Ghibli, τεχνητή νοημοσύνη και άντρες με στολή… «…Ποιος φοβάται αυτήν την πτήση ή τη (μη) επιστροφή…»
Ο Χαγιάο Μιγιαζάκι ήταν ένας από τους ιδρυτές του Studio Ghibli, το οποίο στα μέσα της δεκαετίας του 80 ξεκίνησε να δημιουργεί εντυπωσιακά κινούμενα σχέδια, ιδιαίτερης τεχνοτροπίας και εικαστικής έμπνευσης. Ο Μιγιαζάκι ήταν λάτρης της αεροπορίας και για αυτό επέλεξε το όνομα «Ghibli», από την ιταλική λέξη για τον ζεστό, ξηρό άνεμο της ερήμου που αποτελεί, όμως, επίσης, το όνομα ενός ιταλικού αναγνωριστικού αεροσκάφους. Με τον τρόπο αυτό συμβόλισε την πρόθεσή του να φέρει έναν «νέο άνεμο» στον κόσμο του anime.
Το τελευταίο διάστημα αποτελεί διαδεδομένη τάση να χρησιμοποιούνται εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται το χαρακτηριστικό στυλ του Studio Ghibli. Ο Χαγιάο Μιγιαζάκι έχει εκφράσει την αντίθεσή του στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην τέχνη, χαρακτηρίζοντάς την ως «προσβολή της ίδιας της ζωής»
Λένε πως πίσω απο έναν άντρα με στολή κρύβεται, συχνά, ένα φοβισμένο παιδί…δοκίμασα μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης για να μετατρέψω σε Ghibli style τρεις φωτογραφίες από το διάστημα της υπηρεσίας του πατέρα μου, Χρυσοστόμου Λιάπη, στην Αεροπορική Βάση του Keesler, στο Biloxi του Mississippi που συνέπεσε με την Κρίση των πυραύλων της Κούβας του 1962. Η τεχνητή νοημοσύνη μετέτρεψε τη μία με σχετική ακρίβεια, απεικονίζοντας, στη μετατροπή, τρεις ένστολους με τεχνοτροπία Χαγιάο Μιγιαζάκι. Σε μία άλλη, όμως, όπου ο πατέρας μου φωτογραφήθηκε μπροστά από ένα αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών, με τη θερινή στρατιωτική του στολή και με μία στρατιωτική καμπαρντίνα στο χέρι, στη θέση του εμφανίστηκε ένα παιδί μπροστά σε ένα αεροπλάνο, με ένα τσακισμένο παλτό και μία διπλωμένη θλίψη να κρέμονται στο χέρι και στα μεγάλα μάτια του. Στην τρίτη φωτογραφία, όπου εμφανίζεται, πάλι ένστολος, στον αεροδιάδρομο του Keesler, ανάμεσα σε δύο Αμερικανούς συναδέλφους του, η τεχνητή νοημοσύνη εμφάνισε μια εφηβική εκδοχή του πατέρα μου, ανάμεσα σε δύο άντρες με στρατιωτικόμορφη περιβολή, μπροστά από ένα αεροπλάνο που είναι ταυτόχρονα αεριωθούμενο και… «ημι-ελικοπτεροφόρο», μόνο που στη θέση της καμπαρντίνας η οποία στη φωτογραφία έπεφτε αδιάφορα πάνω στο αριστερό του πόδι, ο μετατροπέας εμφάνισε ένα Ghibli ζωάκι, απροσδιορίστου είδους, να γαντζώνεται πάνω στο πόδι του νεαρού Αρχισμηνία που δεν φορά στρατιωτικά, σαν παιδί που δεν θέλει να πετάξει μακριά ο πατέρας του ή ο μεγάλος του αδερφός, σαν αλλοσούσουμο κατοικίδιο που δεν θέλει να φύγει μακριά ο κυριός του ή σαν ένας ψηφιακά επεξεργασμένος Hatchiko που τυλίγει σφιχτά στον μηρό του πατέρα μου την υπόσχεση να τον περιμένει μέχρι να γυρίσει….σαν ένας πρόωρα γεννημένος, λούτρινος, Διόνυσος της Ιαπωνικής μυθολογιάς του σύγχρονου anime που γυρεύει να κρυφτεί στον πατρικό μηρό του Δία, γιατί φοβάται αυτήν την πτήση ή την (μη) επιστροφή…
Χρίστος Χ. Λιάπης MD, MSc, PhD
Eπικ. Καθηγητής Ψυχιατρικής
Δημοκρίτειου Παν/μιου Θράκης
Αναπλ. Πρόεδρος Επιστημονικού Συμβουλίου
Ενιαίου Οργανισμού Πρόληψης &Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων
