολήθηκα πολλά χρόνια με τη διαφήμιση, ίσα ίσα ήταν κάτι το οποίο εγκατέλειψα διότι δεν μου ταίριαζε. Έβρισκα πάντα περισσότερο ενδιαφέρον στα βιβλία και προσανατολίστηκα νωρίς προς αυτή την κατεύθυνση. Αρθρογραφώ από χόμπι σε δυο ιστότοπους, που ο ένας ασχολείται με τη μαγειρική και ο άλλος με το παιδί και την οικογένεια, άρα δεν έχω προσωπική εμπειρία για να απαντήσω την ερώτησή σας, κυρία Δούλη. Έχω μόνο προσωπική άποψη και θα τη μοιραστώ μαζί σας αφού με ρωτάτε, όμως δεν αποτελεί γενίκευση ούτε αφορισμό στο σύνολο της δημοσιογραφίας. Οι περισσότεροι δημοσιογράφοι σίγουρα είναι έντιμοι επαγγελματίες, που κάνουν τη δουλειά τους σωστά και με ήθος, ωστόσο οποιαδήποτε χρονική στιγμή τής ιστορίας κι αν πιάσετε σε οποιοδήποτε γεωγραφικό μήκος και πλάτος τής γης θα βρείτε ανθρώπους πληρωμένους να μεταφέρουν τις ειδήσεις που επιβάλλει η εκάστοτε άρχουσα τάξη, επηρεάζοντας την κοινή γνώμη προς όφελός της. Αυτοί είναι οι περισσότερο προβεβλημένοι που αμείβονται με αστρονομικά ποσά.

 

Μέχρι σήμερα έχετε γράψει 17 παιδικά βιβλία, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Λιβάνη, κι έχετε εικονογραφήσει περισσότερα από 150 βιβλία πολλών εκδοτικών οίκων. Η λογοτεχνία κατά πόσο πιστεύετε πως εκφράζει τον ψυχισμό ενός παιδιού;
Τα παιδιά μέσα από τη λογοτεχνία έρχονται σε επαφή με τα συναισθήματά τους, βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα που τα απασχολούν, αναπτύσσουν κριτική σκέψη και εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους. Μαθαίνουν να εκφράζονται, αντιμετωπίζουν τον φόβο, το θυμό, τη λύπη τους και παίρνουν απαντήσεις σε δύσκολα ζητήματα.

 

Τι σημαίνει «παιδί» για σας;
Μέλλον, αγνότητα, χρώματα, καθαρότητα, γιορτή, δημιουργία, παιχνίδι, ταξίδι, φαντασία, δημιουργικότητα, έμπνευση, χαρά.

 

Τις περιόδους που γράφετε έχετε αυστηρό ωράριο, όταν κάθεστε στον υπολογιστή και εργάζεστε πάνω στο κείμενό σας;
Η αυστηρότητα δεν είναι στο χαρακτήρα μου. Μπορεί να εργάζομαι ατέλειωτες ώρες πάνω σε κάτι που με παθιάζει, αλλά αυτό δεν γίνεται ποτέ βάσει ωραρίου. Απλά υπάρχουν ώρες που με εξυπηρετούν στο γράψιμο περισσότερο από κάποιες άλλες. Συνήθως αργά το βράδυ και πολύ νωρίς το πρωί που υπάρχει ησυχία.

 

Τι είναι αυτό που πρέπει να διαθέτει ένας εικονογράφος για να ξεχωρίσει;
Νομίζω πως για να ξεχωρίσει μια εικονογράφηση πρέπει ο εικονογράφος να έχει αγαπήσει πολύ την ιστορία που καλείται να «αφηγηθεί» και να έχει ζήσει στον κόσμο της, έστω και λίγο.

 

Πότε μία εικονογράφηση θεωρείται επιτυχημένη, κυρία Δενεζάκη;
Όταν καταφέρνει να ταξιδέψει τους αναγνώστες, προσκαλώντας τους να την εξερευνήσουν.

 

Τι είναι αυτό, που εμπνέει έναν εικονογράφο;
Μια παιδική ανάμνηση, μια μυρωδιά, ένα καλό κείμενο, ένα ωραία ξυσμένο ξυλομόλυβο, μια εμπειρία, ένας γάτος που κάθεται δίπλα σου και διεκδικεί το πινέλο σου… Τα πάντα!

 

Πόσο δύσκολο αναγνωστικό κοινό είναι τα παιδιά;
Τα παιδιά είναι πάνω από όλα ένα κοινό αληθινό. Δεν διστάζουν να πουν πόσο ενθουσιάστηκαν ή πόσο βαρέθηκαν με την ιστορία που μόλις διάβασαν κι αυτό δεν μπορείς παρά να το λατρέψεις.

 

Θεωρείτε ότι τα σχολικά βιβλία θα έπρεπε να είχαν διαφορετική δομή και ύφος; Θα μπορούσαν να πάρουν «χρώματα και γεύσεις» από την παιδική λογοτεχνία;
Κατά τη γνώμη μου η εκπαίδευση στο σύνολό της θα έπρεπε να έχει διαφορετική δομή και ύφος. της λείπει το συναίσθημα!

 

Η δημιουργία ενός παιδικού βιβλίου έχει μεγάλη ευθύνη;
Έχει ευθύνη, αλλά και τεράστια χαρά!

 

Κατά πόσο είναι εύκολο να εξιστορείτε στα παιδιά κόσμους μαγικούς, κόσμους παραμυθένιους, όταν ήδη τα περισσότερα απ’ αυτά είναι «αιχμάλωτα» σε άχρωμα διαμερίσματα μιας δαιδαλώδους τσιμεντούπολης;
Η φαντασία δεν περιορίζεται ούτε από άχρωμα διαμερίσματα ούτε από τσιμεντουπόλεις. Είναι ελεύθερη. Η μαγεία αλλά και η δύναμή της είναι ότι μπορεί να χαράξει δρόμους εκεί που όλοι οι υπόλοιποι βλέπουν μονάχα αδιέξοδα.

 

Δυστυχώς, στην Ελλάδα παρατηρείται πως το αναγνωστικό κοινό χρόνο με το χρόνο μειώνεται. Ποια θα είναι η δική σας αντίδραση, αφού ουσιαστικά η δουλειά σας είναι ο προθάλαμος της νέας γενιάς των αναγνωστών στη χώρα μας;
Επισκέπτομαι πολλά σχολεία και συνομιλώ με αμέτρητα παιδιά κάθε χρόνο. Η αίσθηση που έχω είναι πως στα παιδιά αρέσουν τα βιβλία, όταν δεν συνοδεύονται από στείρα γνώση, αλλά τους δίνουν την ευκαιρία να ονειρευτούν και να δημιουργήσουν.

 

«Το Σμαράγδι και η Θάλασσα», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη, είναι το πρώτο σας μυθιστόρημα για ενήλικες. Πώς αποφασίσατε να απευθυνθείτε σε διαφορετικό κοινό;
Το Σμαράγδι και η Θάλασσα είναι μια μυθοπλασία που κινείται σε μια ιστορική εποχή, τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία του 6ου μ.Χ. αιώνα. Οι ήρωές του είναι πρόσωπα ιστορικά αλλά και φανταστικά. Είναι ήρωες που κουβαλούσα χρόνια μέσα μου μαζί με το μύθο τους. Πια ενηλικιώθηκαν κι ήρθε η ώρα να καταθέσουν τη δική τους αλήθεια.

 

Ένας συγγραφέας οφείλει να είναι διορατικός;
Νομίζω πως περισσότερο από όλα οφείλει να είναι αληθινός και να καταθέτει ψυχή και πάθος σε καθετί που κάνει.

 

ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ

Η Λιάνα Δενεζάκη είναι συγγραφέας και εικονογράφος. Σπούδασε γραφιστική και για ένα διάστημα εργάστηκε στο χώρο της διαφήμισης, ενώ παράλληλα αρθρογραφούσε σε περιοδικά και εφημερίδες. Η μεγάλη της αγάπη ήταν και παραμένει το βιβλίο, στο οποίο στράφηκε γρήγορα.

Το 2009 τιμήθηκε με τον Έπαινο Προσχολικής και Πρώτης Σχολικής Ηλικίας του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου «Πηνελόπη Μαξίμου» για το βιβλίο Ένας Γενναίος Σκύλος, ενώ το 2010 με το Βραβείο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου Μέσης Σχολικής Ηλικίας «Φανής Αποστολίδου» για το βιβλίο Μαρδούκ!.

Είναι υπεύθυνη ύλης του διαδικτυακού τόπου www.lovecooking.gr και ανήκει στη συντακτική ομάδα του «Μαγικού Κόσμου» της www.kosvoice.gr που το 2013 βραβεύτηκε ως το «Καλύτερο Ηλεκτρονικό Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας» από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.
Μέχρι σήμερα έχει γράψει 17 παιδικά βιβλία, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Λιβάνη κι έχει εικονογραφήσει περισσότερα από 150 βιβλία πολλών εκδοτικών οίκων.

Είναι μέλος του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς κι έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις εικονογράφησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το Σμαράγδι και η Θάλασσα είναι το πρώτο της μυθιστόρημα για ενήλικες.

 

* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Τα Μετέωρα” στις 7 ιουνίου 2013.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ