Αδήλωτα κεφαλαία και οικειοθελής συμμόρφωση

- ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ -

Το Υπουργείο Οικονομικών σχεδίαζε, να παρουσιάσει και να ψηφίσει μέχρι και την περασμένη εβδομάδα τρία φορολογικά νομοσχέδια, ένα από αυτά αφορούσε την οικειοθελή δήλωση κεφαλαίων, που δεν έχουν φορολογηθεί και βρίσκονται είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό.

Σε όλους τους τόνους και σε κάθε ευκαιρία τόσο οι αρμόδιοι υπουργοί, όσο και γενικότερα τα κυβερνητικά στελέχη, είχαν την πρόθεση, να φορολογηθούν τα αδήλωτα κεφάλαια, όχι μόνο την τόνιζαν, αλλά είχαν επενδύσει στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο για την τόνωση των δημοσίων εσόδων. Όπως φαίνεται, αυτό το νομοσχέδιο έχει “κολλήσει” στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές.

Η Ελληνική πλευρά προτείνει τον συντελεστή της χρήσης, στην οποία αναφέρονται τα αδήλωτα κεφαλαία και την σταδιακή μείωσή του, που μπορεί να φτάσει και σε συντελεστές κάτω του 20%, για όσους τα επιστρέψουν στις ελληνικές τράπεζες, αγοράσουν ακίνητα, ή τα επενδύσουν στο εσωτερικό της χώρας, σε παραγωγικές μονάδες.

Από την πλευρά τους οι δανειστές επέμεναν να φορολογηθούν τα κεφαλαία με τον συντελεστή της χρήσης και επιπλέον το 50% των προσαυξήσεων (μην ξεχνάμε ότι οι προσαυξήσεις φτάνουν μέχρι και το 120% του οφειλόμενου φόρου).

Αν και οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται, μάλλον από την δελεαστική πρόταση της ελληνικής πλευράς, θα φτάσουμε στον πέλεκυ της πλευράς των δανειστών, δηλαδή ο φόρος θα υπολογίζεται με τον φορολογικό συντελεστή της χρήσης, κατά την οποία δεν δηλώθηκαν τα εισοδήματα. Όσον αφορά τις προσαυξήσεις, θα υπάρχει έκπτωση, που θα φτάνει μέχρι και το 40% των συνολικών προσαυξήσεων (120%). Όσο πιο πίσω πηγαίνουμε στα χρόνια, τόσο μικρότερη θα είναι η έκπτωση στις προσαυξήσεις.

  • Ποιo θα είναι το δέλεαρ για την οικειοθελή συμμόρφωση;
    Η απαλλαγή από ποινικές κυρώσεις για πράξεις φοροδιαφυγής.
  • Που βασίζεται το υπουργείο και πιστεύει ότι το μέτρο θα έχει επιτυχία;
    Εκτός από τις γνωστές λίστες και τα 65 CDs των οικονομικών εισαγγελέων, στο Σύστημα Αυτόματης Ανταλλαγής Πληροφοριών (Σ.Α.Α.Π.) ανάμεσα σε 100 περίπου χώρες είναι και η Ελλάδα, στο πλαίσιο της συνεργασίας των χωρών μελών του Ο.Ο.Σ.Α.

Με το Σ.Α.Α.Π. οι συνεργαζόμενες χώρες θα γνωρίζουν για τους υπηκόους τους καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια, μερίσματα, τόκους, ασφαλιστήρια, συμβόλαια κ.τ.λ.

Το ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών θα γνωρίζει τα ακαθάριστα έσοδα από την πώληση ή την εξαγορά χρηματοοικονομικών στοιχείων, που είτε καταβλήθηκαν είτε πιστώθηκαν στους λογαριασμούς Ελλήνων. Με το Σ.Α.Α.Π. δεν θα υπάρχουν απλώς κωδικοί λογαριασμών, όπως συναντήσαμε στις μέχρι μέχρι τώρα γνωστές λίστες, αλλά θα υπάρχουν λογαριασμοί με ονοματεπώνυμο, που θα ταυτοποιούν το φυσικό πρόσωπο.

Βέβαια υπάρχουν και αρνητικά στοιχεία στην συγκεκριμένη πρόταση:

  • Η κακή “διαγωγή” του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο σήμερα έρχεται να φορολογήσει, ή τουλάχιστον προσπαθεί, να το κάνει για δεύτερη φορά, σε όσους είχαν φέρει κεφάλαια από το εξωτερικό και είχαν πληρώσει τότε τους φόρους, που τους είχαν επιβληθεί (π.χ. νόμος Αλογοσκούφη).
  • Ο ελεγκτικός μηχανισμός δεν επαρκεί, για να ελέγξει τα μέχρι σήμερα Α.Φ.Μ., που βρίσκονται υπό έλεγχο. Αυτά ξεπερνούν τα 1.350.000 και όπως είναι γνωστό, ελέγχοντας ένα, εμφανίζονται συνδεδεμένα μερικά ακόμη, για τα οποία οι εφοριακοί υπάλληλοι είναι υποχρεωμένοι να συντάξουν πληροφοριακό δελτίο και να ενημερώσουν την αρμόδια υπηρεσία, ώστε να προχωρήσει σε έλεγχο.
  • Σημαντικό ρόλο έχει και η πρόσφατη απόφαση του Σ.τ.Ε., που αφορά τις παραγραφές.
    Όμως με αυτούς τους συντελεστές απομακρύνεται και ο δεύτερος στόχος του Υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή η επιστροφή στις τράπεζες κεφαλαίων είτε από το εξωτερικό, είτε από τα “στρώματα”, με σκοπό την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων σαν βήμα για την πολυπόθητη ανάπτυξη.

Μάλλον σαν βάση θα είναι ο αντίστοιχος νόμος, που εφαρμόστηκε στην Ιταλία, είχε σαν σκοπό την εμφάνιση και την επιστροφή των κεφαλαίων και είχε τη λογική “τα δηλώνουμε όλα και αμέσως”. Ο φορολογούμενος υπέβαλλε αίτηση με τα αδήλωτα κεφαλαία, για να τα νομιμοποιήσει, καθώς και τα αντίστοιχα παραστατικά. Η φορολογική αρχή πραγματοποιούσε την επεξεργασία και τον ενημέρωνε εγγράφως για τον οφειλόμενο φόρο. Ο φορολογούμενος ήταν υποχρεωμένος, να πληρώσει το σύνολο του οφειλόμενου ποσού εντός 20 ημερών σε μια δόση. Στη συνέχεια ενημερώνονταν οι δικαστικές αρχές εντός 30 ημερών από την πληρωμή, για να αρχειοθετήσουν τυχόν ποινικές διώξεις ή να μην προχωρήσουν σε νέες. Η οικειοθελής δήλωση δεν ίσχυε σε όσους ήδη είχε ξεκινήσει έλεγχος ή είχαν λάβει πρόσκληση για έλεγχο.

Θα δούμε αν τελικά το Υπουργείο Οικονομικών καταλήξει στο ιταλικό μοντέλο. Ζητούμενο είναι αν θα πείσει τους φορολογούμενους με αδήλωτα κεφαλαία, να προβούν στην πολυπόθητη αίτηση της οικειοθελούς συμμόρφωσης.

Πηγή: e-forologia.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img