Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ ΑΠΟΨΕΙΣ Αλλοιώνοντας την ουσία της πίστης

Αλλοιώνοντας την ουσία της πίστης

-

Το ευαγγέλιο της Κυριακής κάνει λόγο για μία γυναίκα, την οποία ο Χριστός θεράπευσε την ημέρα του Σαββάτου. Όπως είναι γνωστό, για τους Ιουδαίους, το Σάββατο υπήρχε ευλογημένη ημέρα, ημέρα κατά την οποία προσεύχονταν και δοξολογούσαν τον Θεό. Εκείνη δε την ημέρα, απαγορευόταν οποιαδήποτε ενασχόληση με κάθε τι. Καμία εργασία δεν επιτρεπόταν το Σάββατο. Σύμφωνα με την ευαγγελική περικοπή (Λουκ. 13, 10 – 17), ο Χριστός θεράπευσε τη γυναίκα που για δεκαοκτώ χρόνια ήταν σκυμμένη και δεν μπορούσε να σταθεί όρθια. Αυτό, οδήγησε τον αρχισυναγωγό να ελέγξει τον Χριστό γι’ αυτή Του την ενέργεια.

Πολλοί άνθρωποι, σήμερα, που δεν έχουν συνάψει σχέση με την Εκκλησία, με το πρόσωπο του Χριστού, με τα θεία πράγματα, πιστεύουν πως η ζωή της Εκκλησίας στηρίζεται στον νομικισμό. Στέκομαι σε κάτι που θεωρώ πολύ σημαντικό. Δεν έχουν εξολοκλήρου άδικο οι παραπάνω. Έχουν δοθεί δικαιώματα. Έχουν υπάρξει αφορμές, που αδικούν την εκκλησιαστική φύση, το «είναι» των εκκλησιαστικών πραγμάτων. Κι αυτές οι αφορμές δόθηκαν όταν και όπου επιτράπηκε να εισέλθει μέσα στην Εκκλησία το πνεύμα της Δύσης, δηλαδή η ηθική του προτεσταντισμού, η ηθική του Λούθηρου.

Η ηθική αυτή δίνει βάση στον νόμο, στους τύπους, όχι στην ουσία. Βλέπει τον άνθρωπο ως κάποιον που πρέπει να τσακιστεί από την οργή του Θεού, όπως έλεγε ο Λούθηρος, γιατί αρνήθηκε τον Θεό. Να πληρώσει για να επιτευχθεί η εξιλέωση και να κατευναστεί ο Θεός, να υπάρξει, η αποκατάσταση της διασαλευθείσας τάξης, όχι για να οικονομήσει ο Θεός με τη φιλανθρωπία Του, τη σωτηρία του ανθρώπου. Προσέξτε το αυτό. Αφορά τη βάση της θείας οικονομίας. Όροι όπως τίμημα, νόμος, πληρωμή, δίκαιο, ενοχή, τιμωρία, είναι όροι σύμφυτοι με το προτεσταντικό δίκαιο. Επομένως, είναι αλήθεια πως η εικόνα μιας Εκκλησίας εμφορούμενης από κάθε νομικίστικη αντίληψη, που κλείνει το μάτι στους τύπους, στην απαγόρευση του πνεύματος της οικονομίας, αποβαίνει ειδωλοποιημένη εικόνα που αλλοιώνει την φύση και λειτουργικότητα του εκκλησιαστικού πνεύματος.

Οι Ιουδαίοι φωνάζουν στον Χριστό, κάτσε πού πας να γιατρέψεις το Σάββατο; Αγνοούν πως το ζητούμενο είναι η σωτηρία του ανθρώπου, η θεραπεία του νου, του σώματος, της ψυχής, της προαίρεσης, της ελευθερίας, του θελήματος του και η παιδαγώγηση όλων αυτών. Οι Ιουδαίοι στέκονται στους τύπους. Όπως στέκεται, σήμερα, ένα μεγάλο μέρος των χριστιανών. Δεν πρέπει αυτό, δεν πρέπει εκείνο, νήστεψε, προσευχήσου, κάνε μετάνοιες, πρέπει να κάνεις έτσι, πρέπει να κάνεις το άλλο κ.ο.κ.. Αυτά είναι το ζητούμενο; Ε, αυτό δεν είναι Εκκλησία. Αυτό είναι σύστημα, είναι κατάντια. Δεν είναι Χριστός. Φτάσαμε στην εποχή, που κρύφτηκε η ομορφιά, η ουσία, το βάθος και το αληθινό νόημα των πραγμάτων. Δεν λειτουργείται, όμως, ο Χριστός στους ανθρώπους. Το πνεύμα, η οντολογία των λειτουργικών σημαινομένων.

Με τα «πρέπει», τις απαγορεύσεις που καταδικάζουν τον Χριστό και Τον στέλνουν και πάλι στην εξορία, κατασυκοφαντείται ο Χριστός. Γράφει, πολύ όμορφα, ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος, στην «Ιστορία της Αγάπης του Θεού»: «Η αντικειμενοποίηση της ταπεινής και λογικής αγάπης του Θεού σε θρησκευτικό νομικισμό είναι η χειρότερη κατασυκοφάντηση του Θεού, ένα πλήγμα κατά του πλούτου της θείας Οικονομίας. Όλος ο Χριστιανισμός στηρίζεται στην δραπέτευση από τον Ιουδαϊκό νόμο, στην “πλήρωση” του τελευταίου μέσα στην αγάπη του Χριστού». Ο Χριστός με όποιους συναναστράφηκε, έκανε σοβαρή εργασία.

Εργασία σε βάθος, ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα. Είδε τον όλον άνθρωπο. Δεν στάθηκε στους τύπους, στα εξωτερικά, στα «καθώς πρέπει». Ήταν παράλογος ο λόγος Του για τους Ιουδαίους και το ιερατείο. Όμως, Εκείνος διεισδύοντας στην εσωτερικότητα του ανθρώπου, ξεκινούσε μία διεργασία λειτουργικής ανάπλασης, μεταμορφωτικής πνευματικότητας, βγάζοντας το βάθος στην επιφάνεια. Δεν κοιτούσε τους τύπους, τα δεδομένα. Γι’ αυτό και έλεγε για το Σάββατο: «Το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο» (Μάρκ. 2, 27).

Ο ορθόδοξος ανθρωπισμός είναι εκείνος ο ανθρωπισμός που τιμάει την ελευθερία του ανθρώπου όσο κανένα φιλοσοφικό, πολιτικό, κοινωνικό σύστημα. Η ελευθερία είναι η αρχή των πάντων για τους Πατέρες της Εκκλησίας. Αυτό το βλέπουμε και στον απόστολο Παύλο, ο οποίος γράφει πως «οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Γαλ. 3, 28). Αυτή η ελευθερία αντιτίθεται στην τυποποίηση της ζωής. Δεν βλέπει αριθμούς, μέρες, συνήθειες. Βλέπει πρόσωπα! Αυτό το πρόσωπο, η γυναίκα του ευαγγελίου, για τον Χριστό ήταν πιο πάνω από κάθε ημέρα, πιο πάνω από το Σάββατο. Και θέλησε να δείξει με τον τρόπο αυτό πως η ασθένεια, το κακό, ο πόνος και κάθε φθοροποιός δύναμη, δεν έχει εξουσία στη Βασιλεία του Θεού.

Δυστυχώς, στον χώρο της Εκκλησίας ο χορός των τύπων, του ηθικισμού και του ευσεβισμού, καλά κρατεί. Όλα αυτά αντικαθιστούν το ανθρώπινο πρόσωπο, αλλά αν το δούμε σε βάθος, αλλοιώνουν το πρόσωπο του Χριστού. Κι αυτό, διότι ο Χριστός δεν υπάρχει για τον Εαυτό Του, για να επιβεβαιώνει τη μοναδικότητα Του, τη θεότητα Του, την παρουσία Του στην τριαδικότητα, αλλά υπάρχει για τον άνθρωπο. Όσο στην Εκκλησία υπάρχει ζωή για τους τύπους, τόσο η σωτηρία του ανθρώπου θα υφίσταται ως ένα ακόμη απαγορευμένος καρπός και η Βασιλεία του Θεού θα μοιάζει ως υπόθεση ατομική, επουδενί ως συλλογιστικό και κοινωνικό γεγονός, ως γεγονός σχέσης.

Κάποτε ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιος, θέλοντας να δείξει τη διαφορά ανάμεσα στους τύπος, στον νόμο και στην ουσία, ομολόγησε: «Πήγα στην Αφρική και με ρώταγαν τι είναι τα υποστατικά ιδιώματα της Αγίας Τριάδος. Πήγα στην Ασία και με ρώταγαν αν μπορούμε όντως να μετέχουμε εμείς οι κοινοί θνητοί στις άκτιστες ενέργειες του Αγίου Πνεύματος. Επέστρεψα και στην Ελλάδα και με ρώταγαν αν η γυναίκα στην Εκκλησία κάνει να φορά παντελόνι…».

διάκονος Ι. Μ. Σταγών & Μετεώρων
π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ

Η πιο νόστιμη και λαχταριστή επιλογή της πόλης, FOOD FACTORY. Από Δευτέρα έως Πέμπτη: 17:00 έως αργά το βράδυ και Παρασκευή – Σάββατο και Κυριακή: Από τις 12:00 το μεσημέρι έως αργά το βράδυ απολαύστε τις νόστιμες και ιδιαίτερες γεύσεις του τώρα και στο χώρο σας. Καλέστε: τηλ: 24320 75305 ή 6988 281600 ...

ΠΡΑΤΗΡΙΟ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ΜΑΚΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ 8ο χλμ. ε.ο. Τρικάλων - Καλαμπάκας Τηλ. 2431088220

Και επίσημα πλέον μπήκαμε στο χειμώνα και ήρθε η κατάλληλη εποχή για να προετοιμάσετε το σπίτι σας για τις κρύες μέρες που πρόκειται να έρθουν. Η αλλαγή-ανακαίνιση του σπιτιού για να υποδεχθούμε το χειμώνα πλέον δεν είναι μια πολυέξοδη διαδικασία αλλά μια ευχάριστη υπόθεση αφού το κατάστημα Νικολάου Μήτσιου φροντίζει...

Δείτε περισσότερα: http://www.nyfika-sofie.gr

Ιατρείο στην Καλαμπάκα και στην Κηφισιά από τον Ψυχίατρο Χρίστο Χ. Λιάπη

Δεύτερο Ιατρείο στην Καλαμπάκα λειτουργεί, από τον Ιούνιο, ο γνωστός Ψυχίατρος και Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Χρίστος X. Λιάπης MD, MSc. PhD, ως παράρτημα του ιατρείου του στην Κηφισιά. Σε έναν χώρο υψηλού συμβολισμού για το πεδίο των νευροεπιστημών της Καλαμπάκας, στην οδό Περικλέους 8, καθώς εκεί ασκούσε το λειτούργημα...

ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ-ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΣΑΡΟΥΧΑΣ

Ο Δρ. Αλέξανδρος Τσαρούχας είναι Ορθοπαιδικός Χειρουργός με εξειδίκευση στην αρθροσκοπική χειρουργική του γόνατος και του ώμου, την επανορθωτική χειρουργική των μεγάλων αρθρώσεων και την τραυματολογία. ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ 

ΠΑΠΠΑΣ: Οικοδομικά Υλικά – Χωματουργικά έργα – Είδη Υγιεινής

Νέο κατάστημα στην Καλαμπάκα Η εταιρεία ΠΑΠΠΑΣ, είναι γνωστή σε όλους εδώ και πολλά χρόνια για τις δραστηριότητές της στα χωματουργικά έργα. Πριν από 5 περίπου χρόνια επεκτάθηκε στο χώρο των οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής ανοίγοντας ένα πρότυπο κατάστημα στην Διάβα Καλαμπάκας. Πελάτες της είναι πολλοί επαγγελματίες της πόλης και...

Άννα Γίδα – Παιδίατρος – Καλαμπάκα

Άννα Γίδα – Παιδίατρος Τρικάλων 114-116 , Καλαμπάκα Ωράριο Ιατρείου: Καθημερινά: πρωί 9.00-1.30 Απόγευμα 6.00-9.00 (εκτός Τετάρτης) Τηλ.: 24320 78433 Fax.: 24320 78434 Κιν.: 6977 636897 e-mail: [email protected]

Αναστασία Πινιάρα – Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος

ΩΡΛ ΙΑΤΡΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΙΝΙΑΡΑ MD, MSc, PHD ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΩΤΟΡΙΝΟΛΑΡΥΓΓΟΛΟΓΟΣ Master Ρινολογίας - Ρινοχειρουργικής Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Υπ. Διδάκτωρ Νευροωτολογίας Ιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών Επιστημονική συνεργάτιδα Νοσ. «ΥΓΕΙΑ» ΠΑΘΗΣΕΙΣ Ώτων - Βαρηκοΐας - Εμβοών Ακοολογικός έλεγχος, Έλεγχος Ιλίγγου - Αστάθειας Ρινός - Παραρρινίων - Διαφράγματος Αλλεργική Ρινίτιδα - Ροχαλητό - Άπνοια Ύπνου - Πολύποδες Λάρυγγα - Φωνητικών χορδών Φάρυγγα - Αμυγδαλών -...

HOTEL KOSTA FAMISSI – ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ – METEORA

Hotel Kosta Famissi Τρικάλων 144, Καλαμπάκα Τηλ. 2432079192 ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Ψητοπωλείο “Ψηστήρι” στην Καλαμπάκα με πεντανόστιμες κρεατολιχουδιές

Στην οδό Πίνδου 47 στην πόλη μας λειτουργεί ένα καταπληκτικό ψητοπωλείο, το Ψηστήρι. Σ' έναν άψογα διαμορφωμένο χώρο μπορείτε να δοκιμάσετε πεντανόστιμες κρεατολιχουδιές όπως λαχταριστά σουβλάκια, χοιρινό και κοτόπουλο. Ο πλούσιος κατάλογος περιλαμβάνει ακόμη πίτες με γύρο, κεμπάπ, λουκάνικο, ποικιλία ορεκτικών και σαλάτες και πολλά άλλα, όλα μια σκέτη απόλαυση. Μπορείτε...