Η Μαρία Φροσυνάκη είναι μια γυναίκα, μητέρα, σύζυγος, δικηγόρος και πολιτικός. Όνειρο της ζωής της είναι να κατακτήσει τις δικαστικές αίθουσες. Η πολιτική ήταν φυσικό επακόλουθο της έμφυτης ανάγκης της να προσφέρει.
Το «βάπτισμα του πυρός» στη σκηνή της τοπικής αυτοδιοίκησης του Δήμου Μετεώρων το έλαβε το μακρινό 2009, δηλώνοντας για πρώτη φορά υποψηφιότητα.
Δεκαέξι χρόνια μετά, η Μαρία Φροσυνάκη, ή απλώς Μαρούλα, όπως τη φωνάζουν άνθρωποι που τη γνωρίζουν χρόνια και όπως τη φώναζε και ο πατέρας της, ο μέντοράς της, Αθανάσιος Φροσυνάκης, με αδιάλειπτη παρουσία στον χώρο, έχει καταφέρει να αφήσει το σημάδι της στην τοπική αυτοδιοίκηση με τον έντονο χαρακτήρα της, την αποφασιστικότητά της, αλλά και το ζεστό της χαμόγελο που μοιράζει απλόχερα.
Πριν από λίγες ημέρες άφησε τη θέση της Αντιδημάρχου, για να αναλάβει άλλος τη σκυτάλη. Τι πρόλαβε να κάνει ενάμιση χρόνο τώρα σε αυτή τη θέση;
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στα «Μετέωρα» κάνει έναν απολογισμό του έργου της και μιλά για όλα όσα έγιναν και για όσα συχνά μένουν στη σιωπή της αυτοδιοικητικής καθημερινότητας.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Κυρία Φροσυνάκη, ως Αντιδήμαρχος Διοίκησης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Ανάπτυξης αναλάβατε ένα κομμάτι της δημοτικής λειτουργίας που για πολλά χρόνια είχε μείνει πίσω. Ποια ήταν η κατάσταση που παραλάβατε και ποιες αλλαγές υλοποιήσατε στη διάρκεια της θητείας σας;
Όταν ανέλαβα, βρήκαμε έναν Δήμο που λειτουργούσε με παλαιά, αναχρονιστικά εργαλεία. Δεν υπήρχε ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, κάτι βασικό για τη σύγχρονη διοίκηση. Όλα γίνονταν χειρόγραφα, κι έτσι καθυστερούσε η διακίνηση εγγράφων και δημιουργούνταν συχνά ασάφειες. Εγκαταστήσαμε το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, και πλέον ανά πάσα στιγμή, είτε με τον αριθμό πρωτοκόλλου είτε με την κατηγοριοποίηση του εγγράφου, μπορούμε να ελέγξουμε το οτιδήποτε. Ο κάθε υπάλληλος ενημερώνεται ταχύτατα, χωρίς χρονοτριβές. Δεν υπάρχει πλέον η σωρεία εγγράφων που πηγαινοέρχονταν στα γραφεία. Ο έλεγχος της καθημερινής ροής των εγγράφων, η καταγραφή των χρεώσεων, αλλά και η συνεχής εποπτεία της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) ήταν κομμάτι της δικής μου ευθύνης. Ασχολούμουν προσωπικά με τις αιτήσεις, τα διοικητικά έγγραφα και τα διαδικαστικά θέματα, που αφορούσαν στην καθημερινότητα του δήμου. Παράλληλα, διασφαλίσαμε την τεχνική υποδομή που χρειαζόταν για να στηριχθούν αυτές οι αλλαγές. Μέσω του προγράμματος «ΣΥΖΕΥΞΙΣ 2», ενισχύσαμε τη διαδικτυακή ταχύτητα και ασφάλεια σε όλες τις δημοτικές υπηρεσίες. Επίσης, καταγράψαμε αναλυτικά όλο τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του δήμου, επιλύσαμε προβλήματα σε τηλεφωνικές συνδέσεις και εξοπλισμό και δημιουργήσαμε ειδικούς κωδικούς ασφαλείας για κάθε τμήμα. Αυτά ίσως δεν είναι ορατά στον πολίτη, αλλά αποτελούν τη βάση για έναν σύγχρονο και ασφαλή δήμο. Τέλος, φροντίσαμε για την εύρυθμη λειτουργία κρίσιμων υποδομών, όπως οι κεραίες τηλεόρασης και διαδικτύου, και παρακολουθούσαμε από κοντά την πορεία σημαντικών διοικητικών θεμάτων, όπως η ανάρτηση του Κτηματολογίου, ώστε ο Δήμος να είναι πάντα ενήμερος και παρών στις εξελίξεις.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα εφαρμογής σύγχρονων λύσεων στη διοίκηση ήταν η τοποθέτηση καρτών εργασίας για το προσωπικό του δήμου. Τι περιλαμβάνει αυτό το σύστημα και ποιο ήταν το σκεπτικό πίσω από την εφαρμογή του;
Ήταν μία από τις πιο κρίσιμες παρεμβάσεις μας στον τομέα της διοικητικής οργάνωσης. Τοποθετήθηκαν συσκευές καταγραφής προσέλευσης και αποχώρησης με κάρτα και δακτυλικό αποτύπωμα για όλους τους μόνιμους υπαλλήλους του δήμου. Το σύστημα είναι σύγχρονο. Έχει προβλεφθεί να συνδεθεί πλήρως με το πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ», και μας δίνει σαφή εικόνα για το ποιος εργάζεται, πότε και με ποια συνέπεια. Ο στόχος αυτής της αλλαγής ήταν να ενισχύσουμε τη διαφάνεια, να αναδείξουμε τη συνέπεια των υπαλλήλων και να διασφαλίσουμε ότι ο Δήμος λειτουργεί με όρους αξιοπιστίας και σύγχρονης διοίκησης. Με το νέο σύστημα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για την παρουσία του προσωπικού, γεγονός που συμβάλλει στην ομαλότερη λειτουργία των υπηρεσιών και ενισχύει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τον δήμο.
Στην πορεία όλων αυτών των αλλαγών κρίσιμο ρόλο φαντάζομαι, έπαιξε το αρμόδιο υπουργείο, στου οποίου την κεφαλή, έχουμε την τύχη να βρίσκεται ο συντοπίτης μας, Δημήτρης Παπαστεργίου. Υπήρξε ουσιαστική συνεργασία με το υπουργείο, για να αξιοποιηθεί αυτή η ευνοϊκή συγκυρία;
Εννοείται. Ο Υπουργός ήταν και παραμένει πάντα στο πλευρό μας, όποτε τον χρειαστήκαμε, με ειλικρινές ενδιαφέρον και έμπρακτη στήριξη σε κάθε μας προσπάθεια. Οι παρεμβάσεις και οι συμβουλές του υπήρξαν καθοριστικές, τόσο για την ορθή κατεύθυνση των ζητημάτων μας, όσο και για την άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων που προέκυπταν. Είναι σημαντικό να έχεις δίπλα σου ανθρώπους με γνώση, εμπειρία και διάθεση να βοηθήσουν, και ο Δημήτρης Παπαστεργίου ήταν ακριβώς αυτό.
Υπάρχει κι ένα ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα στο έργο σας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Κοινωνικό Παντοπωλείο και Φαρμακείο. Πώς φτάσατε ώς τη λειτουργία του;
Το Κοινωνικό Παντοπωλείο και το Φαρμακείο δεν ήταν απλώς μία εξαγγελία του Δημάρχου μας, ήταν κάτι που «πήρε σάρκα και οστά» μέσα στη θητεία μας. Από τη σύσταση της δομής, τη νομική και διοικητική οργάνωση, μέχρι την πρώτη μέρα λειτουργίας του, ήμουν εκεί. Στην αρχή συμπλήρωνα ακόμη και τις αιτήσεις των δικαιούχων. Ήταν ένα έργο που χτίστηκε με πραγματική φροντίδα και με στόχο να καλύψει βασικές ανάγκες συμπολιτών μας που βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Είναι μία προεκλογική μας δέσμευση που έγινε πραγματικότητα. Δείχνει πως η δημοτική Αρχή του Λευτέρη Αβραμόπουλου δεν παύει στιγμή να σκέφτεται τους πολίτες που βρίσκονται σε αδύναμη θέση. Χαίρομαι που ήμουν εκεί από την πρώτη μέρα και που πλέον λειτουργεί σταθερά και οργανωμένα, καλύπτοντας τις ανάγκες σε τρόφιμα και φάρμακα δεκάδων συμπολιτών μας.
Στο οργανωτικό κομμάτι έγιναν πλήρης καταγραφή εξοπλισμού, αναβαθμίσεις των ΚΕΠ, δημιουργία κανονισμών και μισθώσεις. Ποια φιλοσοφία κρύβεται πίσω από όλες αυτές τις παρεμβάσεις;
Η διοίκηση ενός δήμου δεν είναι μόνο «μεγάλα έργα» αλλά κυρίως καθημερινότητα και λεπτομέρεια. Πραγματοποιήσαμε πλήρη καταγραφή του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, λύσαμε παγιωμένα τεχνικά προβλήματα, και φροντίσαμε να εξοπλίσουμε τα ΚΕΠ με νέα έπιπλα και σύγχρονα μηχανήματα. Ο έλεγχος της λειτουργίας των ΚΕΠ ήταν καθημερινός, διότι εκεί βρίσκεται η πρώτη επαφή του πολίτη με τον δήμο. Συντάξαμε νέο, πολυσέλιδο κανονισμό για τους κοινόχρηστους χώρους με στόχο την εύρυθμη λειτουργία της πόλης και τη σαφήνεια στους κανόνες. Παράλληλα, δημιουργήσαμε τους όρους διακήρυξης για τις μισθώσεις των δημοτικών ακινήτων, διαχειριστήκαμε τις εκμισθώσεις όλων των περιουσιακών στοιχείων με διαφάνεια και στόχο την οικονομική ενίσχυση του δήμου. Επιπλέον, σε μια μεταβατική περίοδο, πριν από την τοποθέτηση Γενικού Γραμματέα, είχα αναλάβει την ευθύνη της καθημερινής επικοινωνίας με το σύνολο του υπαλληλικού προσωπικού. Αυτή η άμεση επαφή ήταν κρίσιμη για τη σωστή ροή εργασιών και την επίλυση ζητημάτων που ανέκυπταν.
Κλείνοντας, ποιο είναι το συναίσθημά σας, κυρία Φροσυνάκη, κοιτάζοντας πίσω σε αυτή τη θητεία, και πώς συνεχίζετε σήμερα τον ρόλο σας ως δημοτική σύμβουλος;
Νιώθω περήφανη, καθώς ό,τι παραδώσαμε είχε ουσία και έφερε πραγματική αλλαγή. Ο Λευτέρης Αβραμόπουλος μου έδωσε την ευκαιρία να βρίσκομαι εκεί. Σε έναν ρόλο που πρώτη φορά δημιουργήθηκε για τη διοίκηση του δήμου μας. Πραγματοποιήσαμε μαζί τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις για έναν καλύτερο δήμο, πιο λειτουργικό, πιο οργανωμένο και κοντά στον δημότη. Από το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, τις κάρτες εργασίας, το Κοινωνικό Παντοπωλείο-Φαρμακείο, μέχρι την καθημερινή μου παρουσία στις υπηρεσίες και την άμεση επαφή μου με υπαλλήλους και δημότες, ήμουν εκεί σε κάθε μικρή ή μεγάλη απόφαση. Σήμερα, ως δημοτική σύμβουλος, συνεχίζω και θα συνεχίζω να συμμετέχω ενεργά, να ελέγχω, να προτείνω, να στηρίζω ό,τι είναι προς όφελος του δημότη. Ο ρόλος μου δεν σταμάτησε με την αντιδημαρχία, απλώς άλλαξε μορφή. Η ουσία παραμένει η ίδια: προσφορά στους δημότες και στον δήμο μας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
