Επιμέλεια κειμένου Βαξεβανίδης Νίκος
Βρισκόμαστε λίγες μέρες πριν το τέλος του πρώτου μέρους του Τριωδίου. Ακολουθεί η εβδομάδα της τυρινής όπως λέγεται, πριν μπούμε στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Μια εβδομάδα που δυστυχώς έχει καθιερωθεί ως εβδομάδα κορύφωσης των καρναβαλικών εκδηλώσεων, τελειώνοντας με την Κ. Δευτέρα που και αυτή καθιερώθηκε ως μέρα οινοποσίας, περίτεχνων νηστίσιμων συνταγών και πέταγμα χαρταετού.
Από αυτόν τον διαδικτυακό άμβωνα που δημιουργήσαμε, αναπαράγοντας τους φωτισμένους λόγους αγιασμένων μορφών που λάμπρυναν και κόσμησαν τους πραγματικούς άμβωνες των ενοριών και των μοναστηριών, θα προσπαθήσουμε να διαφωτίσουμε το σκότος που επικρατεί κάθε χρόνο και νοθεύει το νόημα των αγίων αυτών ημερών.
Σε ένα από τα κηρύγματα του ο αείμνηστος Δημήτριος Παναγόπουλος, ο ακούραστος εργάτης του Λόγου του Θεού, εξήγησε το βαρύτατο αμάρτημα της κατάλυσης κρέατος την εβδομάδα της τυρινής, ενώ μίλησε για το πραγματικό νόημα των ημερών αυτών που δεν είναι φυσικά ούτε τα δαιμονικά καρναβάλια ούτε το ξεφάντωμα της Κ. Δευτέρας. Σε κάποια άλλη ομιλία του μάλιστα, τόνισε πως η Κ. Δευτέρα είναι το ίδιο πένθιμη με την Μ. Παρασκευή, αφού το γεγονός της εξώσεως του Αδάμ και της Εύας που ακολουθεί η Κ. Δευτέρα, είναι εκείνο που τη Μ. Παρασκευή ανέβασε στο Σταυρό τον Κύριο Ημών Ιησού Χριστό.
Ακολουθεί ένα τμήμα της ομιλίας του με τίτλο: Η έξωσις του Αδάμ – Δημήτριος Παναγόπουλος † … η οποία είναι διαθέσιμη και στο YouTube και εκεί μπορείτε να ακούσετε περισσότερες λεπτομέρειες.
Σημείωση: Στις 13 Φεβρουαρίου το 1982 κοιμήθηκε ο μακαριστός και αείμνηστος Δημήτριος Παναγόπουλος, ενώ ο Κύριος έδωσε παρηγοριά στο αναρίθμητο πλήθος που πήγε να τον αποχαιρετήσει, επιτρέποντας την ώρα της εξοδίου ακολουθίας, να κινηθούν ρυθμικά οι πολυέλαιοι του ναού από μόνοι τους!
Αντί μνημοσύνου, παραθέτουμε απομαγνητοφωνημένα τα λόγια του, αφού όπως έλεγε ο ίδιος, αν οι καλές μας πράξεις και τα έργα μας, βοηθάνε ψυχές μετά το θάνατό μας, τότε βελτιώνεται και η θέση μας στον παράδεισο. Το ίδιο ισχύει και με τα κακά έργα τα οποία μπορεί να επηρεάζουν προς το κακό τις ψυχές του κόσμου και τότε η κολασμένη ψυχή κολάζεται έτι περισσότερο. Ως παράδειγμα καλών έργων έφερνε τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο ενώ αντίθετα κακών τον Καζαντζάκη!
Με την ελπίδα ο κυρ’ Δημήτρης να πρεσβεύει για εμάς στον Κύριο να μας φωτίζει το σκότος.
{…} Από χθες η Εκκλησία μας, του ανθρώπου του στερεί ένα από τα αγαθά του Κυρίου μας που λέγεται κρέας. Του επιτρέπει δε, όλα τα άλλα αυτήν την εβδομάδα. Άκουσα πολλές ευχές αυτές τις μέρες από τους ανθρώπους, αλλά κανείς δεν είπε ‘’καλές τυρινές’’
Όλες αυτές οι ημέρες, αυτής της εβδομάδας λέγονται τυρινές. Έπειτα, από την επόμενη εβδομάδα έχουμε, Α’ Νηστειών Β’ Νηστειών κλπ. Όπως σε λίγες μέρες θα ευχηθούμε καλή σαρακοστή, έτσι και τώρα έπρεπε να πούμε καλή τυρινή. Όμως οι άνθρωποι δεν τα ξέρουν αυτά και αν πηγαίνατε και σήμερα στα κρεοπωλεία θα βλέπατε ανθρώπους, ακόμα και εκείνους που δεν έχουν λόγους ασθενείας να συνεχίζουν να παίρνουν κρέας λέγοντας ότι την επόμενη Κυριακή έχουμε την τελευταία απόκρεω. Δεν υπάρχει τελευταία απόκρεω! Είναι επαναλαμβάνω η Κυριακή της τυρινής.
Σε αυτήν μέσα την εβδομάδα γίνεται ένα μεγάλο μάθημα. Τίθεται ένα δίλλημα στον άνθρωπο, όπως ετέθη στον πρώτον άνθρωπο τον Αδάμ. Το δίλλημα του πρώτου ανθρώπου, του πρώτου ζευγαριού, ήταν αν θα έπρεπε να φάνε από ένα δέντρο, εφόσον μπορούσαν να φάνε από όλα τα άλλα. Έτσι και σε εμάς το ίδιο δίλλημα μας βάζει ο Χριστός. Δύνασθε να φάτε από όλα τα άλλα, αλλά δε θα φάτε από το ‘’δέντρο’’ αυτό που λέγεται κρέας. Όλα τα επιτρέπει, ένα δεν επιτρέπει. Έτσι είπε και σε αυτούς τότε. Όλα δικά σας, το δέντρο αυτό όμως όχι. Ο άνθρωπος όμως πηγαίνει κόντρα. Εκεί που λέγει ο Θεός όχι, εκεί ποντάρει ο άνθρωπος γιατί εκεί του υποδεικνύει ο σατανάς και η άγνοιά του. Εκείνος που έρχεται στο τέλος της περιόδου, την Μ. Παρασκευή και απλώνει τα χέρια του επί του Σταυρού, έρχεται για αυτόν τον μοναδικό λόγο. Να επαναφέρει τον άνθρωπο εις τον παράδεισο. Τον άνθρωπο που παρότι πήρε μία εντολή, ενενήντα εννέα ναι και ένα όχι, αυτός καταστρατήγησε και το όχι! Θέλετε λοιπόν εσείς να επανέλθετε; Θέλετε να σας επαναφέρω; Ακολουθήστε αυτήν την συνταγή την οποία σας δίδω, λέγει ο Κύριος.
Είναι ένα τεστ λοιπόν αυτές τις μέρες και ο άνθρωπος ο οποίος κρεοτρώγει, αμαρτάνει ώσπερ ο Αδάμ και η Εύα. Το ίδιο αμάρτημα κάνει.
Δεν το ξέρουν αυτό πολλοί άνθρωποι. Δεν τους κακίζω. Εγώ απλώς τους πληροφορώ και όποιος θέλει ας το κρατήσει και ας το εφαρμόσει και όποιος το θεωρεί καθήκον του, ας το μεταδώσει και σε άλλους. Διότι είναι μεγάλη η ευθύνη μας όταν κρύβουμε το τάλαντο. Τάλαντο δεν είναι μόνο να ρητορεύεις, δεν είναι μόνο να τραγουδάς, δεν είναι μόνο να είσαι καλλιτέχνης. Είναι και το να μεταφέρεις την αλήθεια σε έναν άλλον. Εφόσον ο Θεός σου εμπιστεύθηκε μίαν αλήθεια και την έμαθες και δεν την ξέρει ο άλλος, έχεις υποχρέωση να του τη μεταφέρεις. Με όμορφο, διδακτικό τρόπο και με αγάπη. Η εντολή είναι ‘’νουθετείτε’’ όχι δασκαλεύετε.
Πολλοί άνθρωποι σκανδαλίζονται αυτές τις μέρες, όταν τους λες ότι θα μπορείς να φας το αυγό αλλά δε θα μπορείς να φας την κότα που κάνει το αυγό. ‘’Είστε αστείοι’’ λένε. Δεν ξέρουν βέβαια γιατί το κάνει αυτό η Εκκλησία. Ο άνθρωπος τρώγοντας τα πάντα προ του Τριωδίου, ‘’ταξίδευε’’ στα ψηλά. Ό,τι ήθελε διάλεγε από ψάρια, από κρέατα, από πουλερικά κλπ. Τώρα όμως θέλει να τον ‘’προσγειώσει’’ στη Νηστεία. Όταν όμως αφαιρέσεις από έναν οργανισμό απότομα τα καύσιμα, θα κλονιστεί ο οργανισμός και δε θα μπορεί να το αντέξει. Πήγαινε να πάρεις από έναν καπνιστή απότομα το τσιγάρο και να το πετάξεις. Που το ζει, που κοιμάται με το τσιγάρο και ξυπνάει με το τσιγάρο. Θα τρελαθεί ο άνθρωπος, θα ζαλιστεί, δε θα μπορεί να περπατήσει. Θα το αφαιρέσεις λίγο λίγο. Σιγά σιγά. Να υποστεί μερική αποτοξίνωση ο οργανισμός και έπειτα να το πετάξει.
Αυτό κάνει σαν μία σώφρων μάνα η Εκκλησία. Δεν αφαιρεί τα πάντα. Αφαιρεί το κρέας και αφήνει τον άνθρωπο με τα γαλακτερά και το ψάρι αυτές τις μέρες τα οποία είναι, όπως ξέρετε, πιο ελαφριά τροφή και έτσι θα τον προσγειώσει ομαλώς τον άνθρωπο την επομένη Δευτέρα στη Νηστεία. Το απότομο δεν είναι καλό πράγμα. Γι’αυτό και πολλοί που νηστεύουν τη Μ. Σαρακοστή, όταν μπαίνουν απότομα το Πάσχα στο φαγητό, έχουν στομαχικές ανωμαλίες. Όλα αυτά πρέπει να γίνονται κλιμακωτά, προοδευτικά. Δεν είναι σκοπός ούτε το σώμα να ζημιωθεί ούτε η ψυχή.
Την Κυριακή λοιπόν είναι η έξωσις του Αδάμ. Δεν είναι καρναβάλι. Το καρναβάλι το έφτιαξε ο διάβολος, για να μην προσέχει ο άνθρωπος τι θέλει να διδάξει ο Θεός. Η Κυριακή που έρχεται είναι η πιο αποφράδα ημέρα! Η πιο καταραμένη ημέρα! Εμείς έχουμε ως αποφράδα ημέρα την 29η Μαΐου κατά την πτώση του Βυζαντίου! Αυτό δεν είναι τίποτα. Χάσαμε τα λιθάρια.
Εδώ χάνουμε τον Παράδεισο! Μας έξωσε του Παραδείσου. Είναι πένθιμος η ημέρα. Και η Καθαρά Δευτέρα βρίσκει του Πρωτοπλάστους έξω του Παραδείσου. Μακριά από το Θεό! Εν τούτοις, αυτή η πένθιμη ημέρα, είναι η πιο τρελή ημέρα για τους χριστιανούς! Είναι σαν να λένε: ‘’ Δε μας ενδιαφέρει εμάς τι έκανε ο Αδάμ και η Εύα. Ούτε μας ενδιαφέρει τι κάνει ο Χριστός σας’’! ‘Ετσι εκφράζονται οι άνθρωποι, το ξέρετε; Και μεθούν και γλεντούν και τραγουδούν και τσιτσιρίζουν σαν το σαλίγκαρο, όταν καίγεται.
Ενώ ο ήλιος, όπως είναι γραμμένο, έκρυψε τις ακτίνες του την ημέρα εκείνη, όταν εξώσθη ο Αδάμ και η Εύα, όπως έκρυψε τις ακτίνες του, όταν Σταυρώθηκε ο Νέος Αδάμ.
Είναι λοιπόν μία εβδομάδα, που ο άνθρωπος καλείται να δώσει τις εξετάσεις του.
Αυτά που σας λέγω, αν θέλετε, πριν τα εφαρμόσετε, ψάξτε να δείτε, αν έχει καταπιαστεί η Εκκλησία με αυτά τα θέματα. Έχουν μιλήσει οι Σύνοδοι για αυτά; Το Ι. Πηδάλιο, οι Άγιοι Πατέρες, οι Απόστολοι; Αν αυτοί έχουν μιλήσει, και δε σας είπα ψέματα εγώ, τότεφροντίστε να τα εφαρμόσετε. Να ξέρετε όμως, πως ό,τι σας είπα είναι παρμένο μέσα από αυτά τα κιτάπια. {…}
Ολόκληρη η ομιλία εδώ…
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!