Στο πλαίσιο του εορτασμού της 12ης Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού 2025, η οποία εναρμονίζεται, όπως κάθε χρόνο, με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού, η Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού καλεί όλες τις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025, να υλοποιήσουν αθλητικές δράσεις και δραστηριότητες, εντός ή/και εκτός του σχολικού χώρου, καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, με κοινό σύνθημα «Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ».
Με στόχο την ανάδειξη, εκτός των άλλων, της παιδαγωγικής αξίας του σχολικού αθλητισμού και την καλλιέργεια των αξιών και αρετών που απορρέουν από αυτόν, προτείνεται ο φετινός εορτασμός να αφιερωθεί στη σύνδεση του σχολικού αθλητισμού με την έννοια του «ενεργού πολίτη», υιοθετώντας μια ολιστική προσέγγιση που εναρμονίζεται με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, δεδομένου ότι ο αθλητισμός, πέρα από τη φυσική άσκηση/δραστηριότητα για τη θωράκιση της υγείας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, αποτελεί ισχυρό εργαλείο για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την κοινωνική σύνδεση και την ενεργό συμμετοχή στον δημόσιο βίο.
Ειδικότερα, η επιλογή της σύνδεσης του σχολικού αθλητισμού με την έννοια του «ενεργού πολίτη»
αποσκοπεί ιδίως:
- στην κατανόηση της συνάφειας του σχολικού αθλητισμού και της πολιτειότητας, ώστε να γίνει
αντιληπτό ότι οι αξίες του αθλητισμού, όπως η συνεργασία, το «ευ αγωνίζεσθαι», η αλληλεγγύη και
ο σεβασμός «του άλλου» αποτελούν θεμέλιες αρχές για τη διαμόρφωση του «ενεργού πολίτη» (ΣΒΑ
4: Ποιοτική Εκπαίδευση, ΣΒΑ 16: Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί), ο οποίος αναλαμβάνει
πρωτοβουλίες, έχει την αίσθηση του καθήκοντος και της ευθύνης, σκέφτεται κριτικά, νοιάζεται και
δρα για έναν καλύτερο κόσμο, αξιοποιώντας μεταξύ άλλων και τις ευκαιρίες που δίνει ο αθλητισμός
για τη σύνδεση θεωρίας και πράξης, - στην προώθηση της εθελοντικής προσφοράς και την ενθάρρυνση των μαθητών/μαθητριών να
συμμετάσχουν σε δράσεις εθελοντισμού με όχημα τον αθλητισμό και τη φυσική δραστηριότητα
(ΣΒΑ 10: Λιγότερες Ανισότητες), δεδομένου ότι ο σχολικός αθλητισμός είναι, εκτός των άλλων, και
πεδίο δράσης όπου οι μαθητές δεν ασκούν μόνο το σώμα τους, αλλά μέσα από το αθλητικό παιχνίδι
και την άμιλλα αναπτύσσουν σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες, - στην ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης και την ανάπτυξη προβληματισμού, μέσω του αθλητισμού,
σχετικά με κοινωνικά ζητήματα, όπως η ισότητα, η προστασία του περιβάλλοντος και η διατήρηση της υλικής/άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς κ.ά. (ΣΒΑ 13: Δράση για το Κλίμα, ΣΒΑ 10: Λιγότερες
Ανισότητες), - στην προσέγγιση της έννοιας της συμπερίληψης (ΣΒΑ10: «Μείωση των Ανισοτήτων» για την
οικοδόμηση δίκαιων, συμπεριληπτικών και ειρηνικών κοινωνιών) μέσα από τη συνεργασία, την
ομαδικότητα και την καλλιέργεια του σεβασμού και της ενσυναίσθησης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και έχοντας ως βασική επιδίωξη τη συμμετοχή ΟΛΩΝ των μαθητών/μαθητριών, ανεξάρτητα από ηλικία ή φυσικές ικανότητες και αθλητικές δεξιότητες, καθώς και των εκπαιδευτικών τους (ΟΛΩΝ των ειδικοτήτων), προτείνονται αθλητικές δράσεις και δραστηριότητες, όπως
αυτές περιγράφονται παρακάτω. Ωστόσο, σημειώνεται με έμφαση ότι οι προτεινόμενες αθλητικές δράσεις/δραστηριότητες αναφέρονται ενδεικτικά και σε καμιά περίπτωση δεν περιορίζουν την ελευθερία των εκπαιδευτικών καθώς και το δικαίωμα των μαθητών/μαθητριών να επιλέξουν και να διαμορφώσουν το δικό τους πλαίσιο για τον εορτασμό της ημέρας σχολικού αθλητισμού.
