Στη Βουλή φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία της Βουλευτή Τρικάλων, Μαρίνας Κοντοτόλη, το σοβαρό ζήτημα της επιχειρούμενης κεντρικοποίησης φορολογικών υπηρεσιών από την Α.Α.Δ.Ε., που πλήττει πολίτες, εργαζόμενους και την ίδια τη λειτουργία της φορολογικής διοίκησης στα Τρίκαλα και σε όλη την περιφέρεια.
Ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κατέθεσαν σήμερα Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., ζητώντας σαφείς απαντήσεις για το στρατηγικό σχέδιο μεταφοράς αρμοδιοτήτων της Δ.Ο.Υ. Τρικάλων στη Λάρισα, την αξιολόγηση των συνεπειών για τους πολίτες και τις τοπικές επιχειρήσεις, αλλά και τη διασφάλιση των οργανικών θέσεων και των εργασιακών δικαιωμάτων των υπαλλήλων.
Όπως επισημαίνουν, το μοντέλο των υπερτοπικών Κέντρων που επιχειρεί να εφαρμόσει η Α.Α.Δ.Ε. έχει ήδη αποτύχει σε Αττική και Θεσσαλονίκη, με σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, αύξηση γραφειοκρατίας και ταλαιπωρία πολιτών και επαγγελματιών. Η κυβέρνηση, αντί να ενισχύσει τις τοπικές φορολογικές υπηρεσίες, προχωρά σε αποφάσεις που υποβαθμίζουν την περιφέρεια και παραβιάζουν τη συνταγματική επιταγή για διοικητική αποκέντρωση.
Η επιχειρούμενη μεταφορά αρμοδιοτήτων της Δ.Ο.Υ. Τρικάλων στη Λάρισα θα αποτελέσει ένα ακόμα πλήγμα για τους πολίτες και τους εργαζόμενους. Δεν θα επιτρέψουμε να μετατραπεί η δημόσια φορολογική υπηρεσία σε προνόμιο μόνο για τα μεγάλα αστικά κέντρα. Η περιφέρεια έχει δικαίωμα σε ισότιμη, αξιοπρεπή και αποτελεσματική εξυπηρέτηση.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Αθήνα,20 Ιουνίου 2025
Θέμα: Τα σχέδια της Α.Α.Δ.Ε. για κατάργηση μέρους των υπηρεσιών της και στα Τρίκαλα, θα αποβούν σε βάρος των πολιτών, των εργαζομένων και της ίδιας της φορολογικής διοίκησης.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Υπαλλήλων Δ.Ο.Υ. και Κτηματικής Υπηρεσίας Ν. Τρικάλων εκφράζει, με δημόσια τοποθέτησή του, την πλήρη αντίθεσή του στα σχέδια της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. για την επέκταση του μοντέλου των κεντρικοποιημένων υπηρεσιών Αττικής και Θεσσαλονίκης και στην υπόλοιπη επικράτεια.
Η πρακτική της κεντρικοποίησης, δηλαδή της κατάργησης υπηρεσιών και της μεταφοράς τους αλλού, υλοποιείται μέσω της άρσης της χωρικής αρμοδιότητας των υπηρεσιών και της συγκέντρωσης των αρμοδιοτήτων σε υπερτοπικά Κέντρα (όπως τα ΚΕΦΟΚ, ΚΕΦΩΔΕ, ΚΕΒΕΙΣ, ΕΛΚΕ), έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία της φορολογικής διοίκησης, επιβαρύνει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στην περιφέρεια, δημιουργεί συνθήκες αποδυνάμωσης του ανθρώπινου δυναμικού και υποβαθμίζει τη δημόσια φορολογική υπηρεσία ως δημόσιο αγαθό.
Στην περίπτωσή μας, υπηρεσίες της Εφορίας Τρικάλων πρόκειται να μεταφερθούν στη Λάρισα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους πολίτες και τους εργαζόμενους, αλλά και την ίδια την αποτελεσματικότητα της τοπικής φορολογικής υπηρεσίας.
Ειδικότερα, οι εργαζόμενοι στις φορολογικές υπηρεσίες καταγγέλλουν ότι η μεταφορά οργανικών θέσεων εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο κατοικίας των υπαλλήλων, ακόμα και αν δεν συνοδεύεται άμεσα από υποχρεωτικές μετακινήσεις, συνιστά αρνητικό τετελεσμένο, καθώς δεν παρέχεται καμία θεσμική διασφάλιση για το τι μέλλει γενέσθαι στο μέλλον.
Οι περιφερειακές Δ.Ο.Υ. λειτουργούν διαχρονικά με κάθετη δομή, καλύπτοντας όλα τα φορολογικά αντικείμενα με διαλειτουργικότητα και αλληλεπίδραση μεταξύ των επιμέρους τμημάτων τους, στοιχείο που έχει δοκιμαστεί και αποδειχθεί λειτουργικό και αποτελεσματικό στην ελληνική διοικητική πραγματικότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις γεωγραφικές και τις κοινωνικές ιδιαιτερότητες της χώρας.
Η τοπική γνώση και η εξοικείωση των στελεχών των Δ.Ο.Υ. με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής συνιστούν κρίσιμη παράμετρο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροαποφυγής, καθώς και για την ορθή εφαρμογή των ελεγκτικών διαδικασιών.
Στις κεντρικοποιημένες υπηρεσίες ήδη διαπιστώνονται σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, όπως έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των συστημάτων, αδυναμία συνεργασίας υπηρεσιών, ελλείψεις εξοπλισμού, προβλήματα αρχείου, ελλιπής στελέχωση και αδυναμία διαχείρισης των ηλεκτρονικών εφαρμογών. Τα προβλήματα αυτά επηρεάζουν αρνητικά και τους εργαζόμενους και τους πολίτες.
Η συγκέντρωση φορολογικών υπηρεσιών σε κεντρικά σημεία δημιουργεί σοβαρές δυσκολίες πρόσβασης και επικοινωνίας για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στην περιφέρεια, οδηγεί σε αύξηση της γραφειοκρατίας, χρονοβόρες διαδικασίες, απώλεια εργατοωρών και πρόσθετες μετακινήσεις. Οι επιχειρηματίες, συμβολαιογράφοι και δικηγόροι της περιφέρειας διαμαρτύρονται ήδη για την αδυναμία επικοινωνίας με τις υπηρεσίες αυτές.
Το μοντέλο αυτό δεν ανταποκρίνεται σε σύγχρονες διοικητικές πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών κρατών, όπου διατηρείται ισχυρή περιφερειακή δομή φορολογικών υπηρεσιών. Ενδεικτικά, στη Γαλλία λειτουργούν ειδικά συμβουλευτικά τμήματα εντός των περιφερειακών φορολογικών μονάδων, ενώ στη Βρετανία οι περιφερειακές υπηρεσίες παραμένουν ενδυναμωμένες και ουσιαστικές.
Επιπροσθέτως, με την προωθούμενη κεντρικοποίηση εγείρονται και ζητήματα συνταγματικής νομιμότητας. Σύμφωνα με το άρθρο 101 του Συντάγματος, «Η διοίκηση του κράτους οργανώνεται σύμφωνα με το αποκεντρωτικό σύστημα, με βάση γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες» και «Τα περιφερειακά όργανα έχουν γενική αποφασιστική αρμοδιότητα για τις υποθέσεις της περιφέρειάς τους».
Η κεντρικοποίηση των υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε. αντίκειται στις συνταγματικές επιταγές, οι οποίες αποσκοπούν στη διοικητική αποκέντρωση και στην εξασφάλιση ίσης και ισότιμης πρόσβασης των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες.
Με βάση τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός της Α.Α.Δ.Ε. αναφορικά με την επέκταση του μοντέλου των κεντρικοποιημένων υπηρεσιών στην υπόλοιπη επικράτεια και ποια είναι τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα που τεκμηριώνουν την επιλογή αυτή;
Έχουν εκτιμηθεί οι επιπτώσεις της κεντρικοποίησης τόσο στη λειτουργικότητα της φορολογικής διοίκησης όσο και στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων της περιφέρειας; Αν ναι, παρακαλούμε να κατατεθούν οι σχετικές μελέτες.
Πώς προτίθεται να διασφαλίσει η Πολιτεία ότι δεν θα υπάρξουν μετακινήσεις υπαλλήλων σε άλλες πόλεις και μεταβολές των οργανικών τους θέσεων σε μακρινές κεντρικές δομές, χωρίς τη συναίνεσή τους;
Για ποιους λόγους δεν αξιοποιείται το υφιστάμενο δοκιμασμένο και λειτουργικό μοντέλο των κάθετων Δ.Ο.Υ. στις τοπικές κοινωνίες, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.;
Ποια μέτρα θα λάβει η Πολιτεία για τη διασφάλιση της συνταγματικής επιταγής της διοικητικής αποκέντρωσης, όπως ορίζεται στο άρθρο 101 του Συντάγματος;
Οι ερωτώντες Βουλευτές:
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γεώργιος
