Αίσθηση προκαλεί έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με την οποία το 50% των καταστημάτων που βγάζουν στους κοινόχρηστους χώρους τραπεζοκαθίσματα, δεν έχει άδεια από τους δήμους και το 27% των καταστημάτων που έχουν πάρει άδεια την παραβιάζει καταλαμβάνοντας μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που αναγράφεται στην άδεια.
Ειδικότερα, το Ελεγκτικό Συνέδριο δημοσίευσε έκθεση ελέγχου σχετικά με την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων.
Ο έλεγχος διενεργήθηκε σε 14 δήμους και πραγματοποιήθηκαν επιτόπιοι έλεγχοι σε 476 καταστήματα. Από τους ελέγχους προέκυψε ότι 237 καταστήματα (ποσοστό 50%) καταλάμβαναν κοινόχρηστο χώρο χωρίς άδεια και 129 καταστήματα (ποσοστό 27%) καταλάμβαναν κοινόχρηστο χώρο καθ’ υπέρβαση της σχετικής άδειας, με το συνολικό ποσοστό παραβατικότητας να ανέρχεται στο 77%.
Σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι μηχανισμοί ελέγχου οι οποίοι εφαρμόζονται από τους δήμους, δεν συμβάλλουν αποτελεσματικά στη διαφύλαξη των κοινόχρηστων χώρων.
Μιλώντας στον «Σ.Ε.» και το symboulos.gr o Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Πατρέων Διονύσης Πλέσσας τονίζει: « Η επίβλεψη των κοινοχρήστων χώρων είναι δύσκολη γιατί έχουμε τεράστιες ελλείψεις προσωπικού. Στο αρμόδιο τμήμα ελέγχων υπηρετούν μόνο επτά άτομα! Αυτά είναι επιφορτισμένα με το κυκλοφοριακό σε σχέση με την παρόδια στάθμευση, με τα τραπεζοκαθίσματα, με τον κανονισμό καθαριότητας σε σχέση με αυτά που πετάει ο οποιοσδήποτε και μια σειρά από άλλα καθήκοντα. Επίσης είναι επιφορτισμένα με τις λαϊκές αγορές, τα εγκαταλειμμένα οχημάτα οποτε αντιλαμβάνεστε ότι δεν επαρκεί το προσωπικό. Αυτός είναι και ο λόγος που ζητούμε την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στο Δήμο της Πάτρας και το θέτουμε συνέχεια στην κυβέρνηση με τις διάφορες κυβερνήσεις που κάναμε, με τελευταία αυτή στις 14 Ιουνίου. Είναι ένα πολυσύνθετο ζήτημα που αγγίζει από την άλλη και τα δικαιώματα των ΑΜΕΑ, των επιχειρηματιών, των αυτοαπασχολουμενων και κυρίως έχει να κάνει με την ανεμπόδιστη διέλευση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης. Πρέπει όλο αυτό το «παζλ» να καταφέρουμε να το φέρουμε σε ένα ισορροπημένο επίπεδο».
Στις προθέσεις του Δήμου επίσης είναι να γίνει μια νέα κανονιστική που θα επανακαθορίζει τα όρια τραπεζοκαθισμάτων και του τρόπου λειτουργίας της εστίασης. Είναι μια κρίσιμη παράμετρος και θα πρέπει όλοι να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση.
«Στόχος μας η νέα κανονιστική να ισχύσει από Σεπτέμβρη. Έχουμε λάβει υπόψη τις προστάσεις του ΣΚΕΑΝΑ για του ελεύθερους χώρους και για την διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης αλλά και την προσβασιμότητα πεζών και ΑΜΕΑ. Επίσης λαμβάνουμε υπόψη και το ύψος που θέλουμε να αποκτήσει το κέντρο της Πάτρας και ένα πλαίσιο που επεξεργαζόμαστε έχει να κάνει με την αισθητική λειτουργία του», εξηγεί ο κ. Πλέσσας.
Ήδη ο Δήμος έχει τοποθετήσει κίτρινες διαγραμμίσεις στον πεζόδρομο της Ηφαίστου και θα γίνουν και άλλες παρεμβάσεις. Μάλιστα ο Δήμος το προηγούμενο διάστημα είχε προχωρήσει ακόμη και στην απομάκρυνση τραπεζοκαθισμάτων από επιχειρήσεις με την επιβολή σχετικών προστίμων.
Τέλος, ο κ. Πλέσσας, μέσω του «Σ.Ε.» και του symboulos.gr μεταφέρει και την αισιόδοξη εξέλιξη που αφορά την εστίαση, δηλαδή ότι θα δοθεί η δυνατότητα επέκτασης τραπεζοκαθισμάτων κατά ένα μέτρο σε συγκεκριμένα σημεία του κέντρου, δίνοντας μια ανάσα στις επιχειρήσεις, χωρίς όμως από την άλλη να διαταράσσεται η διέλευση των πεζών.
«Το βλέπουμε θετικά και βέβαια όταν ολοκληρώσουμε με την υπηρεσία μας τη νέα κανονιστική θα την παραδώσουμε σε όλες τις δημοτικές παρατάξεις στο Δημοτικό Συμβούλιο και στους φορείς για διαβούλευση. Επόμενη βήμα η εισαγωγή της για να ψηφιστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο ώστε στη συνέχεια να εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και να εφαρμοστεί», υπογραμμίζει ο κ. Πλέσσας.
Oι λόγοι για τους οποίους είναι πλημμελής οι έλεγχοι αναλύονται σε όλους τους Δήμους αναλύονται ακολούθως από το Ελεγκτικό Συνέδριο:
Δεν υφίσταται ενιαίο και συγκροτημένο κανονιστικό πλαίσιο σε τοπικό επίπεδο: Κανονιστικές αποφάσεις δήμων της περιφέρειας, με τις οποίες καθορίζονται οι κοινόχρηστοι χώροι που μπορούν να παραχωρηθούν σε ιδιώτες και οι όροι της παραχώρησης είναι ανεπίκαιρες, ελλιπείς και αποσπασματικές.
Δεν υφίσταται ενιαίο και πλήρως ενημερωμένο ηλεκτρονικό αρχείο ούτε διαλειτουργικότητα με τα λοιπά εμπλεκόμενα στην ελεγκτική διαδικασία, τμήματα (εσόδων και δημοτικής αστυνομίας).
Κατά το στάδιο έκδοσης των αδειών δεν προκύπτει ότι τηρείται η νόμιμη διαδικασία και ότι γίνεται ουσιαστικός έλεγχος, ώστε να προλαμβάνονται φαινόμενα αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστου χώρου.
Ο ελεγκτικός μηχανισμός δεν λειτουργεί αποτελεσματικά. Δεν υφίσταται ορθολογικός προγραμματισμός ελέγχων βάσει αξιολόγησης του κινδύνου αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστου χώρου ανάλογα με την περιοχή, τη χρονική περίοδο και την επιχείρηση. Διενέργεια ελάχιστων ή και μηδενικών ελέγχων σε δήμους της περιφέρειας.
Δεν υφίσταται εύχρηστο σύστημα ενημέρωσης των πολιτών σχετικά με τους όρους παραχώρησης, ώστε να διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή τους στην προστασία των κοινόχρηστων χώρων. Η ανάπτυξη της εφαρμογής “mystreet” είναι καθοριστικής σημασίας.
Για τις παραβάσεις που διαπιστώνονται διατυπώνονται συστάσεις ή επιβάλλονται κυρίως χρηματικές κυρώσεις χωρίς να παρακολουθείται η αποκατάσταση του κοινόχρηστου χώρου. Η απομάκρυνση σταθερών κατασκευών αποδεικνύεται ιδιαίτερα δυσχερής λόγω της εμπλοκής περισσότερων φορέων. Παρατηρείται μεγάλη απόκλιση μεταξύ του ποσού των βεβαιωθέντων προστίμων και του ποσού που τελικά εισπράττεται.
symboulos.gr / Γιώργος Ηλιόπουλους
