• Cart
  • Checkout
  • Όροι χρήσης
  • Αρχική
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334
  • Πολιτική απορρήτου
  • Στείλτε μας ΦΩΤΟ ή ΒΙΝΤΕΟ
  • ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
  • Τα Μοναστήρια των Μετεώρων
  • Ταυτότητα
  • Χριστουγεννιάτικες ευχές από τους επιχειρηματίες του τόπου μας
  • My account
  • Pricing
  • Shop
  • test
  • The Meteora monasteries
  • Τα Μετέωρα | Αρχική
  • Page
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
25.06.2025
TaMeteora.gr
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS

    Πώς ήταν το αρχοντικό του Ιωάννου Καλαμπάκα πριν από τον πόλεμο του 1940 και πως είναι σήμερα

    Κατεπείγουσα συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Μετεώρων – Δείτε τα θέματα

    Εκδήλωση με τους “Άρχοντες” διοργανώνει ο Σύλλογος Θεόπετρας

    Το νέο Διοικητικό συμβούλιο του Μορφωτικό συλλόγου Αύρας

    Βιβλιοθήκη Καλαμπάκας: Μάθε να λύνεις τον κύβο του Rubik (2 & 4 Ιουλίου)

    Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ενημέρωσε επιχειρήσεις για τις Συμπράξεις με ερευνητικούς φορείς και τη στήριξη μέσω της στρατηγικής έξυπνης εξειδίκευσης (RIS3)

    Ευχαριστήριο Ορειβατικής Λέσχης Καλαμπάκας

    Ανακοίνωση του ιατρείου της Κατερίνας Απόδιακου

    Δήμος Μετεώρων: Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή ο δωρεάν έλεγχος ακουστικής ικανότητας στη Χρυσομηλιά

  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ

    “Σεβασμιώτατε, ωσανά! Άρον, άρον σταύρωσον αυτόν!”

    Το νέο Επισκοπείο – Ένα άρθρο του Δημήτρη Πλιάτσικα

    Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ στο μεταίχμιο του Μύθου και της Πραγματικότητας

    Δημόσια επιστολή για το ζήτημα του Μητροπολιτικού Μεγάρου στην Καλαμπάκα από την ομάδα ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΩΤΩΝ

    Τα γελοία προσχήματα της πολεμικής εμπλοκής καταρρέουν!

    Ο Χρίστος Λιάπης για τον αγώνα της Φενερμπαχτσέ του Μουρίνιο με την Κόνιασπορ

    Η πλατεία Δημητρίου Λιάπη χαρακτηρίζεται ειδικός ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ και δεν πειράζεται

    Ο Χρήστος Λιάπης για τη σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν

    Ψηφιακή Επανάσταση στον Δήμο Μετεώρων

  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ

    Εκλογές την Πέμπτη 26/6 στην Α.Ε. Κρύας Βρύσης

    Πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση του Εθνικού-Βράχου Καστρακίου

    Μαμάδες-μπαμπάδες vs παιδιών… Το απόλυτο ξεκαθάρισμα στον “Άθλο”

    Γενική Συνέλευση και Αρχαιρεσίες στον ΠΟ Φήκης

    Πρόσκληση στη Γενική Συνέλευση του Εθνικού Βράχου Καστρακίου

    Φωτορεπορτάζ από τον τελικό του 5ου Πρωταθλήματος Παλαιμάχων Ποδοσφαίρου: Αστυνομικοί-Δάσκαλοι 1-2

    Διπλή επιτυχία του Σ.Κ.Α. Μετεώρων στα 35α Ολύμπια!

    Άθλος Καλαμπάκας: Woman’s Football

    Στην Καλαμπάκα ο τελικός του 5ου Πρωταθλήματος Παλαιμάχων Ποδοσφαίρου Ν. Τρικάλων

  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΟΛΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
    • ΥΓΕΙΑ/ΟΜΟΡΦΙΑ

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Τράνταγμα» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Κυριάκος Μούρτζης: «Τα παιδιά δεν γεννιούνται με προκαταλήψεις»

    depositphotos.com/gr

    Ανεύρυσμα: Απλό τεστ του αντίχειρα προμηνύει τον αυξημένο κίνδυνο – Γίνεται σε 1 λεπτό

    Κερδίστε το βιβλίο «Τράνταγμα» του Νικόλα Ευαντινού

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Σαλάτα με 10 λαχανικά και dressing φράουλας

    Μαρία Κούλα: «Το γράψιμο ήταν πάντα βάλσαμο στην ψυχή μου»

    Κερδίστε το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» του Δημήτρη Ψαθόπουλου

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Εκείνος που μεγάλωνε σαν δέντρο» από τις Εκδόσεις Κέδρος

  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS

    Πώς ήταν το αρχοντικό του Ιωάννου Καλαμπάκα πριν από τον πόλεμο του 1940 και πως είναι σήμερα

    Κατεπείγουσα συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Μετεώρων – Δείτε τα θέματα

    Εκδήλωση με τους “Άρχοντες” διοργανώνει ο Σύλλογος Θεόπετρας

    Το νέο Διοικητικό συμβούλιο του Μορφωτικό συλλόγου Αύρας

    Βιβλιοθήκη Καλαμπάκας: Μάθε να λύνεις τον κύβο του Rubik (2 & 4 Ιουλίου)

    Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ενημέρωσε επιχειρήσεις για τις Συμπράξεις με ερευνητικούς φορείς και τη στήριξη μέσω της στρατηγικής έξυπνης εξειδίκευσης (RIS3)

    Ευχαριστήριο Ορειβατικής Λέσχης Καλαμπάκας

    Ανακοίνωση του ιατρείου της Κατερίνας Απόδιακου

    Δήμος Μετεώρων: Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή ο δωρεάν έλεγχος ακουστικής ικανότητας στη Χρυσομηλιά

  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ

    “Σεβασμιώτατε, ωσανά! Άρον, άρον σταύρωσον αυτόν!”

    Το νέο Επισκοπείο – Ένα άρθρο του Δημήτρη Πλιάτσικα

    Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ στο μεταίχμιο του Μύθου και της Πραγματικότητας

    Δημόσια επιστολή για το ζήτημα του Μητροπολιτικού Μεγάρου στην Καλαμπάκα από την ομάδα ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΩΤΩΝ

    Τα γελοία προσχήματα της πολεμικής εμπλοκής καταρρέουν!

    Ο Χρίστος Λιάπης για τον αγώνα της Φενερμπαχτσέ του Μουρίνιο με την Κόνιασπορ

    Η πλατεία Δημητρίου Λιάπη χαρακτηρίζεται ειδικός ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ και δεν πειράζεται

    Ο Χρήστος Λιάπης για τη σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν

    Ψηφιακή Επανάσταση στον Δήμο Μετεώρων

  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ

    Εκλογές την Πέμπτη 26/6 στην Α.Ε. Κρύας Βρύσης

    Πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση του Εθνικού-Βράχου Καστρακίου

    Μαμάδες-μπαμπάδες vs παιδιών… Το απόλυτο ξεκαθάρισμα στον “Άθλο”

    Γενική Συνέλευση και Αρχαιρεσίες στον ΠΟ Φήκης

    Πρόσκληση στη Γενική Συνέλευση του Εθνικού Βράχου Καστρακίου

    Φωτορεπορτάζ από τον τελικό του 5ου Πρωταθλήματος Παλαιμάχων Ποδοσφαίρου: Αστυνομικοί-Δάσκαλοι 1-2

    Διπλή επιτυχία του Σ.Κ.Α. Μετεώρων στα 35α Ολύμπια!

    Άθλος Καλαμπάκας: Woman’s Football

    Στην Καλαμπάκα ο τελικός του 5ου Πρωταθλήματος Παλαιμάχων Ποδοσφαίρου Ν. Τρικάλων

  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΟΛΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
    • ΥΓΕΙΑ/ΟΜΟΡΦΙΑ

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Τράνταγμα» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Κυριάκος Μούρτζης: «Τα παιδιά δεν γεννιούνται με προκαταλήψεις»

    depositphotos.com/gr

    Ανεύρυσμα: Απλό τεστ του αντίχειρα προμηνύει τον αυξημένο κίνδυνο – Γίνεται σε 1 λεπτό

    Κερδίστε το βιβλίο «Τράνταγμα» του Νικόλα Ευαντινού

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Σαλάτα με 10 λαχανικά και dressing φράουλας

    Μαρία Κούλα: «Το γράψιμο ήταν πάντα βάλσαμο στην ψυχή μου»

    Κερδίστε το βιβλίο «Άγνωστες λέξεις» του Δημήτρη Ψαθόπουλου

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Εκείνος που μεγάλωνε σαν δέντρο» από τις Εκδόσεις Κέδρος

  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ
No Result
View All Result
TaMeteora.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

Το «ένστικτο θανάτου» στον Χριστιανισμό και στους αρχαίους Έλληνες

by ΤΜΗΜΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
22.04.2022 10:39
in ΑΠΟΨΕΙΣ
A A
0
Share on FacebookShare on Twitter

Του ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ

 

α.«Η ζωή πώς θνήσκεις; πώς και τάφω οικείς; του θανάτου το βασίλειον λύεις δε και το Άδου τους νεκρούς εξανιστάς».(«Η ζωή εν τάφω»)

β. «Χριστός ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας, και τοις εν τοις μνήμασι ζωήν χαρισάμενος»

Το δίπολο Ζωή – Θάνατος κυριαρχεί στην υμνογραφία της Μ. Εβδομάδας και του Πάσχα. Η ζωή, ο θάνατος και η ανάσταση του Χριστού αποτελούν το πυρηνικό στοιχείο του Χριστιανισμού, αφού πάνω σε αυτό υφαίνεται η ανθρώπινη και θεϊκή φύση του. Για τους πιστούς ο θάνατος και η ανάσταση του Ιησού δεν συνιστούν μόνον το δομικό στοιχείο του χριστιανικού δόγματος, αλλά και μία υπέρβαση της ανθρώπινης λογικής και της φυσικής νομοτέλειας. Γι’ αυτό ο υμνογράφος στον ύμνο της Μ. Παρασκευής (α) εκφράζει την απορία του για τον «θάνατο» του Χριστού. Πεθαίνει ένας θεός; Η σταυρική θυσία ήταν το μέγιστον τεκμήριον του «πάσχοντος θεού» και της αγάπης του προς τον άνθρωπο.

Αλλά εκείνο που καταμαρτυρά και αναδεικνύει την θεϊκή φύση του Χριστού είναι η «ανάστασή» του και η νίκη του επί του θανάτου «θανάτω θάνατον πατήσας». Ο Χριστιανισμός χωρίς την «ανάσταση» – για πολλούς θρησκειολόγους – θα ήταν μία θρησκεία χωρίς πιστούς, αφού ο άνθρωπος αναζητά σε αυτήν το υπερβατικό, την δύναμη και  την ανατροπή των φυσικών νόμων. Αρέσκεται, δηλαδή, αυτό που τον φοβίζει (θάνατος) να το «νικά» ο θεός του και να φαντασιώνεται έναν κόσμο όπου η απόλυτη εξουσία θα είναι ο «αθάνατος θεός» και όλα θα πειθαρχούν στην ακατανίκητη δύναμή του «του θανάτου το βασίλειον λύεις» (α).

 

Ο θάνατος και η θρησκεία

Για πολλούς μελετητές της θρησκείας ο θάνατος και ο «φόβος του θανάτου» των ανθρώπων αποτελεί κατεξοχήν προνομιακό πεδίο στο οποίο οι ταγοί της εκκλησίας θεμελιώνουν την εξουσία τους. Όλες οι θρησκείες υπόσχονται ή προσφέρουν παραδείσους ως «αποζημίωση» σε όλους εκείνους που ονειρεύονται μία αθάνατη ζωή αλλά και σε εκείνους που δεν μπορούν ή αρνούνται να αντιμετωπίσουν την αλήθεια της θνητότητάς τους και του θανάτου. Οι θρησκείες ενισχύουν τις φρούδες ελπίδες των θνητών για μια ζωή αιώνια και όπως τονίζει ένα βικτωριανό φυλλάδιο προσφέρουν έναν «Ταξιδιωτικό Οδηγό από τον θάνατο στην Ζωή».

Τόσο ο Μαρξ όσο και ο Φρόυντ θεωρούν πως η δύναμη της θρησκείας εδράζεται στην δημιουργία και προβολή απατηλών αλλά πειστικών εικόνων για την μεταθανάτια ζωή. Ο παράδεισος και η κόλαση είναι το αντίτιμο για την επίγειο ζωή  του ανθρώπου, είτε ως επιβράβευση είτε ως τιμωρία. Έτσι η «θρησκεία μπορεί να εξουσιάζει, να ελέγχει και να επηρεάζει τους καταπιεσμένους και τους αβοήθητους ανθρώπους» (John Bowker, «Ο θάνατος και οι θρησκείες»). Ενδεικτική είναι η αναφορά στην Κόλαση της Μεγάλης Σοβιετικής Εγκυκλοπαίδειας (πηγή «Ο θάνατος και οι θρησκείες»).

« Κόλαση: σύμφωνα με την πλειονότητα των θρησκευτικών διδασκαλιών, ο τόπος διαμονής των ψυχών των αμαρτωλών που υποτίθεται ότι είναι καταδικασμένοι να υποφέρουν αιώνια. Οι θεολόγοι και οι κληρικοί χρησιμοποιούν την έννοια της κόλασης, την οποία αντιπαραβάλλουν με τον παράδεισο, για να εξασκούν επιρροή στη συνείδηση και στα αισθήματα των πιστών».

Ο ηγέτης της Σοβιετικής Ένωσης Νικίτα Χρουτσώφ (1953-1964) διακωμωδώντας τις υποσχέσεις της θρησκείας και την πίστη των ανθρώπων στον Παράδεισο και την Κόλαση τόνισε ειρωνικά με ένα σχόλιό του επ’ ευκαιρία της πρώτης πτήσης του Γκαγκάριν στο διάστημα, το 1961:

«Όσο για τον παράδεισο στα ουράνια, ακούσαμε γι’ αυτόν από τους παπάδες. Αλλά θέλαμε να δούμε και μόνοι μας με τι μοιάζει, κι έτσι στείλαμε  εκεί τον ανιχνευτή μας, τον Γιούρι Γκαγκάριν. Περιστράφηκε γύρω από την υφήλιο και δεν βρήκε τίποτα στο έξω διάστημα, μόνο απόλυτο σκοτάδι, είπε, ούτε κανένα κήπο, τίποτα που να μοιάζει με τον παράδεισο».

Ωστόσο οι άνθρωποι εξακολουθούν να ζουν με την ελπίδα του παράδεισου και το φόβο της κόλασης. Ο θάνατος ως ιδέα κυριαρχεί σε κάθε σκέψη και ενέργειά του. Ο θάνατος συνιστά την απόλυτη τιμωρία που επέβαλε ο θεός στο ανθρώπινο γένος εξαιτίας  των πολλών αμαρτημάτων του, όπως αναφέρεται και στην «Γένεση», 6, 7-8»:

«και είπεν ο θεός. Απαλείψω τον άνθρωπον, ον εποίησα, από προσώπου της γης από ανθρώπου έως κτήνους, ότι εθυμώθην ότι εποίησα αυτούς».

 

Ο θάνατος στους αρχαίους Έλληνες

Ο φόβος του θανάτου είναι διαχρονικός και οικουμενικός. Υπάρχουν, βέβαια, κάποιες διαφοροποιήσεις από εποχή σε εποχή, από λαό σε λαό κι από θρησκεία σε θρησκεία. Αυτές οι διαφοροποιήσεις σχετίζονται με το πολιτιστικό επίπεδο, με το ρόλος της επιστήμης, τις εμπειρίες και τα βιώματα κάθε λαού αλλά και με την γενικότερη κοσμοθεωρία για τη Ζωή και το Θάνατο.

Στον Όμηρο ο φόβος του θανάτου δεν οδηγούσε τον άνθρωπο σε μία άγονη μοιρολατρία και παραίτηση από τον αγώνα για ζωή. Την αγωνία για το θάνατο και την επιθυμία για αθανασία την εκδήλωναν με την θέλησή τους, για υστεροφημία. Σχετικά γράφει ο Damour Franck: «Οι αρχαίοι Έλληνες προσπαθούν και αυτοί να κατακτήσουν την αθανασία, μέσω των σκέψεων και των έργων τους που θα διαρκούσαν περισσότερο από την φυσική τους ύπαρξη η οποία είχε ημερομηνία λήξης. Την μέθοδο αυτή την ονόμασαν: Υστεροφημία» («Μακάριοι οι θνητοί γιατί ακόμα είναι ζωντανοί»).

Ωστόσο η θέση των αρχαίων Ελλήνων για τον θάνατο και τον Κάτω κόσμο αποτυπώνεται με τον πιο εναργή τρόπο στο διάλογο του Αχιλλέα με τον Οδυσσέα. Συγκεκριμένα ο Αχιλλέας μετέφερε στον Οδυσσέα την εμπειρία του από τον κάτω κόσμο:

«Περίλαμπρε Οδυσσέα,/ το θάνατο μη μού ζητάς με λόγια να γλυκάνεις./ Κάλλιο στης γης να βρισκόμουν κι ας δούλευα σε/ ανθρώπου μικρού, με δίχως βίος πολύ, παρά στον Άδη να είμαι,/ και βασιλέας να λέγομαι των πεθαμένων όλων».

Η ειδοποιός, δηλαδή, διαφορά μεταξύ στης στάσης των αρχαίων Ελλήνων και των χριστιανών έγκειται στο γεγονός ότι οι πρώτοι αναζητούσαν την εκπλήρωση των επιθυμιών τους στην επίγεια ζωή και δεν «επένδυαν» σε κάποια αποζημίωση ή δικαίωση στον άλλο κόσμο.

Σχετικά με τον θάνατο το Κοράνι καταγράφει ως διαπίστωση πως αυτός καθορίζεται από το θεό, αφού τίποτα δεν μπορεί να συμβεί χωρίς την θέλησή του. ειδικότερα τονίζεται:

«Ουδείς θνήσκει άνευ της βουλήσεως  του θεού, θνήσκει δε όταν και όπως είναι τούτο γεγραμμένον εν τη Βίβλω τη οριζούση την διάρκειαν εκάστου εν τω κόσμω τούτω όντος», (γ, 139).

 

Το ένστικτο θανάτου

Μπορεί ο καθημερινός άνθρωπος να κατατρύχεται από το φόβο του θανάτου και εξαιτίας αυτού να πλάθει πιθανούς χώρους για την μεταθανάτια ζωή (Παράδεισος – Κόλαση), ο πρώτος, όμως, που μίλησε με επιστημονικό τρόπο για τον θάνατο ήταν ο Φρόυντ, με την γνωστή του θέση για το «Ένστικτο θανάτου».

Σύμφωνα με τη θέση αυτή – που για τον Φρόυντ είναι αξίωμα – η τάση καταστροφής του ανθρώπου είναι μία εκδήλωση των ενστίκτων του θανάτου. Για τον Φρόυντ η libido έχει ως έργο να εκτρέψει αυτό το ένστικτο προς τα έξω, προς τους άλλους…Ένα κομμάτι αυτού του ενστίκτου γίνεται Σαδισμός. Πολλές φορές το ένστικτο αυτό τιθασεύεται από το Εγώ, το Υπερεγώ ή την κοινωνία, ή να παραμένει ανενεργές, να επιτρέπεται ή να απωθείται, αλλά ο άνθρωπος δεν μπορεί να απαλλαγεί ολοκληρωτικά από αυτό. Γι’ αυτό επισημαίνει πως «ολόκληρη η ζωή του ενστίκτου εξυπηρετεί τον ένα και μοναδικό σκοπό: του να επιφέρει το θάνατο».

Πολλοί άλλοι ψυχολόγοι θεωρούν πως ο θάνατος – από μία άλλη σκοπιά – αποτελεί τη ζωοποιό δύναμη της φύσης. Εξάλλου πολλοί προσμετρούν και αξιολογούν την ζωή σύμφωνα με το θάνατο. Σε τελική ανάλυση ο θάνατος λειτουργεί ως εξισορροπητικός παράγοντας της φύσης και συμβάλλει καθοριστικά στην αναγέννηση της ζωής.

«Αν πρέπει να θεωρήσουμε ως αλήθεια που δεν επιδέχεται καμία εξαίρεση το ότι καθετί πεθαίνει για εσωτερικούς λόγους – ξαναγίνεται ανόργανο άλλη μία φορά – τότε είμαστε αναγκασμένοι να πούμε πως ο σκοπός της ζωής είναι ο θάνατος»,(Φρόυντ, «Πέραν από την αρχή της ηδονής»)

Με βάση τις παραπάνω απόψεις του Φρόυντ μπορούμε να ερμηνεύσουμε καλύτερα την απαίτηση του Ιησού προς τους μαθητές του για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να τον ορίζουν και να απαντούν στην ερώτηση. «Τίνα με οι όχλοι λέγουσιν είναι», (κατά Λουκά, 9, 18-20). Σχετικά ο Ιησούς τους παρήγγειλε τα παρακάτω, ορίζοντας με σαφήνεια το δομικό στοιχείο της φύσης του, τη Ζωή και το Θάνατο.

«Ο δε επιτημήσας αυτοίς παρήγγειλεν μηδενί λέγειν τούτο, ειπών ότι δει τον υιόν του ανθρώπου πολλά παθείν και αποδοκιμασθήναι από των πρεσβυτέρων και αρχιερέων και γραμματέων και αποκτανθήναι και τη τρίτη ημέρα εγερθήναι», (κατά Λουκά, 9, 21).

­Χρήσιμα βιβλία: 

  1. «Πέρα από την αρχή της ηδονής», Φρόυντ, Εκδ. Δαμιανός.
  2. «Ο θάνατος και οι θρησκείες», John Bowker, Εκδ. Παπαδήμα.
  3. «Το ένστικτο του θανάτου», Βίλχελμ Ράϊχ, Εκδ. Καστανιώτη.

 

Tags: Ηλίας Γιαννακόπουλος
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter
  Ακολούθησε μας στο YouTube
Προηγούμενο

Από τους ύμνους της Μ. Παρασκευής | Η Παναγία οδύρεται: «Πού πορεύει τέκνον»;  (Αισθητική ανάλυση)

Επόμενο

Επίδομα καυσίμων: Η διαδικασία και οι ημερομηνίες για την υποβολή αιτήσεων

Διαβάστε Επίσης

ΑΠΟΨΕΙΣ

“Σεβασμιώτατε, ωσανά! Άρον, άρον σταύρωσον αυτόν!”

25.06.2025 08:48
ΑΠΟΨΕΙΣ

Το νέο Επισκοπείο – Ένα άρθρο του Δημήτρη Πλιάτσικα

24.06.2025 20:00
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ στο μεταίχμιο του Μύθου και της Πραγματικότητας

24.06.2025 08:18
ΑΠΟΨΕΙΣ

Δημόσια επιστολή για το ζήτημα του Μητροπολιτικού Μεγάρου στην Καλαμπάκα από την ομάδα ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΩΤΩΝ

23.06.2025 12:57
ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα γελοία προσχήματα της πολεμικής εμπλοκής καταρρέουν!

22.06.2025 12:56
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο Χρίστος Λιάπης για τον αγώνα της Φενερμπαχτσέ του Μουρίνιο με την Κόνιασπορ

21.06.2025 18:40
ΑΠΟΨΕΙΣ

Η πλατεία Δημητρίου Λιάπη χαρακτηρίζεται ειδικός ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ και δεν πειράζεται

21.06.2025 09:59
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο Χρήστος Λιάπης για τη σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν

20.06.2025 18:16
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ψηφιακή Επανάσταση στον Δήμο Μετεώρων

19.06.2025 08:59
Επόμενο

Επίδομα καυσίμων: Η διαδικασία και οι ημερομηνίες για την υποβολή αιτήσεων

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έντυπη Έκδοση

  • Πρωτοσέλιδο
  • Έκδοση ΠαρασκευήςΔΙΑΒΑΣΤΕ
  • Αρχειακά
Στείλτε μας ΦΩΤΟ ή ΒΙΝΤΕΟ































  • Αρχική
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334
  • Εκδόσεις
  • Μοναστήρια Μετεώρων
  • Meteora Monasteries
Η ιστοσελίδα www.tameteora.gr είναι εγγεγραμμένη στο ηλεκτρονικό Μ.Η.Τ. της Γ.Γ.Ε.Ε. (Μον. αριθμός 232169)

© 2025 tameteora.gr
Powered by FOCUS ON GROUP

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS
  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΘΕΣΣΑΛΙΑ
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΕΠΙΛΟΓΕΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ

© 2025 tameteora.gr
Powered by FOCUS ON GROUP

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?