Αν ρωτήσεις δέκα επιχειρηματίες ποιο είναι το μεγαλύτερο τους άγχος, οι μισοί θα αναφέρουν “τα έξοδα” και οι άλλοι μισοί “την έλλειψη χρόνου”.
Κοινός παρονομαστής; Η διαχείριση πόρων. Χρήματα, χρόνος, άνθρωποι, ενέργεια… αν δεν τα “κουμαντάρεις” σωστά, αργά ή γρήγορα οι συνέπειες θα φανούν.
Πώς μπορεί, λοιπόν, μια επιχείρηση να διαχειριστεί σωστά τους πόρους της και να ξεχωρίσει σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον;
1. Ενέργεια
Η ενεργειακή κατανάλωση δεν είναι μόνο θέμα κόστους – σήμερα, πιο πολύ από κάθε άλλη φορά, είναι και κομμάτι της ταυτότητας μιας επιχείρησης, που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το πώς τη βλέπει ο καταναλωτής.
Σύμφωνα με στοιχεία του International Energy Agency (IEA), οι επιχειρήσεις που επενδύουν σε πράσινες λύσεις εξοικονομούν ως και 20% στο λειτουργικό τους κόστος, ενώ σημαντικές μειώσεις στα πάγια έξοδα βλέπουμε και στις επιχειρήσεις που συνδυάζουν ρεύμα και αέριο για επαγγελματικούς χώρους από έναν πάροχο.
Επιπλέον, όμως, κερδίζουν πόντους και σε μια αγορά που οι καταναλωτές κοιτούν ολοένα και περισσότερο το αποτύπωμα μιας εταιρείας.
2. Χρόνος
Ο χρόνος είναι το πιο δημοκρατικό “κεφάλαιο” μιας επιχείρησης: όλοι έχουν τις ίδιες 24 ώρες! Η διαφορά όμως έγκειται στο πώς χρησιμοποιεί ο καθένας αυτές τις ώρες.
Οι εταιρείες που ξεχωρίζουν φροντίζουν να μην ξοδεύουν εργατοώρες σε ανούσιες διαδικασίες. Ένα απλό παράδειγμα: μια μελέτη της McKinsey έδειξε ότι ο μέσος εργαζόμενος ξοδεύει περίπου το 28% της εβδομάδας του στη διαχείριση email και σχεδόν το 20% αναζητώντας εσωτερικές πληροφορίες ή εντοπίζοντας συναδέλφους που μπορούν να τον βοηθήσουν με συγκεκριμένα tasks.
Η επένδυση σε ξεκάθαρα συστήματα, εργαλεία συνεργασίας και ψηφιακή οργάνωση γλιτώνει χρόνο, που μεταφράζεται σε πραγματικά έσοδα.
3. Άνθρωποι
Η πιο συνηθισμένη πλάνη είναι να βλέπουμε τους εργαζόμενους μόνο σαν κόστος. Στην πραγματικότητα, η έξυπνη διαχείριση ανθρώπινων πόρων είναι η πιο ισχυρή επένδυση. Μια έρευνα της Gallup έδειξε ότι οι εταιρείες με υψηλή αφοσίωση αντιμετωπίζουν 78% λιγότερες απουσίες και 14% υψηλότερη παραγωγικότητα (βάσει αξιολογήσεων και αρχείων παραγωγής).
Οι αφοσιωμένοι εργαζόμενοι είναι επίσης πιο πιθανό να παραμείνουν στους εργοδότες τους: σε οργανισμούς με υψηλό κύκλο εργασιών, παρατηρούμε 21% χαμηλότερο turnover (παραιτήσεις και απολύσεις).
Αυτό δεν σημαίνει μόνο αυξήσεις. Σημαίνει καλλιέργεια κουλτούρας που δίνει χώρο στις ιδέες, ευελιξία στα ωράρια και ειλικρινή αναγνώριση.
4. Χρήματα
Η “έξυπνη” διαχείριση κόστους δεν είναι να κόβεις τον καφέ φίλτρου ή να κλείνεις το φως στο διάδρομο. Είναι να επενδύεις σε ό,τι πραγματικά φέρνει απόδοση.
Μια startup μπορεί να σπαταλήσει χιλιάδες ή και εκατομμύρια ευρώ σε καμπάνιες που δεν φέρνουν πελάτες, ενώ μια πιο στρατηγική κίνηση (π.χ. στοχευμένο digital marketing με σωστή ανάλυση δεδομένων) να αποφέρει πολλαπλάσια.
Κι όμως, η διαχείριση πόρων δεν είναι μόνο περιορισμός και περικοπές. Μερικές φορές χρειάζεται να… σπαταλήσεις έξυπνα. Να δώσεις χώρο σε ένα τμήμα να πειραματιστεί, να επενδύσεις σε μια καινοτόμα ιδέα που ίσως αποτύχει. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες γεννήθηκαν από τέτοιες υπολογισμένες σπατάλες. Αν όλα είναι κουμπωμένα, σφιχτά, χωρίς ανάσα, τότε η επιχείρηση δεν αναπνέει. Και χωρίς οξυγόνο… το τέλος δεν αργεί.
Η έξυπνη διαχείριση πόρων δεν είναι ούτε λογιστικό κόλπο ούτε κάποιο μοντέρνο τρικ. Είναι η ικανότητα να ισορροπείς ανάμεσα σε αποδοτικότητα και ανθρώπινη διάσταση, ανάμεσα στην οικονομία και τη δημιουργία, ανάμεσα στη βραχυπρόθεσμη επιβίωση και το μακροπρόθεσμο όραμα.
Και η επιχείρηση που καταφέρνει αυτήν την ισορροπία, ξεχωρίζει.
