Το ματς ξεκινάει κι εσύ είσαι ακόμα στο λεωφορείο. Αλλά αυτό δεν σε πτοεί. Πλέον. Η εικόνα είναι πια οικεία: μπορεί να βρίσκεσαι κολλημένος στην κίνηση, διακοπές, στον γάμο του ξαδέρφου σου, αλλά το live streaming στο κινητό σου μπορεί να είναι εκεί, στην παλάμη σου, παντού και πάντα. Αρκεί να έχεις σήμα.
Από το γήπεδο και την τηλεόραση στο sports cafe ή το σπίτι, τώρα στο smartphone, ως notification στο smartwatch ή 15 δευτερόλεπτα με τις καλύτερες φάσεις στο Tik Tok. Η εμπειρία αλλάζει μορφή, αλλά όχι συναίσθημα. Αυτό είναι ακόμα εκεί.
Πάμε να δούμε όμως τι ακριβώς έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια στον τρόπο που παρακολουθούμε ματς, αγώνες και κάθε αθλητικό event.
1. Η άνοδος του streaming
Πάλαι ποτέ ιερό σκεύος αθλητικής μυσταγωγίας, η τηλεόραση σήμερα έχει χάσει την αποκλειστικότητά της. Όχι εντελώς, αφού υπάρχουν δεκάδες επιλογές, free και συνδρομητικές, για να δεις αθλητικές μεταδόσεις σήμερα. Αλλά πλέον δεν είναι μόνη της, όπως και να το κάνουμε.
Ο κόσμος της αθλητικής τηλεθέασης διανύει μια περίοδο κομβικών αλλαγών, με τη Statista να αποκαλύπτει ότι περίπου το 30% των οπαδών εγγράφονται σε πλατφόρμες streaming για να αποκτήσουν πρόσβαση σε αποκλειστικά ζωντανά προγράμματα.
Οι ΗΠΑ πρωτοπορούν σε ό,τι αφορά τη ζωντανή μετάδοση sport event μέσω stream: το 2024 αποτέλεσε χρονιά-ορόσημο, καθώς για πρώτη φορά οι digital sports viewers ξεπέρασαν τους παραδοσιακούς που παρακολουθούν μέσω τηλεόρασης.
Η Ευρώπη αρχίζει να συμβαδίζει: όλο και περισσότεροι ψηφιακοί πάροχοι, όπως η DAZN, η Amazon Prime Video και η Sky, προσαρμόζονται σε αυτήν την τάση και επενδύουν ολοένα και περισσότερα ποσά σε αθλητικά δικαιώματα.
Ωστόσο, η ευρωπαϊκή αγορά είναι τόσο ποικιλόμορφη όσο και οι χώρες της. Ως εκ τούτου, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι εγχώριοι πάροχοι, δηλαδή τα τοπικά τηλεοπτικά κανάλια κάθε χώρας, αποτελούν (τουλάχιστον προς το παρόν) το βασικότερο μέσο τηλεθέασης στις περισσότερες χώρες.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει βέβαια και το γεγονός του “πειρατικού” streaming. Πηγές αναφέρουν ότι “το 12% των πολιτών της ΕΕ έχει αποκτήσει πρόσβαση σε περιεχόμενο ή έχει παρακολουθήσει σε συνεχή ροή (live streaming) περιεχόμενο από παράνομες πηγές για αθλητικά γεγονότα”. Στις ηλικίες 15-24, το ποσοστό αυτό φτάνει το 27%!
2. Η μείωση του attention span
Με τα αθλητικά event να παρακολουθούνται πλέον όχι σε… οριζόντια αλλά σε κάθετη μορφή, αλλάζει και κάτι ακόμα: η συγκέντρωσή μας.
Οι εποχές που μαζευόταν όλη η παρέα για να δει ευλαβικά ένα ματς από την αρχή ως το τέλος φαίνεται να αποτελούν παρελθόν – ή έστω συνήθεια των μεγαλύτερων ηλικιών. Οι φίλαθλοι άνω των 50 ετών δηλώνουν ότι βλέπουν ένα ματς from start to finish σε ποσοστό 50%, όταν για τους κάτω των 25 το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 30%.
Τι προτιμά αυτή η γενιά; Να δει σπορ μέσω clips και highlights.
Το format κάθετης οθόνης που επιβάλλουν TikTok, Instagram Reels και YouTube Shorts, έχει μεταμορφώσει τον αθλητισμό σε μικρές δόσεις ντοπαμίνης. Δεν βλέπεις τον αγώνα, βλέπεις τη στιγμή. Την τάπα. Το γκολ στο 90+4’.
Οι ομάδες, φυσικά, έχουν προσαρμοστεί. Δημιουργούν περιεχόμενο για το feed πριν καν δημιουργήσουν στρατηγική για το παιχνίδι. Το social media presence μετράει όσο (αν όχι περισσότερο από) το βαθμολογικό. Πλέον, αν δεν κάνεις viral πανηγυρισμό, λογικά θα κάνεις μεταγραφή… στην αφάνεια.
3. Η ατμόσφαιρα του γηπέδου
Ενώ ο ενθουσιασμός του γηπέδου παραμένει ισχυρός για μεγάλες διοργανώσεις όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες ή τα Παγκόσμια πρωταθλήματα, αυτό μπορεί να μην ισχύει για τους τοπικούς αγώνες, μετατόπιση που μεταφράζεται σε μείωση των οπαδών που πάνε στο γήπεδο.
Προηγούμενη έρευνα της Capgemini από το 2019, ανέφερε ότι το 47% των οπαδών παγκοσμίως επισκέπτονταν συχνά αθλητικούς χώρους, ποσοστό που έχει μειωθεί στο 34% σήμερα.
Το χάσμα των γενεών και εδώ καλά κρατεί: το 49% των οπαδών άνω των 70 ετών εξακολουθούν να επισκέπτονται συχνά το γήπεδο, έναντι μόνο του 17% της Gen Z.
Στην πραγματικότητα, καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να βελτιώνει την εμπειρία θέασης και να την καθιστά πιο καθηλωτική, το 77% της Gen Z και το 75% των Millennials δηλώνουν ότι προτιμούν να παρακολουθούν αθλήματα μέσω τηλεόρασης ή streaming, σε σύγκριση με το 53% των Baby Boomers και το 32% των άνω των 70.
Το μέλλον προβλέπεται διαδραστικό
Η επόμενη πίστα δεν είναι απλώς περισσότερες οθόνες αλλά περισσότερη αλληλεπίδραση.
Το “παρακολουθώ” θα μετατραπεί σε “συμμετέχω”.
Με augmented reality, επιλογές κάμερας, δυνατότητα “ψηφιακής παρουσίας” στο γήπεδο και άμεση ενσωμάτωση σε fan platforms, ο θεατής θα είναι ενεργό μέλος του θεάματος.
Και κάπου εκεί, θα ανακαλύψουμε ξανά τη χαρά του απλού: το να πανηγυρίζεις ένα γκολ, ακόμα κι αν είσαι σε ουρά στην Εφορία.
