Θεία Κοινωνία από το ίδιο κουτάλι, ναί ή όχι; Όχι σύμφωνα με το “Πηδάλιο”

-

- ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ -

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΚΑΝΟΥΛΗ

Η επιστήμη γνωρίζει πολύ καλά ότι δεν μπορεί να επιδιώκει τη βελτίωση της ζωής του ανθρώπου και γενικότερα την πρόοδό του και να αφήνει τις ιδέες της και τις κατακτήσεις της να λεηλατούνται και να υπονομεύονται από τα συστήματα των πολλαπλών μορφών εξουσίας.

Η επιστήμη δεν σκοτώνει κανέναν για τις απόψεις – όπως έκαναν και κάνουν οι κάθε λογής θρησκείες με τα εκατομμύρια των θυμάτων για την επικράτησή τους έναντι των δήθεν αντιπάλων τους αλλά και με το κυνήγι των φωτισμένων επιστημόνων –, αλλά θεωρεί ότι η αντιπαράθεση ιδεών και απόψεων είναι το οξυγόνο για την ύπαρξή της και ο καθοριστικός παράγοντας για να προχωρήσει η ιστορία του ανθρώπου σε όλο και πιο φωτεινούς δρόμους.

Επιστήμονες της ΝΑΣΑ, εξετάζοντας περιστατικά πανδημιών που έχουν καταγραφεί στην ιστορία, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ένα μεγάλο μέρος από αυτές τις πανδημίες συνέβη λίγο μετά από μια έκρηξη ηφαιστείου!

Τα ηφαίστεια είναι γνωστό ότι εκπέμπουν θειούχα αέρια στη στρατόσφαιρα, όπου το θείο ενώνεται και αντιδρά με τους υδρατμούς για να σχηματίσουν αερολύματα θειικού οξέος. Αυτά τα αερολύματα αποκλείουν μέρος της ακτινοβολίας που προέρχεται από τον Ήλιο και έτσι δροσίζουν εμμέσως την επιφάνεια της Γης. Αλλάζουν επίσης τα μοντέλα κυκλοφορίας της ατμόσφαιρας.

Μεγάλες ηφαιστειακές εκρήξεις που έλαβαν χώρα σε παλιές εποχές έχουν εντοπιστεί, έμμεσα, από την παρουσία στρατοσφαιρικών αερολυμάτων πάνω στους πολικούς πάγους, επομένως σήμερα γνωρίζουμε ότι κατά το παρελθόν είχαμε ηφαιστειακές εκρήξεις το 44 π.Χ. και το 536, 626, 934, 1258, 1783 και 1815 μ.Χ.

Όλες αυτές οι εκρήξεις ακολουθήθηκαν από ξηρές ομίχλες στη στρατόσφαιρα που οδήγησαν σε αυξημένες βροχοπτώσεις. Σε κάθε περίπτωση, πολλές καλλιέργειες τροφίμων δεν ευδοκίμησαν, και μια θανατηφόρα πανδημία, προερχόμενη από εστίες που βρίσκονταν στην Ασία ή την Αφρική, εξαπλώθηκε σε όλη την περιοχή της Μεσογείου, μέσα σε ένα έως πέντε χρόνια μετά την έκρηξη.

Πιστεύεται ότι σε τουλάχιστον πέντε περιπτώσεις η ασθένεια που ήταν υπεύθυνη για τη μαζική θνησιμότητα ήταν πανούκλα.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η πανούκλα δεν έχει εξαλειφθεί από τον κόσμο, ούτε βεβαίως οι ηφαιστειακές εκρήξεις.

Φυσικά πολλές άλλες επιδημίες είναι πανταχού παρούσες, π.χ. covid κ.λπ.

Ο Λουί Παστέρ (1822-1895) διατύπωσε τη θεωρία ότι ο αιτιολογικός παράγων της πανώλης έχει την ικανότητα να παραμείνει ανενεργός για μεγάλο χρονικό διάστημα και ξαφνικά να ενεργοποιηθεί εκ νέου από κάποια αλλαγή στο κλίμα.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι ο υγρός και ψυχρός καιρός διεγείρει την αναπαραγωγή του θανάσιμου βακτηριδίου που προκαλεί τη βουβωνική και πνευμονική μορφή της πανούκλας. Η μαύρη πανούκλα, που σκότωσε πάνω από το ένα τρίτο του πληθυσμού της Ευρώπης.

«Το Πηδάλιο» αποτελεί ως γνωστόν μια συλλογή κανόνων της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Εκπονήθηκε στα τέλη του 18ου αι. από τους Αγιορείτες μοναχούς Νικόδημο και Αγάπιο.

Σε μια ερμηνευτική υποσημείωση, λοιπόν, πάνω στον ΚΗ΄ κανόνα της Στ’ Οικουμενικής Συνόδου, διαβάζουμε στο «Πηδάλιο» αυτολεξεί τα κάτωθι: «Όθεν και Ιερείς και Αρχιερείς πρέπει εν καιρώ πανώλης να μεταχειρίζωνται τρόπον εις το να μεταλαμβάνουν τους ασθενούντας, όστις να μη παραβαίνη τον Κανόνα τούτον, ουχί βάλλοντες μέσα εις σταφίδα τον άγιον Άρτον, αλλά εις τι αγγείον ιερόν, και εκείθεν να τον λαμβάνουν, ή οι μόρται (μόρτης: άνθρωπος που είχε πάθει ανοσία στην πανούκλα και προσέφερε τις υπηρεσίες του στην κοινότητα θάβοντας τους νεκρούς και περιθάλποντας τους ασθενείς), η οι ασθενείς, δια λαβίδος. Το δε αγγείον συν τη λαβίδι να βάνεται εις ξύδι, και το οξύδι να ρίπτηται εις το χωνευτήριον, ή με όποιον άλλον τρόπον δυνηθώσι ασφαλέστερον και κανονικόν».

Με άλλα λόγια οι ασθενείς από πανώλη δεν κοινωνούν από το κοινό Άγιο Ποτήριο, αλλά σε ξέχωρο σκεύος, στο οποίο δεν γίνεται κατάλυση από τον ιερέα και απλώς πλένεται με ξύδι…

Υ.Γ. Τόσο πανούργο σχέδιο για την καταπολέμηση της θρησκείας ούτε ο Στάλιν δεν είχε φανταθεί. Με την επιλογή του να αφήσει τις εκκλησίες ακοικτές –εν μέσω πανδημίας- και τους επιστήμονες της κυβέρνησης να παροτρύνουν τους πιστούς να λαμβάνουν τη Θεία Κοινωνία. Η Κυβέρνηση κοντεύει να εξαφανίσει από κορωνοϊό τους παπάδες και δεσποτάδες της χώρας και τους αντιδραστικούς θρησκόληπτους.

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ο τρόπος ο οποίος έχει παρατεθεί ο συγκεκριμένος κανόνας, μόνο πλάνη μπορεί να επιφέρει.

    Ο κανόνας ΚΗ είναι μία συνέχεια των κανόνων γ και δ των απστολικών κανόνων.
    Αναφέρεται σε ασθενείς οι οποιοι αδυνατούν να περοσέλθουν σε Ι. Ναό κατά την τέλεση της Θ. Λειτουργίας. Ως εκ τούτου οι ιερείς οι οποίοι θα μεταβούν στον τόπο του ασθενούς θα λαμβάνουν εκ του αρτοφορίου, τμήμα από τον αποξηραμένο προηγιασμένο άρτο της Μ. Πέμπτης και τον μεταφέρουν στους αρρώστους σε ειδικά σκεύη τα οποία θα πρέπει να μην έχουν άλλα υλικά μέσα ώστε να ανακατευτούν με τη Θ. Κοινωνία, όπως και μετά θα πρέπει να απολυμανθούν και να καθαριστούν ή ακόμα και στο χωνευτήρι, ώστε να μην υπάρχει ο φόβος να έχει απομεινει κάποιο υπόλειμμα της Θ. Μεταλήψεως.

    Συνεπώς, ο άγιος Νικόδημος δεν διακατέχεται από αμφιβολίες και φοβίες σχετικά με ενδεχόμενη μετάδοση ασθενειών μέσω της θείας κοινωνίας.

    Να μην πιάνουμε βιβλία με δύσκολα και βαθιά νοήματα όπως είναι το πηδάλιο, ερμηνεύοντάς τα με ρηχότητα και επιπόλαια.

    Με εκτίμηση Βαξεβανίδης Νίκος.

    • Αγαπητέ κ. Νίκο,
      Η φιλοσοφία μου είναι: Ποτέ να μην είσαι υπερόπτης με τους ταπεινούς. Ποτέ ταπεινός με τους υπερόπτες.
      Μιας και μου γράφεις ότι διαβάζω ρηχά ενώ εσύ βαθιά σου λέω τούτο:
      «Ύβριν χρη σβεννύναι μάλλον ή πυρκαϊήν», ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ
      Δηλαδή: Προτιμότερο να σβήνεις την υπεροψία παρά την πυρκαγιά

  2. Τα μπερδεύει λίγο ο κύριος Γκανούλης.
    Ακόμη ζει σε φαντασιακά δίπολα πίστη-απιστία, φως-σκοταδισμός κλπ. Τέλος πάντων, ίσως θα έπρεπε να να ξεκαθαρίσει γνωσιολογικά και χρονικά κάποια ιστορικά θέματα. Ας πούμε ποτέ, που και από ποιους ιδρύθηκε το πρώτο πανεπιστήμιο στον κόσμο (; ) εάν οι Πατέρες της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας (Μέγας Βασίλειος, Ιωάννης Χρυσόστομος, Γρηγόριος Θεολόγος, Μέγας Φώτιος, Γρηγόριος Παλαμάς κλπ κλπ κλπ) ήταν αμόρφωτοι, απαίδευτοι και ‘θρησκόληπτοι’, για να μην αναφερθούμε στο επιστημονικό ανάστημα του Αγίου Λουκά του Ιατρού, του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς κλπ που είναι τόσο πρόσφατοι. Ποια η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας απέναντι στην επιστήμη κλπ. Λίγη καλή διάθεση, λίγα κλικ και κάτι θα βρεθεί. Αλλιώς…
    Ας πούμε πάντως πως δε γράφει με εμπάθεια, αλλά με αγνωσία (επιστημονικοφανώς βέβαια κι όχι ουσιαστικά).
    Για να δούμε όμως κάτι άλλο:
    Ξαφνικά μάθαμε όλοι τον κορωνοϊό, όμως πάντοτε υπήρξαν πολύνεκρες επιδημίες, πανδημίες, αρρώστιες, γρίπες, λοιμοί κλπ σε όλα τα μέρη της υφηλίου πολύ χειρότερες σε θανάτους από τον covid-19. Ακόμη και στα κοντινά μας χρόνια, βλ. λέπρα, γρίπη των πτηνών, H1N1, AIDS, έμπολα, SARS 1 κ.α.
    Ποτέ δεν τέθηκε ζήτημα κατάργησης ή διαφοροποίησης του τρόπου μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας. Εάν συνέβαινε κάτι τέτοιο όπως υπαινίσσεται ο αρθρογράφος (βλ μετάδοση ιών από τη Θεία Κοινωνία), τότε οι πρώτοι που θα πέθαιναν από αυτές τις αρρώστιες θα ήταν οι ιερείς, αφού μετά από την ολοκλήρωση της Θείας Λειτουργίας καταλύουν με την Αγία Λαβίδα -που Κοινώνησαν οι πιστοί- το υπόλοιπο του Αγίου Ποτηρίου. (Ας σκεφτούμε ξανά τις αρρώστιες: έμπολα, AIDS, τύφος, γρίπες, SARS, λέπρα κλπ).
    Δε θα έπρεπε να πεθαίνουν οι Ιερείς και οι οικείοι τους συνεχώς; Λογικά: Ναι.
    Δε θα υπήρχε παπάς ούτε για να μας Βαπτίσει ούτε να μας θάψει (είτε από θάνατο, είτε από.. το φόβο του θανάτου).
    Ας είναι όμως.
    Ο Χριστός είπε: “Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν καί ἀράτω τόν σταυρόν αὐτοῦ καί ἀκολουθείτω μοι”.
    Και λίγο πριν Κοινωνήσει ο Ιερέας τους πιστούς φωνάζει : «Μετὰ φόβου Θεοῦ, πίστεως καὶ ἀγάπης προσέλθετε».
    Τα υπόλοιπα είναι αλλά λόγια να κάνουμε κουβέντα, κόμπλεξ, φοβίες, εμπάθειες που κουβαλούμε και κατάντιες που έχουμε όλοι μας.
    Χωρίς τη Θεία Κοινωνία και την ένωση μας με τον Χριστό, δε θα τα βγάλουμε πέρα μαζί τους. Αυτοί που τα ‘νίκησαν’ αυτά, πάνω από 2000 χρόνια τώρα, το έκαναν με τη συμμετοχή τους στη Θεία Λατρεία και Κοινωνώντας Σώμα και Αίμα Χριστού, με τις παραπάνω προϋποθέσεις -και με την ίδια Αγία Λαβίδα, κάτω από οποιοσδήποτε επιδημιολογικές συνθήκες- και η Εκκλησία τους χαρακτήρισε ως Αγίους. Τέλος, ας θυμηθούμε πως το επαναλαμβανόμενο των δεδομένων και του αποτελέσματος οδηγεί σε αξίωμα για την επιστήμη. Οπότε, με τις παραπάνω προϋποθέσεις, δεν υπάρχει φόβος από τη Θεία Κοινωνία.
    Καλά Χριστούγεννα σε Δημήτρη + σε όλους.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ