Τον τελευταίο καιρό υπήρξαν παρεμβάσεις του γράφοντα για θέματα που αφορούν την τοπική κοινωνία και ειδικά το χώρο της εκπαίδευσης . 39 και χρόνια στο χώρο αυτό, δίνουν στον ομιλούντα το δικαίωμα να εκφέρει θέσεις και απόψεις, να προτείνει ή να καταδείξει τα κακώς κείμενα πάντα στο χώρο της εκπαίδευσης, ώστε το τελικό «προϊόν» της εκπαιδευτικής διαδικασίας να είναι προς όφελος των παιδιών, των οικογενειών τους, και της τοπικής κοινωνίας γενικότερα.
Στα χρόνια αυτής της πορείας , οκτώ συναπτά έτη, είχα την τύχη να ηγούμαι μιας ομάδας εξαιρετικών συνεργατών στο 1ο Γυμνάσιο Καλαμπάκας, η οποία ομάδα με πολύ πάθος και πολύ κόπο χωρίς δυσφορία και με υψηλό αίσθημα καθήκοντος, πρόσφερε στην εκπαίδευση. Το πόσο αυτή η προσπάθεια ήταν επιτυχής ας το κρίνουν άλλοι. Αλλά υπάρχουν και μετρήσιμα παιδαγωγικά μεγέθη. Προγράμματα Erasmus μέσω των οποίων περί τους 50 μαθητές και μαθήτριες ταξίδεψαν σε χώρες της Ευρώπης, αδελφοποίηση του 1ου Γυμνασίου με το Γυμνάσιο του Σβάντμπαχ, επαφές για ανταλλαγές μαθητών με αντίστοιχο Γυμνάσιο στο Αιγιάν, προγράμματα ενδοσχολικής διαμεσολάβησης κατά της σχολικής βίας σε συνεργασία με γυμνάσια των Τρικάλων και της Θεσσαλονίκης, προγράμματα με το Κέντρο Υγείας της πόλης κά, δράσεις που μπορεί να δει ο καθένας στο site του σχολείου. Α και κάναμε μάθημα επίσης προσπαθώντας να μάθουν τα παιδιά γράμματα. Αυτονόητα μεν αλλά καλό είναι να επισημαίνεται.
Αλλά πέραν αυτών ένα πρόσωπο που διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα, είτε είναι γνωστός είτε «άγνωστος» χρειάζεται να λογοδοτεί για τις οποίες επιλογές στη διαχείριση του χρήματος, αρκεί να μην υπεισέρχεται δόλος στην υλοποίηση των επιλογών αυτών.
Μέσω των Σχολικών Επιτροπών ο γράφων διαχειρίστηκε αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ με πλήρη διαφάνεια των παραστατικών στον απολογισμό κάθε οικονομικού έτους (πέραν των τιμολογίων υπήρχε και έκθεση πεπραγμένων, και προτάσεις για τη νέα χρονιά – στο αρχείο του Δήμου). Ο αείμνηστος Διαμάντης Μπαλάνης με τον τότε υποδιευθυντή είχαν φροντίσει κάθε αίθουσα να έχει ψηφιακά εργαλεία, πριν τους διαδραστικούς πίνακες του Πιερρακάκη. Αναβαθμίστηκαν όλα τα ψηφιακά εργαλεία λάπτοπ και προζέκτορες (η Ιερή Κοινότητα συνεισέφερε), η δε προτροπή και παρακαταθήκη προς το νέο δ/ντη ήταν να συνεχίσει την ολοκλήρωση αλλαγής των ενεργειακών κουφωμάτων,. Άλλαξαν όλα πλην ενός των γραφείων των εκπαιδευτικών , και έγιναν σύγχρονοι χώροι υγιεινής για τα αγόρια. Τώρα μαθαίνω εκσυγχρονίστηκαν και των κοριτσιών και υπάρχει και κατασκευή με χώρο ΑΜΕΑ, θετικότατο. Δεν φείδομαι του επαίνου, αλλά και της κριτικής διότι ο Δήμος χρειάζεται να βρει πόρους ώστε οι κυρίες που καθαρίζουν να έχουν τουλάχιστον 6η βάρδια προς όφελος της υγιεινής των παιδιών. Το λέω και το τονίζω η ΚΕΔΕ χρειάζεται να παρέμβει. Αλήθεια γιατί τα χρήματα από τα κυλικεία, για τα οποία αγωνίζονται οι διευθυντές να μην προσφέρονται ως αποζημίωση για την καθαριότητα των σχολείων? Τώρα κανείς δεν ξέρει που πηγαίνουν !!!
Το σχολείο ήταν από τα πρώτα στο νομό που απέκτησε «κιτ ρομποτικής». Ο γράφων με τον συνάδελφο της πληροφορικής είχαν επισκεφθεί τον αείμνηστο Δήμαρχο Χρήστο Σινάνη, ο οποίος συναίνεσε αμέσως και ο Δήμος (όχι η σχολική επιτροπή), αγόρασε τα πρώτα κιτ. Βέβαια δεν έχουμε αίθουσα να τα αναπτύξουμε (17 κιτ) , παρ όλες τις προσπάθειες του Προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμπάκας να βοηθήσει.
Μαζί με τους διαδραστικούς πίνακες χρειάζονται και πίνακες. Περάσαμε από την εποχή της κιμωλίας (δεκαετία του 80) στη εποχή του μαρκαδόρου. 12 πίνακες μαρκαδόρου με τα αντίστοιχα εργαλεία γραφής στη διάθεση των εκπαιδευτικών, εργαλεία γραφής σε απόθεμα και για την νέα διεύθυνση. Δύο φορές βάψιμο εσωτερικά, όλου του σχολείου, αντικατάσταση υδρορροών ύψους 25 μέτρων , επισκευή στέγης.
Εμπλουτισμός του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών με διατάξεις και χημικά αντιδραστήρια εκατοντάδων ευρώ, μετά από πολλά πολλά χρόνια , αντικατάσταση και αναβάθμιση των μονάδων (δίσκοι SSD), στο εργαστήριο πληροφορικής, εκσυγχρονισμός των φωτοτυπικών μην ξεχνάτε αγαπητοί αναγνώστες ότι το Υπ. Παιδείας επιβάλλει στα νέα προγράμματα Σπουδών δεκάδες φύλλα εργασίας , άφθονο φωτοτυπικό χαρτί στη διάθεση του εκπαιδευτικού έργου. Και πολύ πολύ αυστηροί, όταν βλέπαμε μαθητές και μαθήτριες να τα τσαλακώνουν, πετούν κλπ.
Και ναι ενισχύσαμε την τοπική αγορά. Τον πρώτο χρόνο ως δ/ντης οι προμήθειες της γραφικής ύλης και των ειδών υγιεινής προερχόταν από την αγορά των Τρικάλων. Μετά από επίμονες διαπραγματεύσεις με τοπικούς προμηθευτές το σχολείο στήριξε την τοπική αγορά. Βέβαια κάπου ο γράφων άκουσε: « Γιατί διαπραγματεύεται, δικά του είναι τα λεφτά? Κάτι σαν το ΟΠΕΚΕΠΕ? να πούμε. Καθώς η παλαιά δ/νση παρέδωσε στη νέα υπάρχει επάρκεια γραφικής ύλης, βιβλίων ύλης, απουσιολογίων ίσως και μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς (2025-26), ώστε η νέα δ/ντρια μέχρι να βρει τα «βήματά της» να μην κατατρέχεται από τα καθημερινά. Υπάρχει επάρκεια σε φαρμακευτικό υλικό, ακόμη και ψηφιακά θερμόμετρα (λόγω covid γιατί κάποιοι θέλουν να ξεχνούν).
Είμαστε περήφανοι γιατί τα παιδιά ποτέ δεν κρύωσαν, ακόμη και με τα κρύα των πρώτων χρόνων. Όσοι διαχειρίζονται προμήθειες πετρελαίου καταλαβαίνουν γιατί ομιλώ. Εκσυγχρονισμός καυστήρα, μεγαλύτερη απόδοση , νέα κουφώματα, περιβάλλον που δεν διώχνει τον μαθητή από την αίθουσα, τουναντίον! Και επάρκεια πετρελαίου για τη νέα σχολική χρονιά. Όχι φεύγουμε «και γαία πυρί μιχθήτω» .
Αλλά πάνω από όλα είμαστε υπερήφανοι διότι με αυτή την επάρκεια πόρων και με τη συλλογική δουλειά το τμήμα ειδικών μαθησιακών εκπαιδευτικών αναγκών – Τμήμα Ένταξης , με την ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό έδωσαν λύσεις στις ανησυχίες και τα προβλήματα οικογενειών της Καλαμπάκας που μας εμπιστευτήκαν ώστε να αμβλύνουμε τα μαθησιακά και όχι μόνο θέματα των παιδιών και τους ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη τους.
Πιθανόν να μας διέφυγαν αρκετά και άλλα ίσως να τα κάναμε καλύτερα. Το σίγουρο είναι ότι προσπαθήσαμε ακόμη και όταν οι συνθήκες δεν ευνοούσαν. Και αν είχαμε και άλλα χρήματα θα κάναμε και πολλά περισσότερα. Και έλεγχος ξαφνικός! Υπάρχει πετρέλαιο? Υπάρχει γραφική ύλη ή έχει πουληθεί στο παζάρι? Και εκείνες οι 16000 χιλιάδες που τις χρωστούν και στα δύο Γυμνάσια που χάθηκαν?
Μετά από αυτόν τον δημόσιο απολογισμό, ίσως ο γράφων να γίνει «ορατός» και σε εκείνους που καμώνονται ότι δεν τον γνωρίζουν. Διότι παρ’ όλες τις προσκλήσεις ποτέ δεν άφησε το πόστο του 7.30 πμ. μέχρι 4.00 μμ για να σχολιάσει, ή να αντιπολιτευτεί στα ΜΜΕ. Η Παππάς ή ζευγάς. Και προτίμησε το ζευγάς για το σχολείο. Τώρα αφυπηρετώντας επανέρχεται στο Παππάς .
ΥΓ.: Στην είσοδο των Γυμνασίων υπάρχει πινακίδα για τις εργασίες στο Σχολείο «Το Σχολείο αναβαθμίζεται (ποιο σχολείο?)» με το Πρόγραμμα Γιαννάκου, θεμητό, αλλά το 1ο Γυμνάσιο έχει να βαφεί εξωτερικό πριν μία δύο δεκαετίες, με ότι αυτό συνεπάγεται. Φαίνεται επίσης ότι το 1ο Γυμνάσιο δεν έχει προβλήματα συντήρησης, αυτό μας χαροποιεί για τη δουλειά που κάναμε όλα αυτά τα χρόνια, οπότε περιμένουμε και τον δημόσιο έπαινο!
Βασίλειος Παππάς
πρώην δ/ντης του 1ου Γυμνασίου Καλαμπάκας
