Βάσει διάταξης του πρόσφατου νόμου για τις τηλεοπτικές άδειες έληξε η θητεία της Συνηγόρου του Πολίτη κ. Καλλιόπης Σπανού, η οποία αποχωρεί αυτοδίκαια από τη θέση της.
Η κ. Σπανού εξελέγη από τη διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής τον Μάιο 2011 (καθότι αναπληρώτρια Συνήγορος του Πολίτη), για το υπόλοιπο της θητείας του παραιτηθέντος προκατόχου της, Γιώργου Καμίνη.
Η θητεία της καθηγήτριας του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών παρατάθηκε σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 110 παρ. 12 του νόμου 4055/2012 για τα υπηρετούντα μέλη των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξαρτήτων Αρχών που δεν είχαν συμπληρώσει οκταετία από την αρχική τους επιλογή και μέχρι τη συμπλήρωση της οκταετίας αυτής.
Ο πρόσφατος νόμος 4339/2015 (άρθρο 55, παρ. 10) καταργεί την προαναφερθείσα διάταξη, και, ως εκ τούτου, τα μέλη των ανεξάρτητων αρχών των οποίων η αρχική θητεία έχει λήξει, αποχωρούν αυτοδικαίως από τη θέση τους.
Για το πρόσωπο του νέου Συνηγόρου του Πολίτη μπορούν να υποβάλουν εισήγηση στον υπουργό Εσωτερικών -εντός ενός μηνός- οι Ενώσεις των Δικαστικών Λειτουργών, η Ένωση Μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι Σύγκλητοι των Πανεπιστημίων, οι Συνελεύσεις των ΤΕΙ και η ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων.
Στη συνέχεια, ο υπουργός γνωστοποιεί τις εισηγήσεις στον Πρόεδρο της Βουλής, ώστε να ληφθούν υπόψη από τη διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, η οποία θα προβεί στην τελική επιλογή.
Μέχρι τότε, χρέη Συνηγόρου θα εκτελεί ο Βοηθός Συνηγόρου, Βασίλειος Καρύδης, νομικός – εγκληματολόγος και καθηγητής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Η επίσημη ανακοίνωση
Η Συνήγορος του Πολίτη καθηγήτρια Καλλιόπη Σπανού αποχωρεί από τη θέση του Συνηγόρου του Πολίτη δυνάµει της διάταξης του άρθρου 55 παρ. 10 του πρόσφατου νόµου 4339/2015 (ΦΕΚ Α΄133/29-10-2015).
Η κα Σπανού εξελέγη από τη ∆ιάσκεψη των Προέδρων της Βουλής τον Μάιο 2011 για το υπόλοιπο της θητείας του παραιτηθέντος προκατόχου της, θητεία η οποία παρατάθηκε σύµφωνα µε τις µεταβατικές διατάξεις του άρθρου 110 παρ. 12 του νόµου 4055/2012 για τα υπηρετούντα µέλη των συνταγµατικά κατοχυρωµένων Ανεξαρτήτων Αρχών που δεν είχαν συµπληρώσει οκταετία από την αρχική τους επιλογή και µέχρι τη συµπλήρωση της οκταετίας αυτής.
Ο πρόσφατος νόµος καταργεί την προαναφερθείσα διάταξη και από την έναρξη της ισχύος του (29-10- 2015) τα µέλη των ανεξάρτητων αρχών, των οποίων έχει λήξει η αρχική θητεία, αποχωρούν αυτοδικαίως από τη θέση τους.
Η Ανεξάρτητη Αρχή λειτουργεί υπό αναπλήρωση από τον Βοηθό Συνήγορο καθηγητή Βασίλειο Καρύδη.
Η ανακοίνωση αυτή επιφέρει την έναρξη των προθεσµιών της παρ. 1 του άρθρου 2 του νόµου 4325/2015 (ΦΕΚ Α΄47/11-5-2015) περί εκδηµοκρατισµού της ∆ιοίκησης, όπως προβλέπεται στο άρθρο 2 παρ. 2 του ιδίου νόµου.
Ο απολογισμός της Συνηγόρου
Στον έγγραφο απολογισµός της η απερχόµενη Συνήγορος του Πολίτη, Καλλιόπη Σπανού, αναφέρει τα εξής:
Το κράτος οφείλει να σταθεί αλληλέγγυο στους πολίτες, σύµµαχος για την υπέρβαση της κρίσης και όχι αντίπαλος. Απαλλαγµένο από πελατειακές
αντιλήψεις να καταστεί θεσµική έκφραση της κοινωνικής αλληλεγγύης, ξανακερδίζοντας τη χαµένη εµπιστοσύνη των πολιτών ως εγγυητής της
ισονοµίας και των θεµελιωδών δικαιωµάτων.
Κλείνω έναν κύκλο υπηρεσίας στην θέση του Συνηγόρου του Πολίτη, µετά την εκλογή µου, από τη ∆ιάσκεψη των Προέδρων τον Μάιο του 2011 για το υπόλοιπο της θητείας του προκατόχου µου, δηλ. έως 20/2/2012. Η θητεία αυτή παρατάθηκε σε 8 έτη για τις συνταγµατικώς κατοχυρωµένες ανεξάρτητες αρχές µε τη διάταξη του N. 4055/2012, την οποία κατάργησε ο πρόσφατος νόµος περί τηλεοπτικών αδειών (Ν. 4339/2015).
Θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες µου στην Βουλή των Ελλήνων για την τιµή της εκλογής µου και την ουσιαστική συνεργασία µε τον θεσµό καθ’ όλο το διάστηµα αυτό. Συνεργασία που εκφράστηκε έµπρακτα την τετραετία αυτή και µε την ανάθεση από τον νοµοθέτη πρόσθετων αρµοδιοτήτων στο Συνήγορο του Πολίτη (Εθνικός Μηχανισµός Πρόληψης κατά των Βασανιστηρίων και άλλων Μορφών Σκληρής, Απάνθρωπης ή Ταπεινωτικής Μεταχείρισης ή Τιµωρίας -OPCAT, Ν.4228/2014, φορέας προώθησης της ισότητας φύλου και στο πρόσθετο πεδίο των αυτοαπασχολουµένων, Ν. 4097/2012, φορέας εξωτερικού ελέγχου επιστροφής αλλοδαπών, Ν.3907/2011.
Επίσης, ο Συνήγορος ορίστηκε αρχικά µέλος της Συντονιστικής Επιτροπής για την Καταπολέµηση της ∆ιαφθοράς, µε το Ν. 4152/2013 και τώρα µε το Ν.4320/2015 θεσπίστηκε η συνεργασία του µε τη Γενική Γραµµατεία για την Καταπολέµηση της ∆ιαφθοράς).
Το στοίχηµα της ανταπόκρισης του θεσµού στις προσδοκίες των πολιτών φαίνεται να κερδίζεται από την αλµατώδη αύξηση των αναφορών τα τελευταία χρόνια, µε το ρεκόρ αναφορών να σηµειώνεται το 2014 (16.339 αναφορές, αύξηση 50% από το 2011). Χρόνια κρίσης για την οικονοµία, αλλά επίσης χρόνια µε σοβαρούς κλυδωνισµούς ως προς την αξιοπιστία του Κράτους και την κοινωνική συνοχή.
Το φαινόµενο αυτό οδήγησε τον Συνήγορο να εστιάζει στις ετήσιες εκθέσεις του στην ανάγκη ενός νέου κοινωνικού συµβολαίου µεταξύ κράτους και πολιτών (2011), στο αίτηµα κοινωνικής δικαιοσύνης που κυριαρχεί πλέον στις αναφορές αντανακλώντας την κοινωνική κόπωση (2012), στην εµφατική επισήµανση ότι η ορθή λειτουργία των θεσµών δεν αποτελεί πολυτέλεια σε περίοδο κρίσης (2013) και στην ανάγκη να τεθεί ο πολίτης στο επίκεντρο κάθε διοικητικής µεταρρύθµισης (2014).
Οι αναλυτικές ετήσιες εκθέσεις του Συνηγόρου που υποβάλλονται κάθε Μάρτιο στη Βουλή και οι 13 ειδικές εκθέσεις από το 2011 έως σήµερα, έχω την πεποίθηση ότι αποτελούν τον καλύτερο απολογισµό του έργου µας.
Για τους πρώτους δέκα µήνες του 2015, ορισµένες βασικές δράσεις και διαπιστώσεις του Συνηγόρου του Πολίτη καταγράφονται στις άνω των 40 δηµόσιες παρεµβάσεις της Ανεξάρτητης Αρχής µέχρι σήµερα (βλ. στην ιστοσελίδα www.synigoros.gr).
Ενδεικτικά αναφέρω:
• Θέµατα ισότητας απέναντι στο νόµο και ισότητας ευκαιριών αναδεικνύονται σταθερά ως παράπλευρες απώλειες βεβιασµένων ρυθµίσεων ή επιλεκτικών µέτρων.
Η πρώτη δηµόσια παρέµβαση του 2015 αφορούσε την ψήφο στα 18: προτείναµε πρακτικές λύσεις για να διασφαλισθεί η άσκηση του εκλογικού δικαιώµατος των γεννηθέντων το 1997 στις εκλογές του Ιανουαρίου 2015, λύσεις που δυστυχώς δεν έγιναν δεκτές από το υπουργείο Εσωτερικών.
Τα φώτα της δηµοσιότητας ωστόσο δεν συγκεντρώνονται εξίσου σε άλλες παρεµβάσεις που αποσκοπούν να καταπολεµήσουν χρόνια κοινωνικά
στερεότυπα, στο πλαίσιο της αρµοδιότητας του Συνηγόρου ως εθνικού φορέα καταπολέµησης των διακρίσεων (Ν.3304/2005), όπως οι διακρίσεις λόγω ψυχικής αναπηρίας σε προκηρύξεις του ΟΑΕ∆, ή οι διακρίσεις µε βάση τον σεξουαλικό προσανατολισµό στο δικαίωµα σύναψης συµφώνου συµβίωσης, καθώς και οι διαδικασίες ταυτοποίησης των διεµφυλικών ατόµων.
• Το µεγαλύτερο ποσοστό των αναφορών του 2015 µέχρι τώρα επικεντρώνεται για µια ακόµη φορά σε θέµατα κοινωνικής προστασίας, αντικατοπτρίζοντας τα ζωτικά προβλήµατα που αντιµετωπίζουν οι πολίτες σε θέµατα κοινωνικής ασφάλισης, προνοιακών παροχών και υπηρεσιών υγείας. Οι δηµόσιες παρεµβάσεις της Αρχής σε ζητήµατα όπως η διασφάλιση των θεµελιωδών εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωµάτων των εργαζοµένων σε προγράµµατα κοινωφελούς χαρακτήρα, η µη ανάκληση παροχών ανεργίας µετά από δικαστική ακύρωση των απολύσεων, ο συνυπολογισµός των ηµερών απεργίας για τη συµπλήρωση του χρόνου ασφάλισης ως προς την επιλογή ασφαλιστικού φορέα, η ανάγκη τροποποίησης των διατάξεων ώστε οι δικαιούχοι σύνταξης από το δηµόσιο να µην κινδυνεύουν να απωλέσουν το συνταξιοδοτικό δικαίωµα λόγω παραγραφής, είναι ενδεικτικές για τον τρόπο µε τον οποίο ο Συνήγορος προσπαθεί να συµβάλει ώστε να δηµιουργηθεί ένα δίχτυ ασφαλείας για το κοινωνικό κράτος δικαίου.
• Η κρίση φαίνεται να χτυπά τον πιο αδύναµο κρίκο της κοινωνίας, που συχνά τίθεται σε µειονεκτική θέση ή γίνεται θύµα διακρίσεων: ο Συνήγορος το 2015 παρενέβη δηµόσια για τον τρόπο διάθεσης των δελτίων στάθµευσης σε άτοµα µε αναπηρία, για την αναπροσαρµογή των ορίων κατανάλωσης του Τιµολογίου Υπηρεσιών Αλληλεγγύης, για τις διακρίσεις σε βάρος ανέργων υπηκόων τρίτων χωρών, για τη χορήγηση επιδόµατος ανεργίας σε γυναίκες που παρανόµως απολύονται κατά τη διάστηµα προστασίας λόγω µητρότητας, για την ενεργοποίηση του Εθνικού Σχεδίου ∆ράσης για την καταπολέµηση των συνθηκών έλλειψης στέγης µετά την θέσπιση του νόµου 4052/2012, ο οποίος όρισε για πρώτη φορά την έννοια της «αστεγίας».
Επίσης ο Συνήγορος έλαβε την πρωτοβουλία σύνταξης Οδηγού για τις ευπαθείς κοινωνικά οµάδες. Στο πλαίσιο του προγράµµατος του Ευρωπαϊκού Οικονοµικού Χώρου, ο Συνήγορος διοργάνωσε δυο συναντήσεις εργασίας µε ΜΚΟ, ενώσεις πολιτών και δηµόσιες υπηρεσίες τον Ιούνιο, για την ενηµέρωση των φορέων σχετικά µε την πρωτοβουλία του Συνηγόρου να καταρτίσει µε βάση την εµπειρία του έναν Οδηγό που ολοκληρώνεται και σύντοµα θα δηµοσιοποιηθεί, στον οποίο θα περιλαµβάνονται τα δικαιώµατα και οι παροχές που αφορούν τους ασθενέστερους πολίτες, έτσι όπως προβλέπονται από τη νοµοθεσία.
Επίσης, επεδίωξε να δηµιουργηθεί ένα ∆ίκτυο για την προώθηση της απαραίτητης πληροφόρησης στις οµάδες του πληθυσµού που συχνά δεν έχουν πρόσβαση στην πληροφορία.
• Μια παράλληλη πρωτοβουλία του Συνηγόρου το διάστηµα Φεβρουαρίου- Απριλίου 2015 ήταν δράσεις στις γειτονιές της Αθήνας, για να διερευνηθούν οι συνέπειες της κρίσης στην καθηµερινή ζωή σε γειτονιές του δυτικού λεκανοπεδίου Αττικής και της Αθήνας. Κλιµάκια της ανεξάρτητης αρχής τοποθετήθηκαν επιτόπου για να είναι στη διάθεση των κατοίκων αυτών των περιοχών, ώστε να δεχτούν τις αναφορές τους και να συζητήσουν τα προβλήµατά τους. Ο Συνήγορος θέλησε µε τον τρόπο αυτό να δώσει το παράδειγµα εξωστρέφειας και έµπρακτης δράσης για την καταπολέµηση φαινοµένων κοινωνικού αποκλεισµού.
• Η προστασία της παιδικής ηλικίας υπήρξε επίσης στο επίκεντρο µιας σειράς δηµόσιων παρεµβάσεων, λ.χ. για την προστασία των δικαιωµάτων των παιδιών σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθµούς, για την οργάνωση και λειτουργία των ιδρυµάτων παιδικής προστασίας, για την ποινική µεταχείριση των ανηλίκων και τον περιορισµό του εγκλεισµού τους σε φυλακές, για την προστασία των παιδιών κατά τις προεκλογικές εκστρατείες. Επίσης ο Συνήγορος τόνισε ότι είναι αναγκαίο να επαναπροσδιορισθεί ο δηµόσιος λόγος σχετικά µε τη σχολική βία και τον εκφοβισµό και να δοθεί µεγαλύτερη έµφαση στον δηµοκρατικό και τον κοινοτικό χαρακτήρα του σχολείου.
• Χρόνιες διοικητικές παθολογίες επανεµφανίστηκαν και το 2015 ως σύγχρονα προβλήµατα: ελλιπής προστασία αρχαιολογικών χώρων και παράλληλα δικαιώµατα ιδιοκτησίας, ανεπαρκής διαχείριση απορριµµάτων και επιπτώσεις στο περιβάλλον και τη δηµόσια υγεία, ανάγκη βελτίωσης της διαδικασίας έκδοσης ηλεκτρονικού παραβόλου, ελλείψεις του νοµοθετικού πλαισίου για τα τέλη κυκλοφορίας και τις δηλώσεις ακινησίας των οχηµάτων.
• Η έξαρση του προσφυγικού και µεταναστευτικού ρεύµατος το καλοκαίρι του 2015 επιβεβαίωσε τις οργανωτικές ελλείψεις του συστήµατος υποδοχής, του πρώτου κρίκου στην αλυσίδα της διαχείρισης των µεικτών ροών που είχε έγκαιρα επισηµάνει ο Συνήγορος (ετήσια έκθεση 2014, ειδική έκθεση του Μαρτίου για τις διαδικασίες επιστροφής αλλοδαπών, διεθνές συνέδριο του Συνηγόρου τον Μάιο στην Αθήνα). Σε δηµόσια παρέµβασή του, µετά την επίσκεψή του τον Ιούνιο σε Κω, Λέσβο και Λέρο, ο Συνήγορος επιβεβαίωσε το έλλειµµα συντονισµού σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο και την ανάγκη λειτουργίας κέντρων πρώτης υποδοχής, επίσπευσης των κανονιστικών αποφάσεων για την χρηµατοδότηση µε ευρωπαϊκούς πόρους της κάλυψης των βασικών αναγκών των νεοεισερχοµένων κ.α. Ο Συνήγορος του Πολίτη συνεχίζει να παρακολουθεί στενά το ζήτηµα µαζί µε τα αρµόδια όργανα του Υπουργείου Εσωτερικών για την αντιµετώπιση της προσφυγικής κρίσης.
Πέραν των προτάσεών του προς την εκτελεστική εξουσία κατά το 2015, ο Συνήγορος κλήθηκε να συνεισφέρει µε την εµπειρία του κατά τη συζήτηση
νοµοσχεδίων στις αρµόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές:
• για την αντιµετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης (10/3/2015), αξιοποιώντας την εµπειρία του από το χειρισµό αναφορών για παροχές προς
ευπαθείς οµάδες (π.χ. επίδοµα πετρελαίου θέρµανσης, φοιτητικό επίδοµα, κοινωνικό µέρισµα κ.λπ.). Πολλές από τις παρατηρήσεις της ανεξάρτητης αρχής ελήφθησαν υπόψη κατά την τελική διατύπωση των διατάξεων του νόµου. Μετά την ψήφιση του ν. 4320/2015, η Αρχή πρότεινε επίσης σειρά µέτρων µε στόχο την αποτελεσµατική εφαρµογή του:
• για την κατάργηση των καταστηµάτων κράτησης Γ΄ τύπου (8/4/2015)
• για το νέο Εθνικό Σχέδιο ∆ιαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣ∆Α), (24/6/15)
• για την ιθαγένεια και τον µεταναστευτικό κώδικα (10/6/15). Οι προτεινόµενες ρυθµίσεις υιοθετούσαν πολλές από τις προτάσεις που είχε υποβάλει
στις εκθέσεις του ο Συνήγορος.
Επίσης πολύ θετική είναι η αποδοχή των προτάσεων του Συνηγόρου για την επέκταση των δικαιωµάτων πρόσβασης σε έγγραφα, πρωτοκόλλησης αιτήσεων πολιτών κλπ. και απέναντι στους φορείς του ευρύτερου δηµόσιου τοµέα, που εξέφευγαν του Κώδικα ∆ιοικητικής ∆ιαδικασίας (Ν. 4325/2015).
Τέλος, η συνεργασία του Συνηγόρου του Πολίτη µε οµόλογους θεσµούς και ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισµούς για την προώθηση της αποστολής του συνεχίστηκε και το 2015. Ενδεικτικά αναφέρονται η ενεργός παρουσία µου στο ∆ίκτυο των Συνηγόρων (Ombudsman) της Ευρώπης, στο Ευρωπαϊκό ∆ίκτυο φορέων για την ίση µεταχείριση (Equinet), και στο ∆ιεθνές Ινστιτούτο Ombudsman (IΟΙ) ), στο οποίο έχω εκλεγεί µέλος του Συµβουλίου ∆ιοίκησης του Ευρωπαϊκού Τοµέα, προκειµένου να ενδυναµωθεί η φωνή της Ελλάδας στην Ευρώπη.
Πολλές ήταν οι επισκέψεις εκπροσώπων διεθνών οργανισµών στον Συνήγορο του Πολίτη και το 2015, προς συζήτηση της κατάστασης των θεµελιωδών δικαιωµάτων στη χώρα µας. Μεταξύ αυτών ήταν η επίσκεψη της Επιτροπής για την πρόληψη των Βασανιστηρίων (CPT) του Συµβουλίου της Ευρώπης, τον Απρίλιο, για θέµατα αστυνοµικής αυθαιρεσίας και ρατσιστικής βίας, του εκπροσώπου του ύπατου αρµοστή του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώµατα για θέµατα κοινωνικής προστασίας τον Μάρτιο, του ειδικού εισηγητή του ΟΗΕ για θέµατα ξενοφοβίας τον Μάιο. Αξίζει
επίσης να αναφερθεί ότι η 5η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του Ρατσισµού και της Μισαλλοδοξίας (ECRI) για την Ελλάδα που δηµοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο, αξιοποιεί για την τεκµηρίωση των φαινοµένων ρατσιστικών επιθέσεων και την ειδική έκθεση του Συνηγόρου του 2013 για την ρατσιστική βία. Το ECRI συστήνει ως µέτρο άµεσης εφαρµογής για την αντιµετώπιση του φαινοµένου τη θέσπιση εθνικής στρατηγικής για την καταπολέµηση του ρατσισµού και της µισαλλοδοξίας από οµάδα δράσης που θα συµπεριλαµβάνει τον Συνήγορο του Πολίτη.
Από πλευράς διµερών σχέσεων το 2015 σηµειώνονται η συµµετοχή µου στο διεθνές συνέδριο του οµόλογου θεσµού στην Τουρκία τον Σεπτέµβριο όπου εκλήθην να µιλήσω για θέµατα διακρίσεων κατά των γυναικών, καθώς και η πρόσφατη πρωτοβουλία συνεργασίας µε τον Συνήγορο της ΠΓ∆Μ για την παρακολούθηση της µεταχείρισης των προσφύγων στα σύνορα.
Αντί συµπεράσµατος:
Η αλληλεγγύη και η εθελοντική πρωτοβουλία των πολιτών, µεµονωµένα ή σε συλλογικότητες, που αναφάνηκε κατά την πρόσφατη έξαρση του προσφυγικού ζητήµατος, είναι η άλλη όψη του αιτήµατος κοινωνικής δικαιοσύνης, ισονοµίας αλλά και ίσων ευκαιριών που προβάλλεται ως βασική αξίωση απέναντι στο κράτος στο σύνολο των αναφορών προς τον Συνήγορο το 2015. Το στοίχηµα για την εκτελεστική εξουσία είναι εάν το κράτος θα µπορέσει να σταθεί αλληλέγγυο στους πολίτες, σύµµαχος για την υπέρβαση της κρίσης και όχι αντίπαλος. Αν, απαλλαγµένο από συντεχνιακές νοοτροπίες, πελατειακές αντιλήψεις, αυταρχικές πρακτικές, διαδικασίες απηρχαιωµένες και συµπεριφορές διεκπεραιωτικές, θα ξανακερδίσει την χαµένη εµπιστοσύνη των πολιτών ως εγγυητής της ισονοµίας και των θεµελιωδών δικαιωµάτων. Αυτό συνεπάγεται αλλαγή παραδείγµατος για τη δηµόσια διοίκηση, µεταρρύθµιση ριζική αλλά αναγκαία. Το κράτος ως θεσµική έκφραση της κοινωνικής αλληλεγγύης είναι η µόνη ελπίδα που απέµεινε στο βάθος του κουτιού της Πανδώρας για τους πολίτες στη χώρα µας.
Στο διεθνές συνέδριο που διοργανώσαµε το 2013 για τα δεκαπέντε χρόνια λειτουργίας του θεσµού, στο ερώτηµα τι προσφέρει ο Συνήγορος του Πολίτη στο συνταγµατικό σύστηµα ελέγχων και ισορροπιών σήµερα, είχα εισφέρει την απάντηση ότι «Το στοίχηµα για τον Συνήγορο, από το 1998 µέχρι και σήµερα, είναι να αποτελέσει σύµβολο µιας «νέας» σχέσης κράτους-πολιτών, µιας νέας δηµόσιας διοίκησης, σε ήθος, ύφος, ικανότητα ανταπόκρισης στις ανάγκες των πολιτών.»
Νοµίζω ότι το βασικό αυτό διακύβευµα παραµένει πιο επίκαιρο ποτέ. Και η προσπάθεια αυτή, από όλα τα άξια στελέχη του Συνηγόρου που τιµούν την αποστολή της ανεξάρτητης αρχής, συνεχίζεται.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!