• Cart
  • Checkout
  • Όροι χρήσης
  • Αρχική
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334
  • Πολιτική απορρήτου
  • Στείλτε μας ΦΩΤΟ ή ΒΙΝΤΕΟ
  • ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
  • Τα Μοναστήρια των Μετεώρων
  • Ταυτότητα
  • Χριστουγεννιάτικες ευχές από τους επιχειρηματίες του τόπου μας
  • My account
  • Pricing
  • Shop
  • test
  • The Meteora monasteries
  • Τα Μετέωρα | Αρχική
  • Page
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
24.10.2025
TaMeteora.gr
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS

    Προγραμματισμός εκδηλώσεων & επισκέψεων Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπάκας «τα Μετέωρα»

    Πετρέλαιο θέρμανσης από το πρατήριο ΕΛΙΝ Μάκης Καραγιάννης

    Δήμος Μετεώρων: Η νέα Καλαμπάκα παίρνει μορφή – Ξεκίνησε η ασφαλτόστρωση στο νέο Σχέδιο Πόλεως

    Επίσκεψη Σωματείου Ιεροψαλτών Τρικάλων στον Οικουμενικό Πατριάρχη

    Πανηγυρίζει ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου Διάβας

    Σκρέκας: «Η Νέα Δημοκρατία είναι μία συμπαγής παράταξη που παλεύει για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των Ελλήνων πολιτών»

    κηδεία

    Απεβίωσε ο Φώτιος Ούγγρος

    Εκδρομή Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπάκας “Τα Μετέωρα”

    Γιορτή Πίτας και Γλυκού στην Καλομοίρα την Κυριακή 26 Οκτωβρίου

  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ

    Μάριος Παπαευσταθίου: Από τον μύθο του Δαίδαλου στον λαβύρινθο της Τεχνητής Νοημοσύνης

    Τι θα κάνετε με την Ευλογιά, κ. Τσιάρα;

    Μητροπολίτες και Αγιορείτες Καθηγούμενοι κατά του ψηφιακού ολοκληρωτισμού. Στηρίζουν και συντάσσονται με την Κίνηση «ΕΞΟΔΟΣ»!

    Ύμνος στην ιστορική μνήμη και στον άνθρωπο που την υπηρετεί

    Ψεύτικα Προφίλ στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης – Ηλεκτρονικές Απάτες με Τεχνητή Νοημοσύνη & Caller ID Spoofing

    Οι Ψηφιακές υπηρεσίες που αλλάζουν το ΕΣΥ – Άρθρο του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου

    Το Ινστιτούτο Καταναλωτών καταδικάζει τον Προσωπικό Αριθμό

    Μακάριοι οι “Ειρηνοποιοί”…

    Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Υπηρεσία της Διαφάνειας

  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ

    Προκριματικά MundoBasket 2027 – Επιστροφή στο «Αλεξάνδρειο» για τον πρώτο αγώνα

    Ο Α.Ο.Κ. (της Καλαμπάκας) είναι όλων! Έτοιμος να συστηθεί στο κοινό της πόλης

    Ευχαριστήριο ‘Α.Ο.Κ. – Basket’

    Ανάκληση αθλητικής αναγνώρισης για δύο ομάδες ποδοσφαίρου της ΕΠΣ Τρικάλων

    ΑΟΚ: Έπεσε μαχόμενος στέλνοντας μήνυμα πως μπορεί!

    Διασυλλογικοί Αγώνες Κ14: Σαρωτική εμφάνιση & μεγάλες νίκες στο Ριπτικό Τρίαθλο για την Ακαδημία Στίβου του Σ.Κ.Α.Μετεώρων

    Τρίκαλα-Παναθηναϊκός 0-4: Άνετη επικράτηση για τις “πράσινες” στην Καλαμπάκα

    Άθλος-Κρύα Βρύση 3-3: Γκολ και θέαμα στη Σαρακίνα

    Φωτορεπορτάζ από τον αγώνα Τρίκαλα-Παναθηναϊκός για το γυναικείο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου

  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΟΛΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
    • ΥΓΕΙΑ/ΟΜΟΡΦΙΑ

    Κερδίστε το βιβλίο «Γράμματα που ποτέ δεν εστάλησαν» του Άρη Ι. Ξενόφου

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Ψίθυροι βαθιάς αλληγορίας» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Νικόλας Ευαντινός: «Ένα καλό βιβλίο δεν πρέπει να έχει εφησυχασμό»

    Κερδίστε το βιβλίο «Ψίθυροι βαθιάς αλληγορίας» της Γαλάτειας Βέρρα

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Ψηφιακά όνειρα» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Δημήτρης Ψαθόπουλος: «Σε έναν κόσμο που βοά, η λογοτεχνία μάς μαθαίνει να ακούμε»

    Κερδίστε το βιβλίο «Ψηφιακά όνειρα» του Νίκου Τσιπόκα

    Εποχιακές αλλαγές στην ντουλάπα: Πώς να ετοιμαστείς με στυλ και χωρίς κόπο

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Διά βίου αθλητής» από τις Εκδόσεις Key Books

  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS

    Προγραμματισμός εκδηλώσεων & επισκέψεων Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπάκας «τα Μετέωρα»

    Πετρέλαιο θέρμανσης από το πρατήριο ΕΛΙΝ Μάκης Καραγιάννης

    Δήμος Μετεώρων: Η νέα Καλαμπάκα παίρνει μορφή – Ξεκίνησε η ασφαλτόστρωση στο νέο Σχέδιο Πόλεως

    Επίσκεψη Σωματείου Ιεροψαλτών Τρικάλων στον Οικουμενικό Πατριάρχη

    Πανηγυρίζει ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου Διάβας

    Σκρέκας: «Η Νέα Δημοκρατία είναι μία συμπαγής παράταξη που παλεύει για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των Ελλήνων πολιτών»

    κηδεία

    Απεβίωσε ο Φώτιος Ούγγρος

    Εκδρομή Πολιτιστικού Συλλόγου Καλαμπάκας “Τα Μετέωρα”

    Γιορτή Πίτας και Γλυκού στην Καλομοίρα την Κυριακή 26 Οκτωβρίου

  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΟΛΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ

    Μάριος Παπαευσταθίου: Από τον μύθο του Δαίδαλου στον λαβύρινθο της Τεχνητής Νοημοσύνης

    Τι θα κάνετε με την Ευλογιά, κ. Τσιάρα;

    Μητροπολίτες και Αγιορείτες Καθηγούμενοι κατά του ψηφιακού ολοκληρωτισμού. Στηρίζουν και συντάσσονται με την Κίνηση «ΕΞΟΔΟΣ»!

    Ύμνος στην ιστορική μνήμη και στον άνθρωπο που την υπηρετεί

    Ψεύτικα Προφίλ στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης – Ηλεκτρονικές Απάτες με Τεχνητή Νοημοσύνη & Caller ID Spoofing

    Οι Ψηφιακές υπηρεσίες που αλλάζουν το ΕΣΥ – Άρθρο του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου

    Το Ινστιτούτο Καταναλωτών καταδικάζει τον Προσωπικό Αριθμό

    Μακάριοι οι “Ειρηνοποιοί”…

    Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Υπηρεσία της Διαφάνειας

  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ

    Προκριματικά MundoBasket 2027 – Επιστροφή στο «Αλεξάνδρειο» για τον πρώτο αγώνα

    Ο Α.Ο.Κ. (της Καλαμπάκας) είναι όλων! Έτοιμος να συστηθεί στο κοινό της πόλης

    Ευχαριστήριο ‘Α.Ο.Κ. – Basket’

    Ανάκληση αθλητικής αναγνώρισης για δύο ομάδες ποδοσφαίρου της ΕΠΣ Τρικάλων

    ΑΟΚ: Έπεσε μαχόμενος στέλνοντας μήνυμα πως μπορεί!

    Διασυλλογικοί Αγώνες Κ14: Σαρωτική εμφάνιση & μεγάλες νίκες στο Ριπτικό Τρίαθλο για την Ακαδημία Στίβου του Σ.Κ.Α.Μετεώρων

    Τρίκαλα-Παναθηναϊκός 0-4: Άνετη επικράτηση για τις “πράσινες” στην Καλαμπάκα

    Άθλος-Κρύα Βρύση 3-3: Γκολ και θέαμα στη Σαρακίνα

    Φωτορεπορτάζ από τον αγώνα Τρίκαλα-Παναθηναϊκός για το γυναικείο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου

  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΟΛΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΕΚΔΟΣΕΙΣ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
    • ΥΓΕΙΑ/ΟΜΟΡΦΙΑ

    Κερδίστε το βιβλίο «Γράμματα που ποτέ δεν εστάλησαν» του Άρη Ι. Ξενόφου

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Ψίθυροι βαθιάς αλληγορίας» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Νικόλας Ευαντινός: «Ένα καλό βιβλίο δεν πρέπει να έχει εφησυχασμό»

    Κερδίστε το βιβλίο «Ψίθυροι βαθιάς αλληγορίας» της Γαλάτειας Βέρρα

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Ψηφιακά όνειρα» από τις Εκδόσεις Κέδρος

    Δημήτρης Ψαθόπουλος: «Σε έναν κόσμο που βοά, η λογοτεχνία μάς μαθαίνει να ακούμε»

    Κερδίστε το βιβλίο «Ψηφιακά όνειρα» του Νίκου Τσιπόκα

    Εποχιακές αλλαγές στην ντουλάπα: Πώς να ετοιμαστείς με στυλ και χωρίς κόπο

    Η τυχερή που κερδίζει το βιβλίο «Διά βίου αθλητής» από τις Εκδόσεις Key Books

  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ
No Result
View All Result
TaMeteora.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Διονύσης Σαββόπουλος: Οι πιο σημαντικές στιγμές της ζωής του σπουδαίου συνθέτη και τραγουδοποιού

Οι πιο σημαντικές στιγμές της ζωής του σπουδαίου συνθέτη και τραγουδοποιού που δεν έπαψε ποτέ να μας ξεσηκώνει, να μας προκαλεί, να συνοδεύει τις ανατροπές

by ΤΜΗΜΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
22.10.2025 08:45
in ΕΛΛΑΔΑ
A A
0
Share on FacebookShare on Twitter

Την τελευταία του πνοή άφησε το βράδυ της Τρίτης ο σπουδαίος τραγουδοποιός Διονύσης Σαββόπουλος σε ηλικία 81 ετών. Τις τελευταίες ημέρες, μετά από επιδείνωση της κατάστασής του νοσηλευόταν, ενώ έδινε μάχη με τον καρκίνο από το 2020.

 

«Σήκω ψυχή μου δώσε ρεύμα/Βάλε στα ρούχα σου φωτιά/Βάλε στα όργανα φωτιά/Να τιναχτεί σαν μαύρο πνεύμα/Η τρομερή μας η λαλιά»: σαν να ακούγεται στα αυτιά μας ακόμα στεντόρεια από εκεί ψηλά η φωνή του Διονύση Σαββόπουλου που δεν έπαψε ποτέ να μας ξεσηκώνει, να μας προκαλεί, να συνοδεύει τις ανατροπές, τις αμφισβητήσεις, τους αλλόκοτους περιπάτους στο περιβόλι του δικού μας ουρανού, την ελληνικότητα που την κρατούσε ψηλά – και ας είχε δει βαθιά όλες μας τις αντιφάσεις.

Γεννημένος, όπως έλεγε ο ίδιος, παραμονή του Εμφυλίου, στις 2 Δεκέμβρη του 1944, δεν ήρθε στην πολεμική Ελλάδα για να υποταχθεί στη μοίρα του αλλά για να την ξεπεράσει – ή μάλλον καλύτερα να διαμορφώσει τη δική μας διαφορετική πορεία με οδηγό τα τραγούδια του. Ήδη από μικρή ηλικία στο εφηβικό κρεββάτι σε μια γειτονιά της Σαλονίκης ο Νιόνιος σκαρφίζεται στιχάκια, όπως το ίδιο κάνει όταν ερωτεύεται, όταν νιώθει απόγνωση μέσα στα κρατητήρια την εποχή της Χούντας ή στον στρατό, όπου για να μην τρελαθεί, μεταφράζει το «Wicked Messenger» του Ντίλαν που έγινε το διάσημο άσμα «Άγγελος-Εξάγγελο».

Όλα τα τραγούδια του άλλωστε ακροβατούν ανάμεσα στην ακραία πραγματικότητα και την πιο ονειρική φαντασία, γίνονται οδηγοί σε μια αλλόκοτη γεωγραφία που χωράει τη ροκ και τον Τσιτσάνη, τα δημοτικά και τα νησιώτικα, την ηλεκτρονική μουσική και τα πιο ωραία μελωδικά στιχάκια: είναι η Ελλάδα που πρόλαβε ο ίδιος να φαντασιωθεί προτού καν προλάβει να περάσει τις πιο έντονες μετεμφυλιακές της φάσεις με «κάστρα ανεμισμένα, καΐκια μες’το φως», με βεγγαλικά και χορωδίες και «με το πλήθος να βλέπει οπτασίες».

Αν κανείς τον ρωτούσε που βρήκε δεκανίκι για να αντέξει, θα έλεγε στη δύναμη του να σκαρφίζεται κόσμους αλλόκοτους, να χοροπηδά με μπάλους, Καραγκιόζηδες και αμέτρητους Νεφεληγερέτες, να ορίζει, όπως πρόσταζε το αυτοβιογραφικό του τραγούδι «Γεννήθηκα στη Σαλονίκη» δικές του διαδρομές, σαν αυτή που τράβηξε αφήνοντας τα πάντα πίσω του και μετακομίζοντας στην Αθήνα ακολουθώντας το όνειρό του.

Είναι λίγο πριν κλείσει καν τα είκοσι όταν αποφασίζει, αφού εγκαταλείπει τη Νομική Σχολή της Θεσσαλονίκης, να χαράξει τον δικό του δρόμο: γνωρίζει ότι το τραγούδι είναι η μοίρα του και δεν της αντιστέκεται. Αφού κοιμάται όπου βρει σε φιλικά σπίτια ακόμα και στο πάτωμα των γραφείων, όπου στήνουν παράνομα τα πλακάτ για τις διαδηλώσεις με την ομάδα ειρήνης Μπέρτραντ Ράσελ, δουλεύει κάνοντας μεροκάματα από μπογιατζής μέχρι αχθοφόρος-ακόμα και μοντέλο στη σχολή Καλών Τεχνών κατάφερε να γίνει! Ταυτόχρονα, όμως, δοκιμάζει την τύχη του στο τραγούδι με διάφορες εμφανίσεις σε νυχτερινά κέντρα ενώ έρχεται σε επαφή με όλους τους μεγάλους συνθέτες της εποχής, που αντιλαμβάνονται από πολύ νωρίς το ταλέντο του.

Είναι η εποχή του ξεσηκωμού και της γενικής ανησυχίας και ο ίδιος παραμένει πάντα πολιτικοποιημένος, χωρίς όμως ποτέ να ανεχθεί το κόμμα να τον τραβάει από το μανίκι, όπως θα γράψει αργότερα σε ένα από τα πιο όμορφα τραγούδια του «Η μοναξιά του Αλέξη Ασλάνη» που ακούγεται στις μπουάτ της εποχής: κατεβαίνει στους δρόμους με τους Λαμπράκηδες, διαδηλώνει ενάντια στον πόλεμο στο Βιετνάμ, αγαπάει τον τραγουδοποιό Μπομπ Ντίλαν που γίνεται ο οδηγός του αλλά και τον Τσιτσάνη, φλέγεται για την ανατροπή και καίγεται ακόμα περισσότερο για τον έρωτα: γιατί «όταν πέφτει το βραδάκι τι να πω/σε θυμάμαι με το πράσινο παλτό» και οι έρωτες μέχρι να γνωρίσει τη γυναίκα της ζωής του, Άσπα, δεν έχουν πάντα όμορφη κατάληξη.

Είναι μέσα της δεκαετίας του 60 και ο τραγουδοποιός Σαββόπουλος έχει αρχίσει ήδη να έχει ανταπόκριση στο ανήσυχο κοινό των πόλεων και φτάνει στην αναγνώριση μέσω του πρώτου δίσκου που κυκλοφορεί μια μέρα μετά του Αγίου Βαλεντίνου το 1965: όχι τυχαία αφού στην πιο πολιτικοποιημένη περίοδο της Ελλάδας, εκείνος επιλέγει για ντεμπούτο τραγούδια όπως το «Μη μιλάς άλλο για αγάπη» και το αξεπέραστο «Μια θάλασσα μικρή», ένας ύμνος στον έρωτα, όταν όλοι μιλούν για μανιφέστα. Τον Νοέμβρη του 66 κυκλοφορεί το «Φορτηγό» με βάση προηγούμενο υλικό αλλά εμπλουτισμένο με νέα τραγούδια που δίνει το στίγμα του τι θα ακολουθήσει. Στο δίλημμα έρωτας ανίκητος ή πολιτικός ξεσηκωμός, εκείνος είναι με τη ζωή και τον έρωτα γιατί ξέρει ότι αυτό που θα μείνει, όταν όλα θα έχουν ξεφτίσει, θα είναι μόνο η δύναμη των στιγμών, αυτό που μένει από το όνειρο, όταν όλοι θα έχουν ξυπνήσει.

Και αυτό είναι που τον κάνει να ξεχωρίζει από τους άλλους τραγουδοποιούς και ερμηνευτές του Νέου Κύματος: το ότι γνωρίζει πως οι μικρές στιγμές έχουν πολύ μεγάλη βαρύτητα από τις μελό περιγραφές των αιώνιων αισθημάτων. Ενστερνίζεται την αγωνία του Ζακ Πρεβέρ, που βλέπει τη ζωή στο κέντρο του Παρισιού σαν ένα ζωντανό πανηγύρι που περνά, αφουγκράζεται την ειρωνεία του Μπρασένς, του αρέσει το χιούμορ του Χατζιδάκι περισσότερο από τα επαναστατικά προτάγματα του Θεοδωράκη. Κατά βάθος ξέρει ότι είναι ποιητής και αυτή η καταστατική θέση γίνεται οδηγός στη ζωή του: σαν να βλέπει τη μούσα να τον οδηγεί μέσα στην ομίχλη της Εθνικής Οδού, τον τυφλό Όμηρο να του γνέφει μέσα από την αχλή της ιστορίας: «χάρη στις λέξεις εγώ έζησα μια δεύτερη ζωή, μια ζωή παράλληλη, πολλές φορές πιο αληθινή από τούτη εδώ» γράφει χαρακτηριστικά στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα».

Την αυτοβιογραφία του, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Πατάκη δεν την έγραψε για να μιλήσει για τη μεγάλη του καριέρα αλλά σαν αποχαιρετιστήριο δώρο μνημονεύοντας τους ποιητές της καρδιάς του, τους παλιούς του έρωτες, ακόμα και τον ίδιο όταν ήταν ένα ανήσυχο παιδί της Φωκίωνος Νέγρη και της Πατησίων, ομολογώντας πως πάντοτε άλλαζε, γιατί πάντοτε δοκίμαζε αν ο εαυτός του αντέχει τους διάφορους ρόλους που υιοθέτησε σε διαφορετικές στιγμές της ζωή του. Την εποχή της Χούντας δεν αντέχει τη λογοκρισία και σκέφτεται, ύστερα από διάφορα περιστατικά ανακρίσεων και λογοκρισίας, να μεταβεί στην Πόλη του Φωτός. Μακριά από τη χώρα του, στο Παρίσι, γράφει στο αγαπημένο του στέκι Σεν Κλοντ την περίφημη «Ωδή στον Τσε Γκεβάρα», που για να το περάσει από τη λογοκρισία το μετατρέπει σε «Ωδή στον Καραϊσκάκη». Είναι το ίδιο στέκι όπου έπαιζε φλιπεράκια με τον «ασυναγώνιστο», όπως λέει, Φασιανό. «Πέντε μήνες στο Παρίσι τραγούδια έγραφα και έπαιζα φλιπεράκι». Είναι προφανές ότι η κατάθλιψη δεν αφήνει πολλά περιθώρια αντίδρασης. Ενώ σκεφτόταν να εγκαταλείψει τα τραγούδια και να μπαρκάρει στα καράβια, είναι η γνωριμία με την Άσπα, το 1967, που τον κρατάει στην πρώτη γραμμή. «Ήταν τόσο όμορφη, που το βράδυ φωσφόριζε» έγραφε για εκείνη. «Αλλά εγώ τότε τρέκλιζα ακόμη, και μια με τους μπάφους, μια με τις απογοητεύσεις, δεν καταλάβαινα τον ρόλο που θα έπαιζε στη ζωή μου αυτό το πλάσμα».

Αλλά αυτός ήταν ο Σαββόπουλος: δεν υποκρίθηκε ποτέ τον επαναστάτη αλλά έναν απόγονο ιδανικό μετείκασμα του Γάλλου ποιητή Βιγιόν που αγάπησε εξίσου τα ελληνικά άσματα και αυτόν τον πονηρό Καραγκιόζη, που λάτρεψε τα παραμύθια που του αφηγούνταν οι παππούδες και οι γιαγιάδες στη Θεσσαλονίκη και αποφάσισε να τα μεταφέρει ο ίδιος, τροποποιημένα στα πανηγυριώτικα μέτρα του, στα δικά μας χθόνια μέτρα. Πήρε νταούλια και ζουρνάδες, δανείστηκε όλους τους τρόπους του θεάτρου και το ονειρικό βάθος του Αριστοφάνη – βλέπε τους ιδανικούς του Αχαρνής που τους αφιέρωσε στη ‘γενέθλια γη’ του Κουν και του Χατζιδάκι – και έμεινε να παρατηρεί όλα τα όνειρα και τις αδυναμίες μας. Κράτησε και τις ωραίες εικόνες από τα πλήθη που παρατηρούσε, όπως πάντα, στον δρόμο ή στους στίχους του Ζακ Πρεβέρ, «όπου η όμορφη μέρα τραβάει τον εργάτη απ’ το ρούχο του», που ενέπνευσε το «Ήλιε κόκκινε αρχηγέ», απ’ όπου, όμως, αφαίρεσε, λόγω λογοκρισίας, το επαναστατικό κόκκινο, το οποίο είδαμε κατόπιν να γίνεται το κόμμα που τραβάει από το μανίκι, μια ειρωνική επισκόπηση του καταναγκασμού της Αριστεράς, που τον έβαλε στα μαύρα κατάστιχα. Εξαιτίας αυτού του στίχου, το ΚΚΕ θα διακόψει τους αρμονικούς δεσμούς μαζί του και θα αρχίσει η σύγκρουση με τον κόσμο της Αριστεράς. Αλλά αυτός είχε ταχθεί για πάντα με τον Αριστοφάνη και με τους σαλούς-σαν αυτόν τον Δον Κιχώτη που κυνηγούσε ανεμόμυλους και είχε κρυφτεί στα δικά του απομακρυσμένα κάστρα. «Ὅ,τι ἔγραψα εἶναι ἕνα τραύλισμα νομίζω. Αὐτό εἶναι γιά μένα ἡ μουσική: τό θεῖο τραγούδι πού ἕνα ἀδέξιο παιδί τό λέει κομπιάζοντας, ἔχοντας στήν καρδιά τήν ἀκατόρθωτη μελωδία μιᾶς λαχτάρας γιά τελειότητα ἀπό ἕνα πλάσμα πού δέν τήν ἔχει», γράφει σε μία από τις πιο όμορφες περιγραφές του που εντοπίζουμε στο αυτοβιογραφία του.

Στο Παρίσι τίποτα δεν είναι εύκολο και τίποτα εφικτό: ξέρει ότι η πόλη των ποιητών δεν έχει τίποτα πια να του δώσει όταν αρχίζουν οι μεγάλες διαδηλώσεις του Μάη του 68. Αποφασίζει να φύγει την ημέρα της μεγάλης αντιδιαδήλωσης του Ντε Γκολ, χωρίς χρήματα και χωρίς να ξέρει πως να φτάσει Αθήνα: κάνει ωτοστόπ, με την Ασπα έγκυο στον πρώτο τους γιο τον Κορνήλιο. Φτάνουν στην Αθήνα μέσω Μιλάνου, όπου άρχισε να σκέφτεται τον επόμενο δίσκο. Δίλημμα, όμως, δεν υπήρχε: έπρεπε να επιστρέψει στην Ελλάδα, σε αυτό το «Περιβόλι του τρελού», όπως λεγόταν ο δίσκος που έγραψε λίγο μετά την επιστροφή του και μετά τη γέννηση του μεγάλου του γιου με τον Σαββόπουλο να κοσμεί με την κιθάρα του και ένα πολύχρωμο πουλί στο κεφάλι το ανατρεπτικό, χίπικο εξώφυλλο. Μερικά από τα πιο όμορφα τραγούδια του υπάρχουν σε αυτόν τον δίσκο που σηματοδοτεί την πιο δυνατή, ροκ του φάση: είναι η εποχή της εναλλακτικής ροκ, του Τάσου Φαληρέα, της άγριας νύχτας, αυτών των θρυλικών εμφανίσεων στο Κύτταρο που έγραψαν εποχή με τον ίδιο να πειραματίζεται με όλες τις φόρμες βλέποντας τον Καραγκιόζη να τραγουδά στο πλευρό του και τον άλλο εκφραστή μιας αλλόκοτης Ελληνικότητας και ζωντανής λαϊκότητας τον Λάκη Παπαστάθη να κινηματογραφεί τα οράματα του. Βλέπει μαζί του τον Θεόφιλο, τον Καραΐσκάκη και τις λαϊκές αφηγήσεις, τη ζωγραφική, τη μουσική, την ποιητική παράδοση και φαντασία. Αλλά ταυτόχρονα ξέρει να σέβεται τους παλιούς αγωνιστές, για τους οποίους τρέφει έντονη νοσταλγία – σε αυτούς αφιερώνει το «Happy Day» μιλώντας για τις μέρες στη Μακρόνησο.

Η σπουδαία «Ρεζέρβα» του κυκλοφορεί το 1979 ανοίγοντας με τον πιο δυναμικό τρόπο τη δεκαετία του 80, την οποία θα χαράξει η μεγάλη του συναυλία στο Παλαί ντε Σπορ, με την οποία επιστρέφει στην πατρίδα του τη Θεσσαλονίκη, το 1983. Με τα «Τραπεζάκια έξω» που θα κυκλοφορήσουν την ίδια χρονιά ο Νιόνιος θα δείξει ότι ξέρει καλά τους συμβιβασμούς που έκανε η Αριστερά τον βωμό της νέας εξουσίας. Τα τραγούδια του, άλλωστε, υιοθετούνται από τους ‘Ρηγάδες’ της εποχής που βρίσκουν τον τρόπο να απαντήσουν στις σκληροπυρηνικές ντιρεκτίβες της κομμουνιστικής οδού. Δύσκολες ήταν οι κόντρες με την Αριστερά, ακόμα πιο δύσκολες οι στιγμές της αποδοκιμασίας του την περίοδο του «Κουρέματος», για την οποία γράφει χαρακτηριστικά: «Μέ τό Κούρεμα ἔκανα στροφή πρός τή Δεξιά, μπαϊλντισμένος μέ τόν ψευτοπροοδευτισμό τῆς ἐποχῆς καί τήν ἀλαζονεία του. Ἦταν ἕνας προοδευτισμός νεφελώδης, ἀντιπαραγωγικός, πολύ κουλτουριάρης κι ἐντελῶς ἀντιπνευματικός. Δυστυχῶς, ἡ Ἀριστερά ἀφέθηκε νά παρασυρθεῖ ἀπό ἐκεῖνον τόν φτηνιάρικο προοδευτισμό. Παλιοί ἀριστεροί πού, δικαιολογημένα, μισοῦσαν τή Δεξιά, ἐπειδή κάποτε τούς ταπείνωσε καί τούς ἀνάγκασε νά ὑπογράψουν δηλώσεις μετανοίας, ἀλλά καί δέν τούς ἔφυγε ποτέ καί ὁ ἀνομολόγητος θυμός γιά τήν ἴδια τους τήν Ἀριστερά πού τούς ἔμπλεξε τότε, μόλις ξεπετάχθηκε τό ΠΑΣΟΚ, μετακόμισαν σύσσωμοι. Τό ΠΑΣΟΚ ἔγινε τό καταφύγιο κάθε πληγωμένου ἐγωισμοῦ. Ἄσε δέ τόν λαϊκισμό του. Ἦταν τόσο, πού ἐπηρέασε βλαπτικά ὅλο τό πολιτικό σύστημα, ὅλα τά κόμματα σχεδόν. Πολύς φανατισμός».

Παρά τις δυσκολίες που είχε με το πολιτικό σύστημα και με την ανοιχτή κόντρα που κράτησε με συγκεκριμένα πρόσωπα, δεν αποποιήθηκε καμία φάση της ζωής του. Στην εξομολογητική Αυτοβιογραφία του, ζήτησε συγγνώμη από ανθρώπους που αδίκησε, όπως ο Θάνος Μικρούτσικος και κυρίως από τη γυναίκα του για τις παρασπονδίες του, μίλησε ειλικρινά για τις αδυναμίες του και έδειξε πως κάτω από τις πολύχρωμες περσόνες του παρέμεινε, παρά τα φαινόμενα, ένας ευάλωτος θνητός. Στο τελευταίο κεφάλαιο του προφητικού του βιβλίου, όπου βλέπει τον εαυτό του άρρωστο να βρέχει την πιτζάμα του μπροστά από το τρυφερό βλέμμα της νοσοκόμας, βλέπουμε την ομολογία μιας θνητότητας ενός ανθρώπου που ακόμα δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι έφυγε από τη ζωή. Τα υψωμένα χέρια-για χαρά, πανηγύρι ή προσευχή- σε έναν κόσμο αλλόκοτο αλλά μοναδικό που χρωμάτισε με αμέτρητες εικόνες, μουσικές και χάδια, είναι η μοναδική εικόνα που κρατάμε από το περιφερόμενο θέατρο της ζωής του. «Πως χορεύεις με τα χέρια σου υψωμένα/σα να ψάχνεις μιας αόρατη ανεμόσκαλα/κι οι λαγόνες σου απαλά που κυματίζουν/κι είσαι ποτέ κοντά και πότε μακριά/μπαινοβγαίνεις σε έναν χώρο που για ήλιο/στρίβει μόνο κατά τη δεξαμενή/και με μαύρα ματογυάλια ξαναστρίβει/στης αγάπης την πλευρά τη σκοτεινή». Ο Σαββόπουλος θα ζει, άλλωστε, για πάντα, μέσα από αυτές, τις πιο ωραίες και δοξαστικές χειρονομίες της ζωής μας και από έναν κόσμο που είναι ταυτόχρονα απίστευτα μεγάλος και ενίοτε τρομακτικά μικρός-αλλά είναι σίγουρα ο δικός μας. Μόνο αυτός, άλλωστε, τον κατάλαβε καλύτερα από τον καθένα.

ΠΗΓΗ: protothema.gr

Tags: ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣΤΡΑΓΟΥΔΟΠΟΙΟΣ
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter
  Ακολούθησε μας στο YouTube
Προηγούμενο

Ανάκληση αθλητικής αναγνώρισης για δύο ομάδες ποδοσφαίρου της ΕΠΣ Τρικάλων

Επόμενο

Απεβίωσε ο Νικόλαος Παρασκευάς

Διαβάστε Επίσης

ΕΛΛΑΔΑ

Τα 3 εκατομμύρια έχουν ξεπεράσει τα ερωτήματα των πολιτών προς τον Ψηφιακό Βοηθό «mAigov»

23.10.2025 16:38
ΕΛΛΑΔΑ

Το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την ενέργεια της ΔΕΗ

23.10.2025 15:58
ΕΛΛΑΔΑ

Ζαγόρι: Ο πρώτος δήμος στην Ελλάδα που επιβάλλει πολιτιστικό τέλος

22.10.2025 22:20
ΕΛΛΑΔΑ

Αυξημένα μέτρα Τροχαίας σε όλη την επικράτεια για την 28η Οκτωβρίου

22.10.2025 13:30
ΕΛΛΑΔΑ

Από σήμερα οι πολίτες εκδίδουν το νέο ειδικό σήμα Δακτυλίου για την περίοδο 2025 – 2026 μέσω gov.gr – Διαθέσιμο και στο Gov.gr Wallet

20.10.2025 13:08
ΕΛΛΑΔΑ

Το ChatGPT έρχεται στα σχολεία – Πιλοτικό πρόγραμμα χρήσης του σε 20 Γυμνάσια και Λύκεια

18.10.2025 11:12
ΕΛΛΑΔΑ

Πετρέλαιο θέρμανσης: Οι τιμές εκίνησης χαμηλότερες από πέρυσι

15.10.2025 18:28
ΕΛΛΑΔΑ

Παράσταση Αριστοφάνη για το “Σπίτι του Ηθοποιού στο Ηρώδειο” – Κλείνει για 3 χρόνια το αρχαίο θέατρο

15.10.2025 16:07
ΕΛΛΑΔΑ

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το 2ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων στην Ακαδημία Αθηνών

14.10.2025 08:47
Επόμενο
κηδεία

Απεβίωσε ο Νικόλαος Παρασκευάς

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έντυπη Έκδοση

  • Πρωτοσέλιδο
  • Έκδοση ΠαρασκευήςΔΙΑΒΑΣΤΕ
  • Αρχειακά
Στείλτε μας ΦΩΤΟ ή ΒΙΝΤΕΟ

































  • Αρχική
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334
  • Εκδόσεις
  • Μοναστήρια Μετεώρων
  • Meteora Monasteries
Η ιστοσελίδα www.tameteora.gr είναι εγγεγραμμένη στο ηλεκτρονικό Μ.Η.Τ. της Γ.Γ.Ε.Ε. (Μον. αριθμός 232169)

© 2025 tameteora.gr
Powered by FOCUS ON GROUP

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • ΤΟΠΙΚΑ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ / ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΡΧΕΙΑΚΑ
    • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
    • Η ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ
    • ΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
    • VIDEO NEWS
  • ΑΠΟΨΕΙΣ/ΣΧΟΛΙΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΧΟΛΙΑ/ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΘΕΣΣΑΛΙΑ
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΕΠΙΛΟΓΕΣ
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    • ΠΑΡΑΞΕΝΑ/VIRAL
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
    • ΣΥΝΤΑΓΕΣ
  • ΧΡΗΣΙΜΑ/ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
    • ΩΡΑΡΙΟ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΟΝΩΝ ΜΕΤΕΩΡΩΝ
    • ΤΗΛΕΦΩΝΑ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΣΕ
    • ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ

© 2025 tameteora.gr
Powered by FOCUS ON GROUP

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?