Η ύπαρξη ως έρως

-

Δεν θα μπορούσα να φανταστώ ποτέ το συσχετισμό του έρωτα ως τρόπου κοινωνίας και βεβαιότητας των προσώπων, υπό το πρίσμα μιας υπαρξιακής αυτονόμησης από το πρόσωπο του Θεού. Αυτό το είδε ο Sartre που ήθελε ελεύθερο τον άνθρωπο χωρίς την ύπαρξη του Θεού. Δεν μπορεί να υπάρξει ελεύθερος ο άνθρωπος εάν υπάρχει Θεός, ο άνθρωπος είναι ελεύθερος, επομένως, Θεός δεν υπάρχει.
Έχω την αίσθηση πως αποτελεί μία χοντροκομμένη ιδεολογία κάτι τέτοιο και φυσικά μόνο ιδεολογία θα μπορούσε να είναι, αφού η αναγωγή του ανθρωπίνου «είναι» ερήμην του Θεού Δημιουργού, στον εαυτό, δημιουργεί όχι μόνο μεταφυσικά αδιέξοδα αλλά και μία υπαρξιακή κενότητα που στο παροντικό συμβατικό πεδίο, εξουθενώνει την κατάσταση σχέσης, κοινωνίας. Αυτός ο εκμηδενισμός είναι όχι μόνο απαισιόδοξος, αλλά και ατελέσφορος. Από την άλλη η ύπαρξη δεν νοείται ως εκμηδενισμός, μπορεί να φτάσεις, παρόλα αυτά, στην προσωπική πνευματική αλλοτρίωση, και να λειτουργήσει ως αμεθεξία.
Στον αντίποδα ένας Γρηγόριος Νύσσης φτάνει τον άνθρωπο ψηλά, πολύ ψηλά. Και τι του λέει; Αν σου πάρουν το γεγονός της αναφοράς σου στον Θεό, αν σου αφαιρέσουν, με άλλα λόγια, το κατ’ εικόνα, ε όχι, δεν είσαι ελεύθερος. Φοβερά πράγματα αυτά. Να είσαι ελεύθερος, επειδή ακριβώς, είσαι πλασμένος από τον Θεό, να αναπτύσσεις, καλύτερα, θα έλεγα, να ζεις σε μία σχέση κοινωνίας με τον Θεό. Αν το άκουγε αυτό ο Πλάτωνας, η Διοτίμα και οι άλλοι συνδαιτυμόνες του Συμποσίου, θα γελούσαν μέχρι πρωίας, εάν, φυσικά, δεν μας περνούσαν για παράφρονες. Πού να άκουγαν κι αυτό το μαξιμιανό «έχουμε το ‘’είναι» μας δεδανεισμένο από τον Θεό»; Εκεί να δείτε τι θα γινόταν.
Λοιπόν, η ύπαρξη ως έρως δεν νοείται εκτός μιας σχεσιακής κοινωνίας, μιας σχεσιακής μέθεξης. Αν δεν είναι έτσι, τότε δεν είναι έρως. Κι αν δεν είναι έρως, τότε υπάρχει ως εγωιστική αυτοαναφορά. Επουδενί ως σχέση. Να, λοιπόν, που ο έρως δεν είναι ιδεολόγημα, αφηρημένη ιδέα, αλλά τρόπος ύπαρξης, αναφοράς σε ένα πρόσωπο. Υπάρχουν θεολογικές φωνές, οι οποίες εξακολουθούν να βγάζουν τον Θεό από το παιχνίδι του έρωτα. Τις θεωρώ, σκανδαλωδώς, αμετανόητες. Τότε, ποιος ο λόγος να γράψει ο Διονύσιος Αρεοπαγίτης, ο Μάξιμος Ομολογητής, ο Συμεών Ν. Θεολόγος, για τον έρωτα του Θεού προς τον άνθρωπο; Επιμένουν πως ο Θεός δεν έχει έρωτα προς τον άνθρωπο και πως μόνο ο άνθρωπος έχει έρωτα προς τον Θεό.
Να, το σοβαρό αμάρτημα μας∙ εμείς οι χριστιανοί έχουμε γίνει νεοπλατωνικοί. Σκεφτόμαστε και ενεργούμε ως παθοκτόνοι, για παράδειγμα, ενώ ο Αριστοτέλης, ο Νύσσης, ο Μάξιμος, ο Δαμασκηνός, κάνουν λόγο για τα πάθη ως φυσικές κινήσεις της ψυχής και η φύση τους εξαρτάται από το που θα τα στρέψουμε εμείς. Σκεφτόμαστε και λειτουργούμε ως σωματοκτόνοι, καθώς το σώμα πρέπει να χαθεί στην αφάνεια και να μείνει η ψυχή που είναι ιερή. Σκεφτόμαστε, όμως, και λειτουργούμε ως μονοφυσίτες, αγνοώντας πως δεν έχει μόνο ο άνθρωπος έρωτα προς τον Θεό αλλά και ο Θεός προς τον άνθρωπο. Ο Μάξιμος είναι σαφής: «Ὁ γάρ ἀγαθοεργός ἔρως ἐκίνησε το θεῖον εἰς πρόνοιαν, εἰς σύστασιν ἡμῶν». Ο έρωτας ήταν εκείνος που κίνησε τον Θεό να μας δημιουργήσει.
Αυτό τί δείχνει; Δείχνει έναν Θεό που δραπετεύει από την μονοδιάστατη αντιμετώπιση του από ένα μέρος της φιλοσοφίας που τον καθήλωνε σε ακοινωνησία με τον φθαρτό και κτιστό άνθρωπο, καθώς και έναν Θεό που αναζητά το δημιούργημα του, σε σχέση αδιάκοπη, ακόμη κι όταν το δημιούργημα του διακόπτει, με δική του πρωτοβουλία, την κοινωνία με τον Θεό. Υπάρχει ως έρως ο Θεός στη ζωή του ανθρώπου, του γνωστοποιεί διά των ενεργειών Του αυτόν τον έρωτα, και αποκαλύπτεται, αυτός ο ακατάληπτος, απερινόητος, άφραστος, μέσα από τον Υιό Του, κι έτσι δοξάζεται.
Όταν, όμως, υπάρχουν επίμονες σκέψεις και φωνές, εντός των θεολογικών πραγμάτων (κι από εκεί ξεκινάει το μεγάλο αμάρτημα), οι οποίες εμφανίζουν στους ανθρώπους έναν Θεό ιδέα, ιδεολόγημα, αυτό σημαίνει την απουσία έρωτα, την απουσία σχέσης του Θεού με κάθε τι κτιστό. Ο Heidegger, είχε πει κάποια στιγμή πως το σκληρότερο χτύπημα εναντίον του Θεού, είναι το γεγονός ότι ο υποχρεωτικά πραγματικός Θεός υψώθηκε σε ανώτατη Αξία. Αυτό πού οδηγεί; Όχι μόνο στην αφαίμαξη οποιασδήποτε ερωτικότητας θα χαρακτήριζε δύο μέρη, αλλά στην απουσία προσώπου. Και το πρόσωπο, έχει ύψιστη σημασία για τα θεολογικά πράγματα.
Η ατομικότητα ελλοχεύει έναν κίνδυνο∙ τον αυτοερωτισμό. Πότε, όμως; Όταν o έρωτας επιστρέφει στο ίδιο πρόσωπο. Όταν δεν βλέπει πρόσωπο, αλλά θέλει να βλέπει τον εαυτό της ως κέντρο του σύμπαντος και υποστασιοποιεί την υπαρξιακή της εκρηκτικότητα σε μία αμφίδρομη εσωτερική κίνηση αυτοερωτισμού. Σε μία τέτοια κατάσταση δεν υπάρχουν πρόσωπα. Καταστρατηγείται η έννοια της ελευθερίας, η έννοια του προσώπου. Τότε κάνουμε λόγο για μία αυτοτελή ύπαρξη που δεν έρχεται σε κοινωνία λόγου και συνύπαρξης, ακριβώς, επειδή αυτοερωτεύεται. Αυτός ο αυτοερωτισμός είναι τόσο επικίνδυνος μα και τόσο αντιπαραγωγικός. Και είναι αντιπαραγωγικός γιατί δεν παράγει λόγο, σκέψεις, επιθυμίες, κάτι που αφορά τα πρόσωπα σε σχέση, σε κοινωνία μεταξύ τους.
Αν ο έρως ως σημείο αναφοράς και τρόπου, του δικού μου, του προσωπικού μου τρόπου και του τρόπου μετοχής στον τρόπο του άλλου, αλλά και του τρόπου μετοχής του άλλου στον δικό μου τρόπο, απουσιάσει, τότε ο φόβος συνάντησης δαιμονοποιεί την υπαρξιακή αναφορά του προσώπου σε ένα άλλο πρόσωπο. Ο έρως ως ερωτικότητα, και όχι ως σεξουαλικότητα, όπως, ανόητα, εξακολουθούν, με επίμονο τρόπο, να πιστεύουν ορισμένες φωνές εντός των τοιχών της Εκκλησίας, είναι η αγάπη. Κι αυτό το ταύτισαν τον 5ο αιώνα ο Μάξιμος και Διονύσιος. Η ύπαρξη ως έρως. Ο έρως ως τρόπος ύπαρξης. Ο Θεός ως έρως προς τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος ως έρως προς τον Θεό. Απίστευτα πράγματα…

Εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Διάβας
π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος
(Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ξεκίνησαν οι αιτήσεις του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας για τη Γερμανική Γλώσσα

Το φροντιστήριο Γερμανικής Γλώσσας της ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΜΠΑΝΤΕΚΑ-ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους μαθητές του ότι εκδόθηκε η προκήρυξη για τις εξετάσεις λήψης του ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ (Κ.Π.Γ.) Γερμανικής Γλώσσας περιόδου Νοεμβρίου 2019. Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά από ΤΕΤΑΡΤΗ 2 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2019 έως ΔΕΥΤΕΡΑ 14 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2019. Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν το ΣΑΒΒΑΤΟ 23...

Προτάσεις για το χειμώνα από τη βιοτεχνία Κουρτινών και Στρωμάτων Νικολάου Μήτσιου

Και επίσημα πλέον μπήκαμε στο χειμώνα και ήρθε η κατάλληλη εποχή για να προετοιμάσετε το σπίτι σας για τις κρύες μέρες που πρόκειται να έρθουν. Η αλλαγή-ανακαίνιση του σπιτιού για να υποδεχθούμε το χειμώνα πλέον δεν είναι μια πολυέξοδη διαδικασία αλλά μια ευχάριστη υπόθεση αφού το κατάστημα Νικολάου Μήτσιου φροντίζει...

Οίκος Νυφικών Σόφη Μαύρου-Τζιουβάρα

Δείτε περισσότερα: http://www.nyfika-sofie.gr

Η πιό νόστιμη και λαχταριστή επιλογή της πόλης είναι το Food Factory

Η πιο νόστιμη και λαχταριστή επιλογή της πόλης, FOOD FACTORY. Από Δευτέρα έως Πέμπτη: 17:00 έως αργά το βράδυ και Παρασκευή – Σάββατο και Κυριακή: Από τις 12:00 το μεσημέρι έως αργά το βράδυ απολαύστε τις νόστιμες και ιδιαίτερες γεύσεις του τώρα και στο χώρο σας. Καλέστε: τηλ: 24320 75305 ή 6988 281600 ...

Πρατήριο υγρών καυσίμων Μάκης Καραγιάννης

ΠΡΑΤΗΡΙΟ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ΜΑΚΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ 8ο χλμ. ε.ο. Τρικάλων - Καλαμπάκας Τηλ. 2431088220

Μικροβιολογικό Εργαστήριο «ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ» – Καλαμπάκα

Το νέο Μικροβιολογικό Εργαστήριο «ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ» λειτουργεί στην Καλαμπάκα υπό τη Διεύθυνση του κ. Νικολάου Παπανικολάου σε συνεργασία με τα μεγαλύτερα εργαστήρια αναφοράς: Βιοϊατρική Αθηνών / In-Vitro / Βιοφόρµα / Mικροανάλυση. Μικροβιολογικό     Αιματολογικό     Βιοχημικό Ανοσολογικό     Ορμονολογικό     Προγενετικός έλεγχος Ωράριο λειτουργίας: • Δευτέρα: 7:00 - 14:00 και 18:00 - 20:00 • Τρίτη:...

ΟΡΘΟΠΕΔΙΚΟΣ-ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΣΑΡΟΥΧΑΣ

Ο Δρ. Αλέξανδρος Τσαρούχας είναι Ορθοπαιδικός Χειρουργός με εξειδίκευση στην αρθροσκοπική χειρουργική του γόνατος και του ώμου, την επανορθωτική χειρουργική των μεγάλων αρθρώσεων και την τραυματολογία. ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ 

Άννα Γίδα – Παιδίατρος – Καλαμπάκα

Άννα Γίδα – Παιδίατρος Τρικάλων 114-116 , Καλαμπάκα Ωράριο Ιατρείου: Καθημερινά: πρωί 9.00-1.30 Απόγευμα 6.00-9.00 (εκτός Τετάρτης) Τηλ.: 24320 78433 Fax.: 24320 78434 Κιν.: 6977 636897 e-mail: ann[email protected]

Ιατρείο στην Καλαμπάκα και στην Κηφισιά από τον Ψυχίατρο Χρίστο Χ. Λιάπη

Δεύτερο Ιατρείο στην Καλαμπάκα λειτουργεί, από τον Ιούνιο, ο γνωστός Ψυχίατρος και Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Χρίστος X. Λιάπης MD, MSc. PhD, ως παράρτημα του ιατρείου του στην Κηφισιά. Σε έναν χώρο υψηλού συμβολισμού για το πεδίο των νευροεπιστημών της Καλαμπάκας, στην οδό Περικλέους 8, καθώς εκεί ασκούσε το λειτούργημα...

Αναστασία Πινιάρα – Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος

ΩΡΛ ΙΑΤΡΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΙΝΙΑΡΑ MD, MSc, PHD ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΩΤΟΡΙΝΟΛΑΡΥΓΓΟΛΟΓΟΣ Master Ρινολογίας - Ρινοχειρουργικής Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Υπ. Διδάκτωρ Νευροωτολογίας Ιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών Επιστημονική συνεργάτιδα Νοσ. «ΥΓΕΙΑ» ΠΑΘΗΣΕΙΣ Ώτων - Βαρηκοΐας - Εμβοών Ακοολογικός έλεγχος, Έλεγχος Ιλίγγου - Αστάθειας Ρινός - Παραρρινίων - Διαφράγματος Αλλεργική Ρινίτιδα - Ροχαλητό - Άπνοια Ύπνου - Πολύποδες Λάρυγγα - Φωνητικών χορδών Φάρυγγα - Αμυγδαλών -...

Ψητοπωλείο «Ψηστήρι» στην Καλαμπάκα με πεντανόστιμες κρεατολιχουδιές

Στην οδό Πίνδου 47 στην πόλη μας λειτουργεί ένα καταπληκτικό ψητοπωλείο, το Ψηστήρι. Σ' έναν άψογα διαμορφωμένο χώρο μπορείτε να δοκιμάσετε πεντανόστιμες κρεατολιχουδιές όπως λαχταριστά σουβλάκια, χοιρινό και κοτόπουλο. Ο πλούσιος κατάλογος περιλαμβάνει ακόμη πίτες με γύρο, κεμπάπ, λουκάνικο, ποικιλία ορεκτικών και σαλάτες και πολλά άλλα, όλα μια σκέτη απόλαυση. Μπορείτε...

ΠΑΠΠΑΣ: Οικοδομικά Υλικά – Χωματουργικά έργα – Είδη Υγιεινής

Νέο κατάστημα στην Καλαμπάκα Η εταιρεία ΠΑΠΠΑΣ, είναι γνωστή σε όλους εδώ και πολλά χρόνια για τις δραστηριότητές της στα χωματουργικά έργα. Πριν από 5 περίπου χρόνια επεκτάθηκε στο χώρο των οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής ανοίγοντας ένα πρότυπο κατάστημα στην Διάβα Καλαμπάκας. Πελάτες της είναι πολλοί επαγγελματίες της πόλης και...

HOTEL KOSTA FAMISSI – ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ – METEORA

Hotel Kosta Famissi Τρικάλων 144, Καλαμπάκα Τηλ. 2432079192 ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ