• Cart
  • Checkout
  • Όροι χρήσης
  • Αρχική
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334
  • Πολιτική απορρήτου
  • Στείλτε μας ΦΩΤΟ ή ΒΙΝΤΕΟ
  • ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
  • Τα Μοναστήρια των Μετεώρων
  • Ταυτότητα
  • Χριστουγεννιάτικες ευχές από τους επιχειρηματίες του τόπου μας
  • My account
  • Pricing
  • Shop
  • test
  • The Meteora monasteries
  • Τα Μετέωρα | Αρχική
  • Page
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
26.06.2025
TaMeteora.gr
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS

    Απεβίωσε ο Χρήστος Αδάμος

    κηδεία

    Απεβίωσε η Ελένη Σίττα

    Εκδήλωση με τους “Άρχοντες” διοργανώνει ο Σύλλογος Θεόπετρας (28/6)

    Παραδοσιακοί χοροί στην Πλατεία της Σαρακίνας την Κυριακή 29/6

    Μετεώρων Παρέα: 1ο Χορευτικό Αντάμωμα “Στην Ομορφιά των Μετεώρων”

    Δήμος Μετεώρων: Ανοιχτές τρεις κλιματιζόμενες αίθουσες για τον καύσωνα, αύριο Παρασκευή 27/6

    Ανακοίνωση της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τον καύσωνα των επόμενων ημερών

    Ευχαριστήριο της Δήμητρας Κανάτα

    Εργαστήριο Πληροφόρησης & Συμβουλευτικής για Εργαζόμενους και Ανέργους στο Δήμο Μετεώρων

  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ

    Να φέρουμε θάλασσα στην Καλαμπάκα: Μια όχι -και- τόσο δημοφιλής άποψη για τον τοπικό τουρισμό

    Γεώργιος Παπασίμος

    Η πυράκτωση της Μέσης Ανατολής και ο φλεγόμενος πλανήτης

    “Σεβασμιώτατε, ωσανά! Άρον, άρον σταύρωσον αυτόν!”

    Το νέο Επισκοπείο – Ένα άρθρο του Δημήτρη Πλιάτσικα

    Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ στο μεταίχμιο του Μύθου και της Πραγματικότητας

    Δημόσια επιστολή για το ζήτημα του Μητροπολιτικού Μεγάρου στην Καλαμπάκα από την ομάδα ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΩΤΩΝ

    Τα γελοία προσχήματα της πολεμικής εμπλοκής καταρρέουν!

    Ο Χρίστος Λιάπης για τον αγώνα της Φενερμπαχτσέ του Μουρίνιο με την Κόνιασπορ

    Η πλατεία Δημητρίου Λιάπη χαρακτηρίζεται ειδικός ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ και δεν πειράζεται

  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ

    Ποιοί εκλέγονται στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Α.Ε. Κρύας Βρύσης

    Ο Δημήτρης Γκόντης νέος Πρόεδρος στην ΑΕ Κρύας Βρύσης

    Στις 28,29 και 30 Ιουνίου το Τουρνουά Ποδοσφαίρου Meteora Cup 2025

    Εκλογές την Πέμπτη 26/6 στην Α.Ε. Κρύας Βρύσης

    Πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση του Εθνικού-Βράχου Καστρακίου

    Μαμάδες-μπαμπάδες vs παιδιών… Το απόλυτο ξεκαθάρισμα στον “Άθλο”

    Γενική Συνέλευση και Αρχαιρεσίες στον ΠΟ Φήκης

    Πρόσκληση στη Γενική Συνέλευση του Εθνικού Βράχου Καστρακίου

    Φωτορεπορτάζ από τον τελικό του 5ου Πρωταθλήματος Παλαιμάχων Ποδοσφαίρου: Αστυνομικοί-Δάσκαλοι 1-2

  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΟΛΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
    • ΥΓΕΙΑ/ΟΜΟΡΦΙΑ

    Κερδίστε το βιβλίο «Τράτα» του Βασίλη Κονταξή

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Τράνταγμα» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Κυριάκος Μούρτζης: «Τα παιδιά δεν γεννιούνται με προκαταλήψεις»

    depositphotos.com/gr

    Ανεύρυσμα: Απλό τεστ του αντίχειρα προμηνύει τον αυξημένο κίνδυνο – Γίνεται σε 1 λεπτό

    Κερδίστε το βιβλίο «Τράνταγμα» του Νικόλα Ευαντινού

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Σαλάτα με 10 λαχανικά και dressing φράουλας

    Μαρία Κούλα: «Το γράψιμο ήταν πάντα βάλσαμο στην ψυχή μου»

    Κερδίστε το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» του Δημήτρη Ψαθόπουλου

  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS

    Απεβίωσε ο Χρήστος Αδάμος

    κηδεία

    Απεβίωσε η Ελένη Σίττα

    Εκδήλωση με τους “Άρχοντες” διοργανώνει ο Σύλλογος Θεόπετρας (28/6)

    Παραδοσιακοί χοροί στην Πλατεία της Σαρακίνας την Κυριακή 29/6

    Μετεώρων Παρέα: 1ο Χορευτικό Αντάμωμα “Στην Ομορφιά των Μετεώρων”

    Δήμος Μετεώρων: Ανοιχτές τρεις κλιματιζόμενες αίθουσες για τον καύσωνα, αύριο Παρασκευή 27/6

    Ανακοίνωση της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τον καύσωνα των επόμενων ημερών

    Ευχαριστήριο της Δήμητρας Κανάτα

    Εργαστήριο Πληροφόρησης & Συμβουλευτικής για Εργαζόμενους και Ανέργους στο Δήμο Μετεώρων

  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ

    Να φέρουμε θάλασσα στην Καλαμπάκα: Μια όχι -και- τόσο δημοφιλής άποψη για τον τοπικό τουρισμό

    Γεώργιος Παπασίμος

    Η πυράκτωση της Μέσης Ανατολής και ο φλεγόμενος πλανήτης

    “Σεβασμιώτατε, ωσανά! Άρον, άρον σταύρωσον αυτόν!”

    Το νέο Επισκοπείο – Ένα άρθρο του Δημήτρη Πλιάτσικα

    Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ στο μεταίχμιο του Μύθου και της Πραγματικότητας

    Δημόσια επιστολή για το ζήτημα του Μητροπολιτικού Μεγάρου στην Καλαμπάκα από την ομάδα ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΩΤΩΝ

    Τα γελοία προσχήματα της πολεμικής εμπλοκής καταρρέουν!

    Ο Χρίστος Λιάπης για τον αγώνα της Φενερμπαχτσέ του Μουρίνιο με την Κόνιασπορ

    Η πλατεία Δημητρίου Λιάπη χαρακτηρίζεται ειδικός ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ και δεν πειράζεται

  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ

    Ποιοί εκλέγονται στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Α.Ε. Κρύας Βρύσης

    Ο Δημήτρης Γκόντης νέος Πρόεδρος στην ΑΕ Κρύας Βρύσης

    Στις 28,29 και 30 Ιουνίου το Τουρνουά Ποδοσφαίρου Meteora Cup 2025

    Εκλογές την Πέμπτη 26/6 στην Α.Ε. Κρύας Βρύσης

    Πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση του Εθνικού-Βράχου Καστρακίου

    Μαμάδες-μπαμπάδες vs παιδιών… Το απόλυτο ξεκαθάρισμα στον “Άθλο”

    Γενική Συνέλευση και Αρχαιρεσίες στον ΠΟ Φήκης

    Πρόσκληση στη Γενική Συνέλευση του Εθνικού Βράχου Καστρακίου

    Φωτορεπορτάζ από τον τελικό του 5ου Πρωταθλήματος Παλαιμάχων Ποδοσφαίρου: Αστυνομικοί-Δάσκαλοι 1-2

  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΟΛΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
    • ΥΓΕΙΑ/ΟΜΟΡΦΙΑ

    Κερδίστε το βιβλίο «Τράτα» του Βασίλη Κονταξή

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Τράνταγμα» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Κυριάκος Μούρτζης: «Τα παιδιά δεν γεννιούνται με προκαταλήψεις»

    depositphotos.com/gr

    Ανεύρυσμα: Απλό τεστ του αντίχειρα προμηνύει τον αυξημένο κίνδυνο – Γίνεται σε 1 λεπτό

    Κερδίστε το βιβλίο «Τράνταγμα» του Νικόλα Ευαντινού

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Σαλάτα με 10 λαχανικά και dressing φράουλας

    Μαρία Κούλα: «Το γράψιμο ήταν πάντα βάλσαμο στην ψυχή μου»

    Κερδίστε το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» του Δημήτρη Ψαθόπουλου

  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ
No Result
View All Result
TaMeteora.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

Θανατική Ποινή: Εκδίκηση ή το δίκαιο στα άκρα του;

by ΤΜΗΜΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
02.07.2021 08:47
in ΑΠΟΨΕΙΣ
A A
0
Share on FacebookShare on Twitter

ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ

 «Για να σταματήσει ο κύκλος της βίας και του εγκλήματος πρέπει ο θάνατος να τεθεί εκτός νόμου»
(Καμύ)

 Η έξαρση της εγκληματικότητας και η διάπραξη στυγερών εγκλημάτων – πρωτόγνωρων για τη συχνότητά τους στη χώρα μας – προκαλεί φόβο στους απλούς πολίτες, προβληματισμό στις διωκτικές αρχές και ανησυχία στους καθ’ ύλην αρμόδιους επιστήμονες (κοινωνιολόγοι, ψυχολόγοι…). Οι τηλεοπτικές δίκες ανθοφορούν και η κοινή γνώμη παρακολουθεί αποσβολωμένη τόσο τις λεπτομέρειες της διάπραξης των εγκλημάτων (η τηλεθέαση αυτοσκοπός) όσο και τις θέσεις που διατυπώνονται για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Οι αιτίες – Οι προτάσεις
Πολλοί είναι εκείνοι που προτείνουν για την αντιμετώπιση του φαινομένου ενίσχυση των μέτρων αστυνόμευσης, αυστηροποίηση των ποινών και ίσως – ίσως την «αποτελεσματικότερη» λειτουργία των μηχανισμών καταστολής. Θεωρούν, δηλαδή, πως η έξαρση του εγκλήματος οφείλεται στην ελλιπή αστυνόμευση και στις «μικρές» ποινές ή ακόμη και στην έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στις διωκτικές αρχές (αστυνομία) και στη δικαιοσύνη (αποφάσεις δικαστηρίων, αποφυλακίσεις…).

Κάποιοι άλλοι θεωρούν πως η λεγόμενη «έξαρση της εγκληματικότητας» είναι εισαγόμενη ή προϊόν ενός συγκεκριμένου προτύπου κοινωνίας που στο όνομα του εύκολου κέρδους γεννά το μαζικό έγκλημα. Πιστεύουν, δηλαδή, πως ο συγκεκριμένος τρόπος ζωής, η απουσία νοήματος ζωής, η αποξήρανση κάθε ηθικού κώδικα και η αδυναμία εσωτερικού ελέγχου λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές του εγκλήματος. Η πλευρά αυτή ερμηνεύει το έγκλημα ως απάντηση στης διάψευση ενός «ονείρου» που ταύτισε την «ευτυχία» με την επιτυχία στη μέγιστη παραγωγή και κατανάλωση.

Μέσα σε αυτό το κλίμα της «ερμηνευτικής σύγχυσης» για τα αίτια και τις προτάσεις ακούγονται και κάποιες φωνές – δειλές στην αρχή… – για την αυστηροποίηση των ποινών που μπορεί να περιλαμβάνει το «όταν λέμε ισόβια, εννοούμε ισόβια» ή ακόμη και την επαναφορά της θανατικής ποινής για κάποια ειδεχθή – τα γνωστά «ιδιαζόντως ειδεχθή» – εγκλήματα.

Η θανατική ποινή
Μπορεί το θέμα της θανατικής ποινής να έκλεισε στην Ελλάδα το 1972, ωστόσο τα τελευταία συμβάντα δίνουν επιχειρήματα στους θιασώτες της. Κι αυτό γιατί πιστεύουν πως η εξάλειψη τέτοιων εγκληματικών συμπεριφορών δεν επιτυγχάνεται ούτε με «ιεραποστολικά κηρύγματα» ούτε με τις αναλύσεις και παρεμβάσεις των ψυχολόγων και ψυχιάτρων.

Αν και ο δικαιϊκός μας πολιτισμός έχει απορρίψει το θεσμικό και ηθικό υπόβαθρο της θανατικής ποινής, ωστόσο και στο βαθμό που το θέμα συντηρείται ή θα αναδειχθεί ως μείζον στο μέλλον σκόπιμο κρίνεται η προβολή των επιχειρημάτων τόσο των «ζηλωτών» της θανατικής ποινής, όσο και των κατηγόρων της.

 Οι υπέρμαχοι της θανατικής ποινής
Οι υποστηρικτές της θανατικής ποινής εστιάζουν την επιχειρηματολογία τους σε δύο επίπεδα:

Α. Στο πρώτο επίπεδο κυριαρχεί η λογική πως η απειλή και η εκτέλεση της θανατικής ποινής για κάποια ειδεχθή εγκλήματα λειτουργεί ανασταλτικά στην τέλεσή τους (ο προληπτικός χαρακτήρας). Β. Στο δεύτερο επίπεδο επικρατεί η άποψη πως τα υποκείμενα – θύτες των στυγερών εγκλημάτων έχουν απωλέσει κάθε ίχνος ηθικής και εσωτερικού ελέγχου, οπότε η μοναδική ποινή που τους αρμόζει δικαιϊκά είναι η ποινή του θανάτου.

Μία εξειδικευμένη και αναλυτική παρουσίαση των παραπάνω γενικών υποθέσεων θα αποκάλυπτε την ευστάθειά τους ή τη σχετικότητά τους.

Ο προληπτικός χαρακτήρας
Πρωτίστως οι υπέρμαχοι της θανατικής ποινής θεμελιώνουν τα επιχειρήματά του πάνω στο στοιχείο της γενικής πρόληψης. Ειδικότερα πιστεύεται ευρέως πως η ύπαρξη και η επιβολή της θανατικής ποινής δρα ανασταλτικά στη διάπραξη ειδεχθών εγκλημάτων. Ο φόβος, δηλαδή, της «μέγιστης» τιμωρίας περιορίζει σε μεγάλο βαθμό συμπεριφορές ανθρώπων που στρέφονται κατά της ανθρώπινης ζωής. Ο προληπτικός χαρακτήρας, επίσης, της θανατικής ποινής – όπως εξάλλου και κάθε ποινής – συνιστά πυρηνικό στοιχείο του ποινικού δικαίου και τους κοινωνικού μας συστήματος

Δεν υπάρχει, δηλαδή, και δεν υπήρξε ποτέ ιστορικά δίκαιο ή κοινωνίες που να θεμελίωσαν την ύπαρξή τους, την επιβίωσή τους και τον πολιτισμό τους πάνω στην απουσία αυστηρών ποινών για απάνθρωπα εγκλήματα. Οι υποστηρικτές της θανατικής ποινής υποστηρίζουν πως στην εποχή μας, όπου κυριαρχούν το πάθος, το παράλογο και ο αμοραλισμός επιβάλλεται η θέσπιση αυστηρών ποινών ως προληπτικός μηχανισμός.

Κι αυτό, γιατί η ηθική και η παιδεία δεν αρκούν για να αποτρέψουν τη εγκληματική συμπεριφορά κάποιων. Επιπρόσθετα η απαξίωση στις μέρες μας των ηθικών αξιών, άρα και της ανθρώπινης ζωής, καθιστά αναγκαία τη θεσμοθέτηση της θανατικής ποινής. Όλα τα παραπάνω λοιπόν αναδεικνύουν την αναγκαιότητα της θανατικής ποινής και δικαιώνουν τους υποστηρικτές της.

Το «κοινό περί δικαίου αίσθημα»
Στη φαρέτρα των επιχειρημάτων υπέρ της θανατικής ποινής υπάρχει και η θέση πως αυτή ικανοποιεί το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» και αποτρέπει φαινόμενα αυτοδικίας. Είναι κοινά παραδεκτό πως σε μια κοινωνία που απουσιάζει ένα σύστημα αυστηρών ποινών για αδικήματα που προκαλούν την κοινή γνώμη αναπτύσσεται μια δυσπιστία για τη δίκαιη απονομή της δικαιοσύνης. Οι πολίτες βρίσκονται σε μια ανασφάλεια και πολλές φορές καταφεύγουν σε συμπεριφορές που ξεπερνούν τη θεμιτή αυτοάμυνα και αγγίζουν τα όρια της αυτοδικίας. Η αυτοδικία συνήθως εδράζεται πάνω στην απουσία της «αρχής της ανταπόδοσης» από το δικαιϊκό σύστημα μιας χώρας.

Όταν δηλαδή για «μείζονα» αδικήματα δεν επιβάλλονται αυστηρές ποινές τότε προσβάλλεται το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» και γεννά αισθήματα οργής προς τους θύτες. Πολλοί είναι αυτοί λοιπόν που υποστηρίζουν πως η θανατική ποινή δεν λειτουργεί μόνο αποτρεπτικά στην τέλεση αξιόποινων πράξεων αλλά ενισχύει ανάμεσα στους πολίτες το αίσθημα ασφάλειας και την αίσθηση για τη λειτουργία ενός συστήματος δίκαιης απονομής της δικαιοσύνης.

Επιπρόσθετα τονίζουν πως η θανατική ποινή, παρά τον ακρότατο χαρακτήρα της, λειτουργεί υπέρ της κοινωνικής συνοχής αφού καλλιεργεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης προς την πολιτεία. Αυτό το αίσθημα μετριάζει τις αντικοινωνικές εκδηλώσεις των πολιτών και τους καθιστά περισσότερο νομιμόφρονες. Έτσι, λοιπόν, οι νόμοι λειτουργούν αποτελεσματικά, ο θεσμός της δικαιοσύνης γίνεται σεβαστός και ελαχιστοποιούνται τα φαινόμενα αυτοδικίας που χαρακτηρίζουν πρωτόγονες κοινωνίες.

Η Ένσταση
Τα προαναφερθέντα επιχειρήματα υπέρ της θανατικής ποινής μπορεί να θεμελιώνονται πάνω στη λογική της προστασίας του κοινωνικού σώματος από εγκληματικές συμπεριφορές ή να διακονούν μια παραδοσιακή αντίληψη – ερμηνεία – εφαρμογή του δικαίου. Ωστόσο η ηθική του πολιτισμού μας, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η αναγωγή της ανθρώπινης ζωής σε ύψιστη αξία και η βαθύτερη ουσία του περιεχομένου του δικαίου και των ποινών (σωφρονισμός) αντιμάχονται κάθε ιδέα – επιχείρημα για επιβολή της θανατικής ποινής.

Η θανατική ποινή κινείται εκτός δικαίου και ηθικής
Αρχικά θεωρείται πως η θανατική ποινή κινείται έξω από κάθε δίκαιο και παραβιάζει το σκληρό αλλά και τόσο «ευαίσθητο» χώρο της ηθικής. Μία πράξη, δηλαδή, που συντελεί στην αφαίρεση μιας ζωής συνιστά μία υπερβολή, μία ηθική και δικαιϊκή ακρότητα. Το στοιχείο αυτό την απόλυτη εκδοχή του παραβιάζει τόσο την αριστοτελική μεσότητα όσο και την ανθρώπινη ανεκτικότητα, τόσο ως ανθρώπινης αρετής όσο και ως κοινωνικής αξίας και συμπεριφοράς. Εξάλλου κάθε πράξη που κινείται στα όρια του δικαίου – αδίκου τείνει να θέτει εν αμφιβόλω και το περιεχόμενο της ηθικής και της ανθρωπιάς μας. Γιατί η ηθική – όχι με την θρησκευτική της έννοια – προστάζει το σεβασμό στις επιταγές του αγαθού, του δέοντος και των ακατάλυτων ανθρώπινων αξιών. Γιατί η ηθική συνιστά εγγενές στοιχείο του δικαιϊκού μας πολιτισμού και απορρίπτει κάθε πράξη που ακυρώνει το μέγιστο δώρο της φύσης, τη ζωή.

Η θανατική ποινή είναι εκδίκηση
Σημαντικό επίσης θεωρούμε να τονίσουμε η θανατική ποινή συνιστά όχι κατ’ ανάγκην μία νόμιμη άμυνα της κοινωνίας και της πολιτείας απέναντι στους εχθρούς της αλλά μία εκδίκηση. Η θανατική ποινή, δηλαδή, βαδίζει παράλληλα με το αρχαιοελληνικό «αντιπεπονθός». Ειδικότερα η εκδίκηση ως ανθρώπινη συμπεριφορά που πηγάζει από εσωτερικά κίνητρα – συναισθήματα ως ένα βαθμό είναι δικαιολογημένη, αλλά δεν μπορεί με τίποτα να καταστεί νόμος του κράτους. «Το κράτος δεν εκδικείται». Άρα η εκδίκηση – ως έκφραση της αρχής της ανταπόδοσης προσβάλλει το ηθικό και δικαιϊκό υπόβαθρο της πολιτείας. Εξάλλου η θανατική ποινή αποκλείει το σωφρονισμό και χάνει το διαπαιδαγωγικό χαρακτήρα. Επιπρόσθετα ενισχύει την αυταρχικότητα της εξουσίας και παραπέμπει σε έναν απάνθρωπο πρωτογονισμό, όπου η επιείκεια και η ανθρωπιά απουσίαζαν.

Η θανατική ποινή προσβάλλει τη δημοκρατία
Τέλος, η δημοκρατία – ως πολίτευμα και φιλοσοφική θεώρηση της ζωής – αντιτάσσεται στην επιβολή της θανατικής ποινής. Η δημοκρατία επαίρεται για το σεβασμό που επιδεικνύει στα ανθρώπινα δικαιώματα. Θα ήταν παράλογο και αντιδημοκρατικό να συμφωνεί με τη θανατική ποινή, που αναιρεί ευθέως το στοιχειώδες ανθρώπινο δικαίωμα, τη ζωή. Η δημοκρατία επίσης διαπαιδαγωγεί και λειτουργεί ως ηθικοποιητικός παράγοντας απέναντι στους πολίτες με παραβατική συμπεριφορά. Θα ήταν δηλαδή αντιφατικό και αναιρετικό του ηθικοποιητικού της ρόλου, αν η δημοκρατία με τη θανατική ποινή θεσμοθετούσε το θάνατο για τους «πιστούς» της. Εξάλλου κανείς δεν μπορεί να διαπαιδαγωγεί κανέναν χρησιμοποιώντας τις μεθόδους των αρνητών της ζωής. Η δημοκρατία δεν τιμωρεί αλλά συγχωρεί και φρονηματίζει. Η ζωή συνιστά το κατ’ εξοχήν «έννομο» αγαθό κι αυτό προστατεύει ο πολιτικός πολιτισμός της δημοκρατίας.

Επιμύθιο
Ο Άρθουρ Κέσλερ (Ούγγρος συγγραφέας), που κατά τον Ισπανικό εμφύλιο καταδικάστηκε σε θάνατο, στο βιβλίο του «Ισπανική Διαθήκη», γράφει:

«Το ικρίωμα δεν είναι μονάχα μία μηχανή θανάτου. Είναι και το πιο παλιό και αισχρό σύμβολο της τάσης του ανθρώπου να θέλει την ίδια την ηθική καταστροφή του».

Η ανθρώπινη βαρβαρότητα μηχανεύτηκε πολλούς τρόπους για να αποκαλύψει το ειδεχθές της πρόσωπο. Κι αν οι πρωτόγονοι τρόποι θανάτωσης ανθρώπου από άνθρωπο είχαν κάποια «δικαιολογία» (ένστικτο επιβίωσης, απουσίας ηθικής…) οι σύγχρονοι δεν έχουν καμία δικαίωση. Κάθε σχεδιασμένη – προγραμματισμένη διαδικασία αφαίρεσης ζωής ανθρώπου από άνθρωπο επιβεβαιώνει όχι μόνο το κύρος της αλήθειας homo homimi lupus αλλά και την επιστημονική διαπίστωση πως μόνο ο άνθρωπος και οι αρουραίοι προβαίνουν στη θανάτωση όντων του ίδιου είδους.

Εκείνο όμως που διαφοροποιεί τον άνθρωπο από τα ζώα δεν είναι μόνο η γλώσσα, η σκέψη και η αυτόβουλη βούληση αλλά και η αποδοχή μιας ηθικής. Αυτήν την ηθική όμως του ανθρώπινου πολιτισμού ακυρώνει ο θεσμός της θανατικής ποινής. Η θανατική ποινή ως μέτρο υπερβαίνει κάθε λογική και αποδομεί τα βάθρα της ανθρώπινης ηθικής. Οι έννοιες – πυλώνες της ηθικής καλό, δίκαιο, σεβασμός καθίστανται κενές περιεχομένου όταν ο άνθρωπος ή το κράτος θεσμοθετεί το θάνατο για το συνάνθρωπό του. Η θανατική ποινή επίσης καταδεικνύει τη θηριωδία του θύτη – κράτους, όταν ξεχνά πως η τραγικότητα του ανθρώπου πηγάζει από τη συνείδηση του θανάτου.

Καθίσταται όμως πιο δύσμορφο το πρόσωπο του πολιτισμού μας όταν η θανατική ποινή εκφράζει την κρατική βούληση ως μια μορφή συλλογικής εκδίκησης απέναντι στο θύμα, που εκείνη τη φοβερή στιγμή αδυνατεί στοιχειωδώς να υπερασπίσει τη ζωή του. Έτσι λοιπόν επιβεβαιώνεται πως το ικρίωμα ως μηχανή θανάτου (θανατική ποινή) αντανακλά την ηθική βαρβαρότητα και κατάπτωση του ανθρώπου.

Διαχρονικά αποδείχτηκε πως κανένα «ικρίωμα θανάτωσης» δεν περιόρισε το έγκλημα. Γιατί πάντοτε οι εγκληματίες κάτω από το βάρος μιας έντονης συναισθηματικής φόρτισης ή μιας «προσχεδιασμένης» ενέργειας πιστεύουν ότι διαπράττουν το «τέλειο» έγκλημα. Η κατολίσθηση των παραδοσιακών αξιών, όπου η ζωή εθεωρείτο ιερό αγαθό και αυταξία, θα πρέπει να σταματήσει. Στόχος μας η δημιουργία μιας κοινωνίας που να γεννά ισορροπημένους ανθρώπους με ενδιαφέρον για τη ζωή και σεβασμό στον συνάνθρωπό τους.

Εξάλλου, όπως εύστοχα έχει διατυπωθεί από πολλούς «δεν μπορεί μία κοινωνία να σκοτώνει ανθρώπους για να τους δείξει ότι είναι κακό να σκοτώνουν».

ΙΔΕΟπολις
https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com

Tags: ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter
  Ακολούθησε μας στο YouTube
Προηγούμενο

Απογευματινός καφές Ερανικής Επιτροπής Αγίου Παντελεήμονα Διάβας

Επόμενο

Αρ. φύλλου 1406

Διαβάστε Επίσης

ΑΠΟΨΕΙΣ

Να φέρουμε θάλασσα στην Καλαμπάκα: Μια όχι -και- τόσο δημοφιλής άποψη για τον τοπικό τουρισμό

25.06.2025 21:14
Γεώργιος Παπασίμος
ΑΠΟΨΕΙΣ

Η πυράκτωση της Μέσης Ανατολής και ο φλεγόμενος πλανήτης

25.06.2025 15:58
ΑΠΟΨΕΙΣ

“Σεβασμιώτατε, ωσανά! Άρον, άρον σταύρωσον αυτόν!”

25.06.2025 08:48
ΑΠΟΨΕΙΣ

Το νέο Επισκοπείο – Ένα άρθρο του Δημήτρη Πλιάτσικα

24.06.2025 20:00
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ στο μεταίχμιο του Μύθου και της Πραγματικότητας

24.06.2025 08:18
ΑΠΟΨΕΙΣ

Δημόσια επιστολή για το ζήτημα του Μητροπολιτικού Μεγάρου στην Καλαμπάκα από την ομάδα ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΩΤΩΝ

23.06.2025 12:57
ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα γελοία προσχήματα της πολεμικής εμπλοκής καταρρέουν!

22.06.2025 12:56
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο Χρίστος Λιάπης για τον αγώνα της Φενερμπαχτσέ του Μουρίνιο με την Κόνιασπορ

21.06.2025 18:40
ΑΠΟΨΕΙΣ

Η πλατεία Δημητρίου Λιάπη χαρακτηρίζεται ειδικός ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ και δεν πειράζεται

21.06.2025 09:59
Επόμενο

Αρ. φύλλου 1406

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έντυπη Έκδοση

  • Πρωτοσέλιδο
  • Έκδοση ΠαρασκευήςΔΙΑΒΑΣΤΕ
  • Αρχειακά
Στείλτε μας ΦΩΤΟ ή ΒΙΝΤΕΟ































  • Αρχική
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334
  • Εκδόσεις
  • Μοναστήρια Μετεώρων
  • Meteora Monasteries
Η ιστοσελίδα www.tameteora.gr είναι εγγεγραμμένη στο ηλεκτρονικό Μ.Η.Τ. της Γ.Γ.Ε.Ε. (Μον. αριθμός 232169)

© 2025 tameteora.gr
Powered by FOCUS ON GROUP

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS
  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΘΕΣΣΑΛΙΑ
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΕΠΙΛΟΓΕΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ

© 2025 tameteora.gr
Powered by FOCUS ON GROUP

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?