Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ ΑΠΟΨΕΙΣ Ομόφωνα το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου για τη «Σιδηροδρομική σύνδεση Ηπείρου-Θεσσαλίας»

Ομόφωνα το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου για τη «Σιδηροδρομική σύνδεση Ηπείρου-Θεσσαλίας»

-

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου αποφάσισε την υποβολή πρότασης στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο διαμόρφωσης του καταλόγου των σιδηροδρομικών έργων του επόμενου ΕΣΠΑ 2021-2030.

Ευχαριστώ και συγχαίρω τους συναδέλφους μου για την προκλητική απόφαση διεκδίκησης αυτού του οραματικού προτάγματος των απανταχού Ηπειρωτών.

«Αλωτά γίνεται επιμελεία και πόνω άπαντα, εκφεύγουσιν τ’ αμελούμενα: τα πάντα κατορθώνονται με ενδιαφέρον και μόχθο, ματαιώνονται όσα παραμελούνται», κατά Μένανδρο (κωμωδιογράφος 342-291 π.Χ.).
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ
“ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ”
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΨΑΣ
Ιωάννινα, 15η Μαΐου 2020

 

Η Εισήγηση

Η σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 15ης Μαΐου 2020 ίσως αποδειχθεί ιστορική για το θέμα της «Σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου».
Η υποστήριξη του αιτήματος από τους επικεφαλής των Περιφερειακών Παρατάξεων της Αντιπολίτευσης και η αποδοχή του από τον Πρόεδρο του Π. Συμβουλίου κο Σταύρο Παργανά και τον Περιφερειάρχη Ηπείρου κο Αλέξανδρο Καχριμάνη μας δίνει την ευκαιρία αυτής της συζήτησης.

Πριν αναπτύξω την εισήγηση μου, σας καλώ σε ένα χρονικό άλμα 15 ετών.

 Βρισκόμαστε λοιπόν στο έτος 2035:
Την Περιφέρεια Ηπείρου διατρέχoυν δυο μεγάλοι οδικοί άξονες, η Εγνατία οδός και ο Δυτικός Άξονας ή αλλιώς η Ιόνια οδός. Από 10ετίας έχει ολοκληρωθεί το οδικό τμήμα Γιάννενα – Κακαβιά, με γεωμετρικά χαρακτηριστικά τετράιχνου αυτοκινητόδρομου, όπως και το βόρειο τμήμα του Ε65 (Κεντρικός οδικός Άξονας). Η νέα οδική σύνδεση περιόρισε τον χρόνο μετάβασης από Καλπάκι στην Κόνιτσα στα 10 λεπτά της ώρας. Οι Κήποι Ζαγορίου έχουν συνδεθεί με τους Μηλιωτάδες με νέο επαρχιακό δίκτυο. Τα Πράμαντα αποτελούν συγκοινωνιακό κόμβο, όπου συναντώνται σύγχρονοι επαρχιακοί δρόμοι από Μπαλντούμα, από Τέροβο – Καλέντζι – Μονολίθι κ’ Μονολίθι – Πλάκα και από Βουργαρέλι – Ράμια – Μικροσπηλιά – Καταράκτη!

Οι οδικές συνδέσεις της Άρτας προς Τρίκαλα και Καρδίτσα έχουν αναβαθμιστεί και η πρόσβαση στην ενδοχώρα είναι ασφαλής. Όμοια βελτιώθηκε και η επικοινωνία με τα χωριά του Βάλτου, προς Εμπεσό. Το ιστορικό γεφύρι της Πλάκας στον Άραχθο ορθώνεται αγέρωχο στη θέση του, καθώς και το μονότοξο γεφύρι του Κοράκου στον Αχελώο, κάτω από τις Πηγές και τη Μονή Σέλτσου. Το Διοικητήριο της Άρτας στεγάζεται σε ένα σύγχρονο οικοδόμημα που δένει με τα υφιστάμενα κτίσματα και τον περιβάλλοντα χώρο ανατολικά της πόλης, στο πρώην στρ/δο Παπακώστα. Ο 2ος κόμβος της Ιονίας οδού στα δυτικά διευκολύνει την επικοινωνία με το Βιοτεχνικό Πάρκο της Άρτας και την ευρύτερη περιοχή. Οι δυο ημικόμβοι Αμοτόπου και Μενιδίου ανακατασκευάστηκαν σε πλήρεις και ένα ολοκληρωμένο δίκτυο αρδευτικών και αντιπλημμυρικών έργων επέτρεψε την αναδιάταξη των καλλιεργειών στην πεδιάδα της Άρτας. Έγινε οριοθέτηση της κοίτης του Αράχθου και μετά από συμφωνία με την ΔΕΗ διασφαλίστηκε η ικανή και αναγκαία ροή νερού για την διατήρηση του οικοσυστήματος!

Η παράκαμψη της πόλεως της Ηγουμενίτσας είναι γεγονός και η οδική σύνδεση με το τελωνείο Μαυροματίου είναι αποτελεσματική και ασφαλής με το νέο οδικό δίκτυο. Το μεγάλο λιμάνι σφύζει από ζωή. Επιβατικά και εμπορικά πλοία δένουν και αποπλέουν καθημερινά και ο σιδηροδρομικός σταθμός Ηγουμενίτσας δεσπόζει στο χώρο με ένα εμβληματικό κτίριο που φέρει την επιγραφή “ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ – ΤΕΡΜΑΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ” και στο πλάι υπάρχει κάθετη σήμανση με την ένδειξη: “Προς ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΚΑΛΑΜΜΠΑΚΑ”! Καθ’ οδόν προς τα Ιωάννινα και πριν την Παραμυθιά, στην Γκρίκα, συναντάς το Βιοτεχνικό κ’ Επιχειρηματικό Πάρκο σε πλήρη λειτουργία!

 Επανερχόμαστε σε πραγματικό χρόνο:
Όλα είναι ανέφικτο να υλοποιηθούν σε ορατό χρονικό ορίζοντα. Τι απομένει; Η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και ένα οραματικό σχέδιο για την Ήπειρο! Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου προηγείται, χωρίς να αποτελεί εμπόδιο για τις άλλες σημαντικές υποδομές: οδικές συνδέσεις, αντιπλημμυρικά έργα, λιμενικές εγκαταστάσεις, αφού υπάρχει η δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικό πρόγραμμα αποκλειστικά για σιδηροδρόμους, στο πλαίσιο ολοκλήρωσης των Διευρωπαϊκών και Ευρασιατικών Αξόνων. Η γραμμή ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ – ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ/ ΚΟΖΑΝΗ (αναβαθμισμένη μονή γραμμή με ηλεκτροκίνηση), μήκους 147 km, είναι έργο περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο. Συμπεριλήφθηκε στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νο 1692/96/EC και αποτελεί δικαιολογημένη επέκταση του διαδρόμου της Αδριατικής Ιονίου. Προγραμματιζόταν για την περίοδο 2005–2018, ως υπολειπόμενο τμήμα της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», αλλά για ανεξήγητους(!) λόγους δεν προκρίθηκε από όλες τις Ελληνικές κυβερνήσεις. Έτσι ο σιδηροδρομικός άξονας ανατολής – δύσης (ο «δρόμος του μεταξιού»), από Ηγουμενίτσα μέχρι Λατάκια της Συρίας, μέσω Βόλου, έμεινε στα χαρτιά.

Εδώ είμαστε λοιπόν. Στις 31 Μαΐου η Ομάδα Εργασίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που συγκροτήθηκε σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (Τελική έκθεση, Ιούλιος 2019) θα κάνει την πρόταση της για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις που θα συμπεριληφθούν στον κατάλογο των έργων του επόμενου ΕΣΠΑ 2021-2030. Επιβάλλεται να μην είμαστε απόντες σ’ αυτή την κρίσιμη συγκυρία. Ξεκινάμε τη διεκδίκηση με αρχή την ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου! Υποβάλουμε την πρόταση μέχρι 31/5/2020 και ακολουθούν οι αποφάσεις υποστήριξης των δεκαοκτώ Δήμων της Ηπείρου, οι αποφάσεις της Ηπειρωτικής αποδημίας στο εσωτερικό (ΠΣΕ) και στο εξωτερικό (ΠΣΗ) και όλων των φορέων, Επιμελητηρίων και Επαγγελματικών Ενώσεων της Ηπείρου. Δρομολογούμε τις εξελίξεις και δημιουργούμε κίνημα διεκδίκησης με επικεφαλής τον Περιφερειάρχη Ηπείρου. Ζητάμε την υποστήριξη του πολιτικού κόσμου, βουλευτών, ευρωβουλευτών και της κοινωνίας των πολιτών.

Συγκροτούμε Επιτροπή Διεκδίκησης και απευθυνόμαστε σε Τεχνικό Σύμβουλο για την προετοιμασία και παρακολούθηση της ωρίμανσης του έργου. Παράλληλα, αναζητούμε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Επιτροπή των Περιφερειών, την Τράπεζα Επενδύσεων και αλλού. Παρεμβαίνουμε σε όλα τα επίπεδα στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Διεκδικούμε την έγκριση του έργου από την παρούσα κυβέρνηση και από τις επόμενες.
Είναι η ώρα, κάθε Ηπειρώτης και Ηπειρώτισσα, κάθε συλλογικότητα να συμβάλει με την ευθύνη που φέρει και από την θέση που υπηρετεί και εκπροσωπεί αυτόν τον τόπο. Όλοι αναγνωρίζουν πως η εξαίρεση της Ηπείρου από την σιδηροδρομική σύνδεση της με το εθνικό δίκτυο σταθερής τροχιάς είναι ο βασικός λόγος της ομολογημένης υστέρησης της έναντι των άλλων περιφερειών της χώρας, αν όχι ο σημαντικότερος μαζί με το φυσικό αέριο. Το τρένο στην Ήπειρο είναι οραματικός στόχος, τον οποίο δεν εγκαταλείπουμε μέχρι να επιτευχθεί. Ο σιδηρόδρομος είναι πολιτισμός!

Ο Βρετανός ιστορικός και δοκιμιογράφος TONY JUDT (1948-2010) στο δοκίμιο «Η ΔΟΞΑ ΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ» αναφέρει εισαγωγικά: «Κανένας άλλος τεχνολογικός σχεδιασμός ή κοινωνικός θεσμός δεν αντιπροσωπεύει τη νεωτερικότητα όσο ο σιδηρόδρομος. Κανένα άλλο ανταγωνιστικό μέσο μεταφοράς, καμιά κατοπινή τεχνολογική καινοτομία, καμιά άλλη βιομηχανία δεν έχει επιφέρει αλλαγές σε τέτοια κλίμακα, ή δεν τις έχει διευκολύνει τόσο, όσο η εφεύρεση και η καθιέρωση του σιδηροδρόμου…».

Αν σε κάποιους το έργο αυτό φαντάζει ουτοπικό, ιστορικά πλέον παραδείγματα είναι τα μεγάλα επιτεύγματα της τεχνολογίας, όπως οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι – έργα μυθικά και ασύλληπτα για τις προηγούμενες γενιές και μαρτυρούν το αντίθετο. Όταν ο Χαρίλαος Τρικούπης ανακοίνωσε την ρηξικέλευθη σύλληψη του για την ζεύξη Ρίου – Αντιρίου χλευάστηκε από ορισμένους κύκλους του «κράτους των Αθηνών». Σήμερα, που η πολυθρύλητη γέφυρα κατέλυσε τα δεσμά της απομόνωσης της ΒΔ Ελλάδας, άπαντες θαυμάζουν την τολμηρή ιδέα και εξαίρουν την διορατικότητα του ευπατρίδη πολιτικού.
Οι καιροί λοιπόν «ου μενετοί». Σ’ αυτό το Πανηπειρωτικό προσκλητήριο διεκδίκησης κανένας δεν δικαιούται και δεν πρέπει να απουσιάσει. Η ιστορία, ο χρόνος, οι επερχόμενες γενιές Ηπειρωτών θα μας κρίνουν όλους μας. Κατά τον κωμωδιογράφο Μένανδρο (342-291 π.Χ.) «αλωτά γίνεται επιμελεία και πόνω άπαντα, εκφεύγουσιν τ’ αμελούμενα: τα πάντα κατορθώνονται με ενδιαφέρον και μόχθο, ματαιώνονται όσα παραμελούνται».

Σας ευχαριστώ
Κοινό των Ηπειρωτών

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ

Hotel Kosta Famissi Τρικάλων 144, Καλαμπάκα Τηλ. 2432079192 ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Στην οδό Πίνδου 47 στην πόλη μας λειτουργεί ένα καταπληκτικό ψητοπωλείο, το Ψηστήρι. Σ' έναν άψογα διαμορφωμένο χώρο μπορείτε να δοκιμάσετε πεντανόστιμες κρεατολιχουδιές όπως λαχταριστά σουβλάκια, χοιρινό και κοτόπουλο. Ο πλούσιος κατάλογος περιλαμβάνει ακόμη πίτες με γύρο, κεμπάπ, λουκάνικο, ποικιλία ορεκτικών και σαλάτες και πολλά άλλα, όλα μια σκέτη απόλαυση. Μπορείτε...

Προτάσεις για το χειμώνα από τη βιοτεχνία Κουρτινών και Στρωμάτων Νικολάου Μήτσιου

Και επίσημα πλέον μπήκαμε στο χειμώνα και ήρθε η κατάλληλη εποχή για να προετοιμάσετε το σπίτι σας για τις κρύες μέρες που πρόκειται να έρθουν. Η αλλαγή-ανακαίνιση του σπιτιού για να υποδεχθούμε το χειμώνα πλέον δεν είναι μια πολυέξοδη διαδικασία αλλά μια ευχάριστη υπόθεση αφού το κατάστημα Νικολάου Μήτσιου φροντίζει...

Οίκος Νυφικών Σόφη Μαύρου-Τζιουβάρα

Δείτε περισσότερα: http://www.nyfika-sofie.gr

Πρατήριο υγρών καυσίμων Μάκης Καραγιάννης

ΠΡΑΤΗΡΙΟ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ΜΑΚΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ 8ο χλμ. ε.ο. Τρικάλων - Καλαμπάκας Τηλ. 2431088220

Η πιό νόστιμη και λαχταριστή επιλογή της πόλης είναι το Food Factory

Η πιο νόστιμη και λαχταριστή επιλογή της πόλης, FOOD FACTORY. Από Δευτέρα έως Πέμπτη: 17:00 έως αργά το βράδυ και Παρασκευή – Σάββατο και Κυριακή: Από τις 12:00 το μεσημέρι έως αργά το βράδυ απολαύστε τις νόστιμες και ιδιαίτερες γεύσεις του τώρα και στο χώρο σας. Καλέστε: τηλ: 24320 75305 ή 6988 281600 ...

ΠΑΠΠΑΣ: Οικοδομικά Υλικά – Χωματουργικά έργα – Είδη Υγιεινής

Νέο κατάστημα στην Καλαμπάκα Η εταιρεία ΠΑΠΠΑΣ, είναι γνωστή σε όλους εδώ και πολλά χρόνια για τις δραστηριότητές της στα χωματουργικά έργα. Πριν από 5 περίπου χρόνια επεκτάθηκε στο χώρο των οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής ανοίγοντας ένα πρότυπο κατάστημα στην Διάβα Καλαμπάκας. Πελάτες της είναι πολλοί επαγγελματίες της πόλης και...

Αναστασία Πινιάρα – Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος

ΩΡΛ ΙΑΤΡΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΙΝΙΑΡΑ MD, MSc, PHD ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΩΤΟΡΙΝΟΛΑΡΥΓΓΟΛΟΓΟΣ Master Ρινολογίας - Ρινοχειρουργικής Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Υπ. Διδάκτωρ Νευροωτολογίας Ιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών Επιστημονική συνεργάτιδα Νοσ. «ΥΓΕΙΑ» ΠΑΘΗΣΕΙΣ Ώτων - Βαρηκοΐας - Εμβοών Ακοολογικός έλεγχος, Έλεγχος Ιλίγγου - Αστάθειας Ρινός - Παραρρινίων - Διαφράγματος Αλλεργική Ρινίτιδα - Ροχαλητό - Άπνοια Ύπνου - Πολύποδες Λάρυγγα - Φωνητικών χορδών Φάρυγγα - Αμυγδαλών -...

ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ-ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΣΑΡΟΥΧΑΣ

Ο Δρ. Αλέξανδρος Τσαρούχας είναι Ορθοπαιδικός Χειρουργός με εξειδίκευση στην αρθροσκοπική χειρουργική του γόνατος και του ώμου, την επανορθωτική χειρουργική των μεγάλων αρθρώσεων και την τραυματολογία. ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ 

Ιατρείο στην Καλαμπάκα και στην Κηφισιά από τον Ψυχίατρο Χρίστο Χ. Λιάπη

Δεύτερο Ιατρείο στην Καλαμπάκα λειτουργεί, από τον Ιούνιο, ο γνωστός Ψυχίατρος και Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Χρίστος X. Λιάπης MD, MSc. PhD, ως παράρτημα του ιατρείου του στην Κηφισιά. Σε έναν χώρο υψηλού συμβολισμού για το πεδίο των νευροεπιστημών της Καλαμπάκας, στην οδό Περικλέους 8, καθώς εκεί ασκούσε το λειτούργημα...

Άννα Γίδα – Παιδίατρος – Καλαμπάκα

Άννα Γίδα – Παιδίατρος Τρικάλων 114-116 , Καλαμπάκα Ωράριο Ιατρείου: Καθημερινά: πρωί 9.00-1.30 Απόγευμα 6.00-9.00 (εκτός Τετάρτης) Τηλ.: 24320 78433 Fax.: 24320 78434 Κιν.: 6977 636897 e-mail: [email protected]